Jak udało się dowiedzieć "Rynkowi Kolejowemu", od nowego rozkładu jazdy zmodernizowane wagony Przewozów Regionalnych, teraz obsługujące pociągi InterRegio, zostaną przeniesione do obsługi połączeń regionalnych z Poznania do Leszna, Wrocławia, Jeleniej Góry i Szklarskiej Poręby.
Czytelnicy "Gazety Wyborczej" skarżą się, że zmodernizowane wagony, które były w składzie pociągu InterRegio "Portowiec" ze Szczecina do Warszawy zostały zastąpione starymi wagonami "z przejściem pośrodku i siedzeniami z czerwonej ceraty". Chodzi o wagony 120A (w nomenklaturze miłośników kolei: Bonanza). To nieprawda o tyle, że "Portowiec" nie był zestawiany z zmodernizowanych wagonów. Ale "Bonanzy" rzeczywiście pojawiają się w zestawieniach w przypadku braku dostępności wagonów z przedziałami.
Zmodernizowane wagony zwykle kursują do Szczecina, ale w składzie innego IR - "Mewa" (obsługują też "Wartę", "Matejkę" i "Mamry"). Jednak jak się okazuje, podróżnych rzeczywiście czeka zmiana. Komfortowymi wagonami "Mewy" Szczecinianie będą się cieszyć tylko do grudniowej zmiany rozkładu (oba pociągi, "Portowiec" i "Mewa", unikną cięć w siatce InterRegio).
Jak udało się dowiedzieć "Rynkowi Kolejowemu", zmodernizowane wagony bezprzedziałowe, które wcześniej kursowały w składach pociągów RE i RE, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy będą kursowały z Poznania do Leszna, Wrocławia, Jeleniej Góry i Szklarskiej Poręby. - Połączenia te będą realizowane w ramach sześcioletniej umowy na wykonywanie połączeń do województw ościennych zawartej pomiędzy Przewozami Regionalnymi i Urzędem Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego – potwierdza w rozmowie z "RK" Michał Stilger z biura prasowego Przewozów Regionalnych.
Przeprowadzona w latach 2010-2013 modernizacja 18 wagonów została sfinansowana przez Przewozy Regionalne, czyli właściciela pojazdów. Ale województwo wielkopolskie i dolnośląskie zapewniły pieniądze na ten projekt właśnie podpisując wieloletnią umowę.
Wagony wyposażone zostały m.in. w gniazdka 230 V, bezprzewodowy internet, nowoczesny system ogrzewania i klimatyzacji oraz izolacji akustycznej, system nagłośnienia radiowego, monitoring oraz elektroniczne tablice informacyjne. – W lipcu Przewozy Regionalne złożyły wniosek o dofinansowanie prac modernizacyjnych w ramach POIiŚ (Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko). Spełniliśmy wszystkie formalne wymogi, do których należy m.in. zapewnienie trwałości projektu oraz zabezpieczenie środków na jego realizację. Kolejne etapy związane z dofinansowaniem ze środków unijnych (m.in. akceptacja wniosku o płatność, rozliczenie projektu) przewidziane są na pierwszy kwartał 2015 roku – dodaje Stilger.