Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PLK z umowami na „węglówkę” Kalina – Zduńska Wola-Karsznice

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
17-09-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PLK z umowami na „węglówkę” Kalina – Zduńska Wola-Karsznice
fot. Kasper FiszerZduńska Wola-Karsznice
Dziś w Łodzi zawarte zostały warte łącznie ok. 1,8 mld zł netto umowy na modernizację dwóch odcinków „Węglówki”. Wszystkie prace na południowej części linii warte będą szacunkowo ok. 5 mld zł, a rząd liczy na łączne dofinansowanie unijne na poziomie ok. 3 mld zł. Większość prac, w tym także na północnym odcinku magistrali, będzie w ramach przyszłej perspektywy finansowej UE.

Zarządca krajowej infrastruktury kolejowej zawarł dziś kolejne umowy na roboty infrastrukturalne w regionie łódzkim. Po zeszłotygodniowym podpisaniu kontraktów na prace na linii nr 16 przyszła kolej na umowy dotyczące linii nr 131, tzw. Magistrali Węglowej, na przeszło stukilometrowym odcinku Kalina – Rusiec Łódzki – Zduńska Wola-Karsznice. To odcinki (LOT-y) C i D przygotowywanego w ramach Krajowego Programu Kolejowego projektu modernizacji południowej części magistrali.

PKP PLK podkreślają, że inwestycja ma znaczenie głównie dla obsługi ruchu towarowego w ciągu korytarza C-E65, który pokrywa się z historyczną trasą Śląsk – porty, wykorzystywaną zresztą do wywozu węgla do dziś.

Schreiber: Szansa na wielki skok rozwojowy województwa

– Linia ta przez lata nie mogła się doczekać pełnej modernizacji. Jeśli uda się dotrzymać terminów, które zostaną dziś zadeklarowane, będzie to wielkie święto. Dotychczas mówiliśmy o dużych pieniądzach, ale kwoty, które dziś usłyszeliśmy, są sumami z zupełnie innej skali – mówił Grzegorz Schreiber, marszałek województwa łódzkiego. Dodał, że w związku z tym, że „Węglówka” krzyżuje się z magistralą E20, rejon ich przecięcia jest w jego opinii znakomitym miejscem inwestycyjnym. – To szansa dla regionu na skok rozwojowy – ocenił.

Waldemar Buda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju, podkreślał, że modernizacja całej „Węglówki” kosztować będzie ponad 5 mld zł, a jej przeprowadzenie nie byłoby możliwe, gdyby nie połączenie źródeł finansowania – unijnego (POIiŚ) i krajowego. – To jedna z najdroższych inwestycji Krajowego Programu Kolejowego – stwierdził. Dodał, że realizacja robót przyczyni się do zwiększenia liczby towarów wożonych koleją zamiast samochodami.

Bittel: Trasa także dla ruchu pasażerskiego

Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury, dodał, że linia będzie mogła być wykorzystywana także przez pociągi pasażerskie, które na odcinkach objętych zawartymi dziś kontraktami pojadą z prędkością do 140 km/godz. – Wiąże się to oczywiście z koniecznością przebudowy infrastruktury pasażerskiej – zaznaczył. Umowy obejmują 19 peronów na 8 stacjach i przystankach.

– Dziś podpisujemy dwie umowy na realizację robót na odcinkach Kalina – Rusiec Łódzki i Rusiec Łódzki – Zduńska Wola-Karsznice, ale to dopiero początek działań dotyczących „Węglówki” – mówił Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych. Przedstawił także ostateczną strukturę finansowania przedsięwzięcia i zaktualizowany harmonogram prac. Za kilka dni zarządca infrastruktury otworzy oferty dotyczące początkowego odcinka linii (LOT A), a następnie – jeszcze w ramach obecnej perspektywy finansowej UE – zamierza stworzyć projekty obejmujące pozostałe fragmenty. Więcej o tych planach pisaliśmy tutaj.

Merchel: Najważniejsza linia przyszłej perspektywy finansowej

W planach jest też modernizacja północnej części magistrali. – Tworzymy już projekt na odcinek Zduńska Wola-Karsznice – Ponętów – powiedział prezes Merchel. – W najbliższym czasie podpiszemy też umowę dotyczącą obszaru LCS Tczew – zapowiedział. Dokumentacja projektowa ma być gotowa do końca 2021 r., tak by na początku 2022 r., kiedy dostępne będą kolejne środki unijne, móc od razu rozpocząć roboty. – To najważniejsza linia, jaką przygotowujemy do nowej perspektywy UE – stwierdził.

Pierwsza z zawartych dziś umów dotyczy tzw. lotu C i obejmuje prace na liniach 131, 686, 687 i 704 na odcinku Kalina – Rusiec Łódzki. Prace zrealizuje tam Porr. Drugi kontrakt obejmuje tzw. lot D, a więc odcinek Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice. W jego ramach prace na liniach 131, 542 i 739 przeprowadzi ZUE.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5