NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Rail Baltica z planem operacyjnym. Z Tallina do Warszawy w niespełna 7 h

| Witold Urbanowicz 13.03.2019 6,8k

Rail Baltica z planem operacyjnym. Z Tallina do Warszawy w niespełna 7 h
mat. prasowe
Spółka RB Rail AS, która realizuje projekt Rail Baltica na terenie państw bałtyckich, zaprezentowała plan operacyjny połączeń pasażerskich, regionalnych i międzynarodowych. Według założeń w momencie uruchomienia trasy między Tallinem a Warszawą mogą kursować cztery pary pociągów, a czas przejazdu wyniesie ok. 6,5-7 godz.
Spółka RB Rail AS, odpowiedzialna za realizację projektu Rail Baltica w krajach bałtyckich, przyjęła plan operacyjny na lata 2026–2056. Dokument, opracowany przez ETC Gauff Mobility (Niemcy), we współpracy z COWI A/S (Dania) i Institut für Bahntechnik (Niemcy), zawiera sugerowaną częstotliwość połączeń w oparciu o spodziewane potoki podróżnych. – Celem planu jest wskazanie w jaki sposób infrastruktura Rail Baltiki odpowiadać będzie zapotrzebowaniom w średnio- i długoterminowej perspektywie, z zagwarantowaniem przepustowości dla wszystkich rodzajów pociągów. Dokument będzie służyć zaplanowaniu efektywnego wykorzystania infrastruktury od pierwszego dnia – wskazuje Jean-Marc Bedmar ze spółki RB Rail AS.

Plan zakłada kursowanie w momencie uruchomienia linii czterech par pociągów na trasie z Tallina do Warszawy oraz czterech z Tallina do Wilna. Po dziesięciu latach liczba ma wzrosnąć na obu trasach do sześciu Dodatkowo, do dziesięciu par pociągów ma kursować na trasie Wilno – Kowno – Warszawa. Dzięki temu między stolicami krajów bałtyckich utrzymany zostanie takt dwugodzinny. Dodatkowo, miałyby być uruchamiane dwa pociągi nocne na trasach Tallin – Ryga – Kowno – Warszawa oraz Wilno – Kowno – Warszawa i Berlin.

Przewidziano też połączenia regionalne. Według planu istnieje wystarczający popyt, by uruchomić połączenia na trasach Bauska – Ryga, Salacgriva – Ryga (Łotwa), Parnu – Tallin (Estonia) oraz Mariampol – Kowno – Wilno (Litwa). Dokument sugeruje też połączenia między międzynarodowym lotniskiem w Rydze a stacją Ryga Centralna z częstotliwością co 30 min. oraz czasem przejazdu wynoszącym ok. 10 min. Jest też miejsce na pociągi transgraniczne w relacjach Mariampol – Ryga (Litwa – Łotwa) i Tallin – Ryga lotnisko (Estonia – Łotwa). Siatka połączeń regionalnych będzie wymagała jednak dodatkowych analiz i decyzji rządowych.

Przejazd z Tallina do Rygi i Wilna zajmie odpowiednio 1 godz. 42 min. oraz 3 godz. 38 min. Czas przejazdu między Tallinem a Warszawą Centralną określono na 6 godz. 30 min. – 6 godz. 47 min., między Wilnem a Warszawą na 3 godz. 52 min. – 4 godz. 7 min.

Zgodnie z dokumentem po linii kursować będą 2-3 pociągi towarowe na godzinę, z maksymalną prędkością do 120 km/h. Maksymalny nacisk na oś określono na 25 ton, a długość składu na 1050 m. Zaplanowano trzy duże terminale intermodalne – Muuga (Estonia), Salaspils (Łotwa) oraz Palemonas (Litwa). Według założeń 80% pociągów towarowych będą stanowiły połączenia intermodalne z wykorzystaniem kontenerów.



mat. prasowe
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5