NUMER 07/2018
NUMER 07/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje Regionalne
szukaj
Śledź nas:

Rażąco niski… kosztorys? Zaskakujący wyrok KIO, a w tle miliony za utrzymanie Impulsów

| Jakub Madrjas 26.04.2018 59

Rażąco niski… kosztorys? Zaskakujący wyrok KIO, a w tle miliony za utrzymanie Impulsów
Fot. Kolejarz Dawid, SM42.pl
W ostatnich latach seria pociągów Impuls Newagu osiągnęła oszałamiający sukces. Samorządy i przewoźnicy zamówili ponad sto jednostek. Zbliża się okres napraw rewizyjnych, a cena ich wykonania może być kluczowa dla biznesu producenta – tak uważają Koleje Dolnośląskie, którym Krajowa Izba Odwoławcza nakazała właśnie odrzucić jako rażąco niską ofertę konkurenta Newagu. De facto KIO zakwestionowała tym samym kosztorys, bo oferta ASO Mieczkowski różniła się od budżetu zamawiającego o zaledwie 1,4 procenta.
Czteroczłonowe Impulsy 31WE to jedne z pierwszych pojazdów tej rodziny, które zaczęły kursowanie na polskich torach. Jeden z nich jako pierwszy polski pociąg przekroczył podczas testów prędkość 200 km/h. Zamówiły je w 2011 roku Koleje Dolnośląskie; potem kupowały kolejne – w sumie pojazdów z tej rodziny przewoźnik ma już 27.

W listopadzie 2017 roku KD rozpisały przetarg na obsługę techniczną poziomu P3/1 i P3/2 wraz z pracami dodatkowymi 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych 31WE. Dlaczego nie na standardową obsługę P3? Otóż przewoźnik razem z producentem zmienili sposób obsługi pojazdów, bo okazało się, że część prac można wykonać rzadziej niż pierwotnie zakładano, zmniejszając koszty. Przeglądy poziomów P3 i P4 rozbito na poziomy P3/1, P3/2 i P4.

W postępowaniu na naprawy P3/1 i P3/2 jedyną ofertę złożył Newag – producent pociągów. W ogromnym stopniu przekroczyła ona jednak kosztorys: producent chciał za te prace odpowiednio 3,4 mln i 10,4 mln zł brutto, a kosztorys określono na odpowiednio 2,2 i 4,3 mln złotych. Postępowanie unieważniono. Na początku roku przewoźnik ogłosił nowy przetarg, podnosząc budżet na naprawy P3/1; ponownie zgłosił się tylko Newag, którego ofertę na te prace (wartą 3,38 mln zł) zaakceptowano.

Pojawia się konkurencja

Rozdźwięk pomiędzy oczekiwaniami przewoźnika i zamawiającego w sprawie ceny napraw P3/2 w dalszym ciągu był jednak ponaddwukrotny. Na te prace ogłoszono trzeci przetarg – i tym razem w przetargu pojawiła się konkurencja. To przejmująca coraz więcej zleceń na utrzymanie pojazdów firma ASO Mieczkowski, która zaproponowała cenę 4 243 500 zł – znacznie niższą od Newagu (9 163 500 zł) i mieszczącą się w kosztorysie (4 305 000 zł).

Koleje Dolnośląskie rozstrzygnęły postępowanie na korzyść firmy ASO Mieczkowski. Od tej decyzji odwołał się jednak Newag, podnosząc dość zaskakujący argument – rażąco niskiej ceny konkurencji. Zaskoczenie polega na tym, że zwycięska oferta odbiegała o zaledwie 1,4 procent od kosztorysu.

KIO uwzględnia odwołania. Rażąco niski kosztorys?

Jak poinformowała „RK” rzeczniczka KIO Magdalena Grabarczyk, Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła w tym tygodniu odwołanie w zakresie „zaniechania odrzucenia oferty wybranej pomimo wskazania w niej ceny rażąco niskiej”. Z drugiej strony, Izba nie stwierdziła, żeby złożenie tej oferty stanowiło czyn nieuczciwej konkurencji, co również zarzucał firmie ASO Mieczkowski Newag. Wyrokiem Izby KD muszą teraz powtórzyć czynności badania i oceny ofert, ale już bez ASO Mieczkowski.

Newag dowodził w odwołaniu, że to zamawiający wezwał podczas postępowania firmę ASO Mieczkowski do złożenia wyjaśnień w sprawie rażąco niskiej ceny; zdaniem Newagu wyjaśnienia złożone przez ASO Mieczkowski były zbyt ogólne i niekompletne. Newag wnioskował też o powołanie biegłego, do czego przychyliła się Izba.

W odpowiedzi Koleje Dolnośląskie zwróciły się z wnioskiem do KIO o nierozpatrywanie odwołania, argumentując, że Newag nie ma interesu w odwołaniu, bo KD nie mogą wybrać jego oferty jako znacznie przekraczającej kosztorys. Przewoźnik uważał również, że niepotrzebne jest powołanie biegłego, skoro sam sprawdził wyliczenia firmy ASO Mieczkowski.

Przewoźnik przypominał, że w ostatnich czterech latach przeprowadził skutecznie dziewięć postępowań obejmujących przeglądy poziomu P3, P4, P3/1 i P3/2 pojazdów szynowych, wybierając oferty zwykle mieszczące się w oszacowanym budżecie, a i firma ASO Mieczkowski wykonywała już dla KD zlecenia dotyczące przeglądów pojazdów. Zamawiający wskazywał też, że zaproponowana przez Newag cena odpowiada kosztom przeglądu wyższego poziomu, czyli P4, który ma znacznie szerszy zakres. KIO nie przychyliła się jednak do wniosku zamawiającego, rozpoznała sprawę i zgodziła się z Newagiem (nie mamy jeszcze dokładnej sentencji i uzasadnienia wyroku – przyp. JM).

Rachwalski: Newag daje sobie nie najlepszą reklamę

Obaj oferenci nie chcieli się oficjalnie wypowiadać w sprawie decyzji KIO. Nieoficjalnie w Newagu twierdzą, że ani KD, ani ASO Mieczkowski nie oszacowały poprawnie kosztów wymaganych prac, porównując je do pojazdów spalinowych, nie uwzględniając też kosztów przeglądu przekładni, wyosiowania i zawiązu pojazdu. Jak usłyszeliśmy, specyfika przeglądu P3/2 bardziej przystaje właśnie do przegląd poziomu P4 niż P3.

Zupełnie innego zdania są Koleje Dolnośląskie. – Wyrok KIO wykonamy, choć się z nim głęboko nie zgadzamy – mówi „Rynkowi Kolejowemu” prezes KD Piotr Rachwalski. I przyznaje, że postępowanie po raz kolejny trzeba będzie unieważnić. – Nie mamy w budżecie tak dużych pieniędzy, jakich oczekuje Newag. – Oferta Serwis Pojazdów Szynowych ASO Piotr Mieczkowski mieściła się w naszym budżecie, ale musimy ją odrzucić; nie możemy jednak zgodzić się na dyktat cenowy Newagu – podkreśla.

Prezes KD nie szczędzi gorzkich słów producentowi taboru. – To jest pyrrusowe zwycięstwo producenta z południa Polski. Newag swoimi cenami przeglądów udowadnia, że ich produkt jest tak drogi w utrzymaniu, że klientów nie stać na ich eksploatację. To może skończyć się w przyszłości powtórką z casusu słynnych „Edyt” – nie najlepszą reklamą dla firmy produkującej tabor jest widok pojazdów stojących w krzakach – mówi Rachwalski.

Newag walczy o cenę… kolejnych zamówień?

Co dalej z naprawami Impulsów? Spółka rozważa obecnie dostępne opcje, ale wyklucza ogłoszenie kolejnego postępowania, czy też wybór oferty Newagu w zaproponowanej cenie. – Na pewno musimy to przemyśleć i uwzględnić przy następnych najbliższych zakupach taboru, które to przetargi ruszą już w drugim kwartale 2018 r. Z całą pewnością wyciągniemy wnioski z takiego traktowania KD – drugiego największego klienta Newagu w historii – zapowiada, podkreślając, że od firm, z którymi współpracują KD oczekuje „partnerskiego podejścia i wspólnego rozwiązywania problemów”, a nie prób narzucania dyktatu cenowego.

Zdaniem Rachwalskiego stawka jest dużo większa niż kilka milionów złotych za naprawę dziesięciu ezetów. Jak przypomina, przetarg dotyczy jednych z pierwszych wyprodukowanych Impulsów. – Newag, walcząc o poziom cen w przetargu na nasze pojazdy, walczy de facto o ustawienie wysoko pułapu cenowego na przeglądy, które będą wykonane na następnych ponad stu wyprodukowanych Impulsach – analizuje. I przyznaje, że rozumie to postępowanie, ale zaakceptować go nie może.



Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Dolnosląskie (17)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Dolnosląskie (17)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2018
NUMER 07/2018
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS