PLK informuje o postępach prac na odcinku LOT D (Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice) linii 131, czyli Magistrali Węglowej.
Umowa na realizację odcinka lot D
w ramach modernizacji Magistrali Węglowej (Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice)
została podpisana z ZUE we wrześniu 2019 roku. Wartość inwestycji to ponad 580 mln zł. Projekt jest w 85% dofinansowany z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie prac zaplanowane jest w I kwartale 2023 roku (według kontraktu
wykonawca ma 41 miesięcy na realizację prac).
Jak informuje PKP PLK, obecnie wykonawca pracuje na odcinku od stacji Rusiec Łódzki do stacji Kozuby. Roboty obejmują też tory i rozjazdy na stacji Chociw Łaski. Na dwutorowej linii utrzymany jest ruch pociągów po jednym torze. Budowę nowych torów poprzedza demontaż wyeksploatowanych elementów linii kolejowej. Przy użyciu ciężkiego sprzętu usuwane są szyny i podkłady. Specjalistyczny pociąg demontuje starą sieć trakcyjną. Obok torów wykonawca montuje już fundamenty pod nowe konstrukcje, na których wywieszona będzie sieć trakcyjna.
PLK informuje, że na stacjach Chociw Łaski, Kozuby, Zduńska Wola Karsznice Południowe, Zduńska Wola Karsznice oraz przystanku Siedlce Łaskie perony zostaną przebudowane i dostosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Na stacji Chociw Łaski wybudowana zostanie nowa kładka nad torami wyposażona w windy dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Na stacji Chociw Łaski i na przystanku Siedlce Łaskie rozbierane są perony. Kolejnym etapem będzie wzmacnianie podłoża i układanie kabli. Wiosną przewidziana jest budowa nowych peronów. Gromadzone są materiały niezbędne do prac m.in. ścianki i płyty peronowe.
Jak przypomina PLK, przebudowane tory, rozjazdy i nowe urządzenia zabezpieczające umożliwią prowadzenie pociągów pasażerskich z prędkością do 140 km/h, a towarowych do 120 km/h. Zwiększy się również przepustowość trasy, co umożliwi przejazd większej liczby pociągów. Sprawny przewóz ładunków wpłynie na rozwój gospodarki i regionu. Inwestycja zwiększy konkurencyjność kolei – ekologicznego transportu w stosunku do przewozów drogowych. Prace na odcinku Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice obejmują wymianę 20 km torów, sieci trakcyjnej oraz 62 rozjazdów. Zaplanowano przebudowę 10 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów nad rzekami Widawka i Grabia oraz modernizację 17 przejazdów. Powstanie też Lokalne Centrum Sterowania w Zduńskiej Woli Karsznicach.