PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły długo oczekiwany przetarg na modernizację linii kolejowej nr 8 na odcinku Warszawa Okręcie – Warka. Niestety jednotorowy odcinek Warka – Radom musi jeszcze poczekać. Jest to ostatni przetarg na duży projekt modernizacji linii kolejowej realizowany przy wsparciu środków unijnych w obecnej perspektywie budżetowej UE na lata 2007-2013.
Przetarg dotyczy opracowania projektów wykonawczych i realizacji robót dla LCS Warszawa Okęcie w ramach Projektu POIiŚ 7.1-19.1.a. pn. "Modernizacja linii kolejowej nr 8, odcinek Warszawa Okęcie - Radom (LOT A, B, F)". Zakłada on wykonanie modernizacji linii kolejowej nr 8 na odcinku objętym LCS Warszawa Okęcie (LOT A), czyli z Warszawy do Warki.
PKP PLK żądają od wykonawców zabezpieczenia ofert wadium w wysokości 7,3 mln zł. Ponadto, zamawiający będzie wymagał wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy w wysokości 10 % całkowitej ceny brutto podanej w ofercie. Przy wyborze oferty będą brane trzy kryteria: cena (70 proc. wagi), termin realizacji (25 proc.) oraz okres gwarancji (5 proc.). Oferty można składać do 15 kwietnia 2013 r. do godz. 10.00.
Co zrobią?
W zakres prac wchodzi m.in.: opracowanie projektów wykonawczych dla wszystkich branż (z wyjątkiem srk) w oparciu o wykonane załączone projekty; rozbiórka i budowa układów torowych szlaków i stacji: Warszawa Okęcie, Piaseczno, Czachówek Południowy; rozbiórka i budowa peronów stacji: Warszawa Okęcie, Piaseczno, Czachówek Południowy; rozbiórka i budowa przystanków osobowych: Warszawa Jeziorki, Warszawa Dawidy, Nowa Iwiczna, Zalesie Górne, Ustanówek, Czachówek Górny; budowa wiat peronowych oraz urządzeń małej architektury wraz z urządzeniami informacji podróżnych; wykonanie odwodnienia układu torowego stacji i szlaków; budowa budynku pomocniczego w stacji Warszawa Okęcie i budynku wielofunkcyjnego w stacji Czachówek Południowy. Rozbiórka budynków nastawni i posterunków; przebudowa nastawni dysponującej w stacji Piaseczno; budowa kładki dla pieszych w stacji Warszawa Okęcie, przebudowa kładki dla pieszych w stacji Piaseczno; budowa przejścia podziemnego w stacji Czachówek Płd.; przebudowa wiaduktów drogowych; przebudowa przejazdów kolejowych; a także budowa, przebudowa, remont obiektów inżynieryjnych (przepustów, mostów, wiaduktów kolejowych).
Na wykonanie tych prac wykonawca będzie miał 25 miesięcy od momentu udzielenia zamówienia. To oznacza, że zmodernizowanym odcinkiem będziemy pojechać najwcześniej w połowie 2015 r.
Pechowa linia
Jak już wielokrotnie pisaliśmy, o potrzebie modernizacji znajdującej się w opłakanym stanie technicznym i częściowo jednotorowej linii nr 8 na odcinku łączącym Warszawę z Radomiem mówiło się od wielu lat. Codziennie korzysta z niej wiele tysięcy mieszkańców Radomia dojeżdżających do pracy do Warszawy.
Koleje Mazowieckie specjalnie do obsługi tego połączenia zakupiły nowoczesne wagony piętrowe, do których później dokupiły nowe lokomotywy Bombardiera uruchamiając pierwsze w Polsce składu typu push-pull. Niestety pociągi mogące rozwijać prędkość 160 km/godz. na tej linii nie mogą wykorzystać swoich możliwości. Wydawało się, ze w obecnej perspektywie budżetowej UE w końcu nastąpi długo oczekiwany przełom.
Jednak już dwa lata temu pojawiły się niepokojące informacje, że PKP Polskie Linie Kolejowe zdecydowały przełożyć realizacje tego projektu na lata 2014-2020 ze względu brak szans na ukończenie jej przed 2015 r. Kilka miesięcy później zarządca narodowej sieci infrastruktury wycofał się jednak z tej decyzji. Mimo iż inwestycja wiąże się z koniecznością wykupu dużej liczby działek, napotkała problemy ze zmianą decyzji lokalizacyjnej na odcinku od Piaseczna do Radomia, a zgodnie z decyzja środowiskową most na Pilicy może być remontowany tylko w miesiącach zimowych ze względu na okresy lęgowe ptaków, PLK ogłosiły gotowość do ogłoszenia przetargu na prace budowlane (jedynie most na Pilicy miał zostać dokończony w przyszłej perspektywie).
Połowiczny sukces
Dzisiaj wiemy już z cała pewnością, ze projekt, którego wartość szacowano na 1,3 mld zł nie będzie realizowany w pierwotnym zakresie, który zakładał budowę dwóch lokalnych centrów sterowania, modernizacje linii do 160 km/godz. oraz dobudowę drugiego toru na odcinku Warka – Radom. Według informacji przekazanych przez wiceministra transportu Andrzeja Massela już w ubiegłym roku, podjęto decyzję o ograniczeniu inwestycji do odcinka Warszawa – Warka. Odcinek Warka - Radom ma być realizowany już w ramach przyszłej perspektywy budżetowej UE na lata 2014-2020.
2013-03-15 09:19:58 Autor: janekp
---.208.10.65
Jasne najlepiej nic robic tylko odkładać......
Ale za to przyjemnie likwidować.
Nie ma winnych że przeciaganie w latach tak potrzebnego 2 toru...
2013-03-15 09:22:44 Autor: GMFK
---
Modernizacja odcinka Warka - Radom, a zdjęcie ze Skarżyska Kamiennej ;)
2013-03-15 09:38:54 Autor: mnb
---.229.155.26.atman.pl
1. Jakim prawem ze środków kolejowym ma być przebudowywany wiadukt drogowy?????
2. O co chodzi z rozbiórką i ponownym ułożeniem torów na stacji Warszawa Okęcie? Przecież dopiero co ją budowali?
2013-03-15 09:45:52 Autor: globus
---.81.25.21
\"Warszawa Okręcie\"? Gdzie znajduje się ta stacja? Chyba przy jakimś porcie ;)
2013-03-15 09:56:07 Autor: PiotrW
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
\"Pechowa linia\"
Pechowa jak pechowa. Chodzą słuchy, że ósemka - z racji przebiegu - jest potencjalną konkurencją dla CMKi, zatem z założenia \"nie-będzie-dało-się\" poprawić jej parametrów tak, aby wycisnąć z niej maksimum możliwości (i wcale nie chodzi tu o płynne 160 km/h na całej trasie).
No bo warszawiaki czy inne krakusy do stolicy/byłej stolicy to mają pomykać superoskimi - także pod względem ceny - EC/EIC/IC/Ex itp. via CMK, a nie jakimiś tam TLK via Kielce. A zmodernizowana ósemka, z gorszym, ale nie tragicznym czasem przejazdu, mogłaby tu sporo krwi napsuć, więc zawczasu trzeba temu przeciwdziałać.
Tyle teoria spiskowa. Pewnie wiele tu fantazji, z drugiej jednak strony coś musi być na rzeczy, skoro remont, który miał być gotowy 7 lat temu, będzie gotowy może za 7 lat... Czy zarządca infrastruktury, któremu NAPRAWDÄ zależałoby na poprawie parametrów zarządzanej przez siebie sieci, aż tak rozwlekałby w czasie tak potrzebną inwestycję? Prawda, że to intrygujące pytanie?
A co do istoty rzeczy to można powiedzieć: wreszcie coś się dzieje. Zobaczymy teraz na gruncie, co to z tego będzie, znając już z E65, ekhm..., tempo realizacji prac...
2013-03-15 09:58:21 Autor: gosc
---.xdsl.centertel.pl
to także po elektryfikacji będzie najkrótsze połączenie Krakowa z Łodzią, czyli drugiego z trzecim miastem w Polsce. Pozwoli skrócić odległość o 30 km, a więc i czas jazdy o ładnych kilkanaście jak nie więcej minut. Gdzie indziej wydaje się miliardy by takie kilkanaście minut osiągnąć. Ale tak to jest jak na kolei są ludzie, którzy uważają że milionową aglomerację w centrum polski należy traktować jak przeszkodę terenową a nie potencjalny rynek
2013-03-15 10:16:44 Autor: PiotrW
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@gosc
Rozumiem, że mówisz o linii 25, bo jakoś nie kumam, co ma Wawa-Warka do Kraków-Łódź? \'25\' to najpierw trzeba wybronić przed optymalizacją, a później myśleć o elektryfikacji i ruchu dalekobieżnym... Pieśń odległej przyszłości, na razie...
2013-03-15 10:44:11 Autor: stan
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Kolejność powinna być pierwszą moderna jedynki i ósemki ( i to dawno, dawno temu)a nastepnie cmk ,a u nas jakby komuś zalezało aby z W -wy do Krakowa/Katowic długo jeszcze jezdzić powyżej 2,5godziny( bo czy zanosi sie na jakąs poprawę w najbliższym czasie, chyba nie)
2013-03-15 11:41:52 Autor: Robert Wyszynski
---.adsl.inetia.pl
Aby nie wiem jak się naprężać, to nie można tego typu działań oceniać pozytywnie. Wiem - moderny potrzebne są - ale nie takie!!!
To będzie kolejna MO(R)DERNIZACJA ciągnąca się jak flaki przez najmniej 10 lat, bo podzielona na dwa etapy, a więc:
- degrengolada przewozowa
- zamkniecie linii
- ucieczka pasażerów do aut i busów bez jakiejkolwiek pewności ich powrotu za lat 10
- za 10 lat (jak dobrze pójdzie) efekty będą na średnią ok 100-110 km/h, czyli dobre na kolej regionalną i NIC więcej. Przy równoległej \"esce\" która już jest, kolej nie ma szans przy takich parametrach (bo musi być szybsza od dworca do dworca minimum o 50% do 100% niż auto \"od drzwi do drzwi\").
********
I chyba tyle - czyli kolejne 10 lat - musimy jeszcze UCZYÄ się na własnej GŁUPOCIE (tak jak na własnej głupocie uczymy się już 5 lat po usramorządowieniu!), zanim przestaniemy marnować wielki szmal w tego typu \"moderny\" i zaczniemy rewitalizacje jak Koluszki - Częstochowa oraz... budowę nowych linii w parametrach XXI wieku, a nie archaiźmie połowy XX wieku.
Ciężko nam idzie ta nauka na rozwleczonych mo(r)dernach E 65 Północ, E 30, E 59, oj ciężko... Ubolewam, tyle mogę, prócz nieustannego alarmowania i lansowania NOWOCZESNEJ kolei, co upierdliwie czynię i czynić będę.
Az do skutku!
2013-03-15 11:43:44 Autor: scyz
---.tktelekom.pl
Z tytułu informacji wynika, że modernizacja obejmie odcinek Warszawa Okęcie -Warka (44km). Z treści wynika, że roboty obejmą odcinek Warszawa Okęcie - Czachówek Południowy(24km). Czy w redakcji RK jest ktoś kto to wyjaśni?
2013-03-15 11:58:01 Autor: PiotrW
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@Robert Wyszyński
No, ale co poradzić, Panie Robercie? Co poradzić? KDP Kraków - Kielce - Radom - Warszawa - Olsztyn - Elbląg - Trójmiasto? Byłoby miło, nie powiem... :-)
2013-03-15 12:12:40 Autor: stan
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
A KDP W- wa -Płock - Toruń- Grudziądz - Tczew byłoby tak zle
2013-03-15 12:32:44 Autor: Tomek Janiszewski
---.ip.netia.com.pl
@mnb:
1. o tym skandalu polegającym na tym że kolej ma z własnych środków budować wiadukty drogowe trzeba informować każdego leminga mantrującego że kolej jest nieopłacalna.
2. Na stacji Warszawa Okęcie zgrzebano lekko tylko obydwie skrajne głowiece (północną w zwiążku z niewielkim przesunięciem towarowej bocznicy lotniskowej, południową w związku z budową wiaduktu). W obu przypadkach prace te zostały wymuszone inwestycjami drogowymi: budową Puławskiej - Bis w pierwszym oraz autozdtrady A2 dla niepoznaki nazwanej Południową Obwodnicą Warszawy w drugim przypadku. Reszta układu torowego stacji Okęcie pamięta jeszcze czasy semaforów kształtowych, które wycięto gdzieś w początkach istnienia obecnej PRL-bis.
2013-03-15 20:34:33 Autor: psychomantis
---.204.tronic.pl
Ojej, nie może być. Z 10 letnim opóźnieniem mamy przetarg, ale tylko na 1/2 inwestycji. Boże, przecież tą linię na początku lat 30-tych wybudowano OD ZERA w 1,5 roku.
Jeśli RK ma braki w zdjęciach z linii 8 na odcinki Wawa - Radom i notorycznie zamieszcza zdjęcia ze Skarżyska, proszę się odezwać. Z chęcia takie dostarczę. Ba! Będziecie mogli je sobie podpisać jako swoje :P
PiotrW: \"No bo warszawiaki czy inne krakusy do stolicy/byłej stolicy to mają pomykać superoskimi - także
pod względem ceny - EC/EIC/IC/Ex itp. via CMK, a nie jakimiś tam TLK via Kielce. A zmodernizowana
ósemka, z gorszym, ale nie tragicznym czasem przejazdu, mogłaby tu sporo krwi napsuć, więc
zawczasu trzeba temu przeciwdziałać.\"
Problem polega na tym, że TLK już po CMKa jeżdża. :P
Robert Wyszynski > Czy możesz mi napisać dlaczego z tą linią jest jak jest. Dlaczego jest moderna nie została zakończona w 2006 jak pierwotnie planowano i dlaczego to się tak ciągnie. Siedzisz w papierach i w temacie - wytlumacz prosze :)
2013-03-15 21:14:29 Autor: arrivederci
---.adsl.inetia.pl
arrivederci Siódemka się w międzyczasie posypie, być może wybudują łącznice w Gosiewie... Kiedyś tory remontowali np. pensjonariusze \"sanatorium\" w Ĺťytkowicach... Może warto do tego wrócić?
2013-03-15 21:38:14 Autor: Radomiak
---.adsl.inetia.pl
To jest totalny SKANDAL w wykonaniu PKP PLK!!! W pierwszej kolejności do modernizacji idzie LOT A czyli Okęcie-Czachówek, a więc jedyny odcinek między Radomiem i Warszawą, gdzie v max wynosi 100 km/h.
Mówiąc krótko PKP PLK w pierwszej kolejności zmodernizuje tory na najlepiej utrzymanym odcinku linii!!!
Modernizacja powinna zacząć się od LOTU B czyli Czachówek-Warka, który jest w opłakanym stanie technicznym.
To jest sabotaż. To jest zwyczajne niszczenie kolei w Polsce!!!!
2013-03-15 22:48:02 Autor: zenek
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Co z przystankiem Sułkowice i dalej w kierunku Warki.Bedzie drugi przetarg?
2013-03-17 21:17:28 Autor: doMnb
---.adsl.inetia.pl
a od kiedy to \"istnieją środki kolejowe\", widziałeś choć jedną rentowną inwestycję kolejową? czy na paragonie za bilet masz doliczony podatek Vat i Akcyzę? + kilka opłat pobocznych? parapodatkowych? czy widziałeś kiedyś fotoradary na lini kolejowej kasujące cały pociąg za przekroczenie prędkości na przejazdach kolejowych?
WSZYSTKO CO KOLEJ DOSTAJE TO JEST Z NIE ICH PIENIÄDZY w tym na przebudowę szlaku do wyższych prędkości poprzez wyłączenie kolizji z inną infrastrukturą.
Zobacz ile osób porusza się szlakiem kolejowym DZIENNIE z Warszawy do Radomia, a raczej z CZachówka do Radomia a ile S7 z Tarczyna do Radomia.
Mogę Cię zaręczyć że zwrot z inwestycji S7 postępuje w ogromnym temie (opłaty paliwowe, viatoll, akcyza... ). Na lini NR 8 wydatek rzędu 1.3 mld NIGDY SIÄ NIE ZWRĂCI, czyli do każego przewiezionego TOWARO/OSOBY dopłacimy krocie.
Apropo samej inwestycji. Wg mnie wszystkie stacje powinny zostać przebudowane z dodatkowym zewnętrznym torem, nawet PIASECZNO i stacje w Warszwie.
By inwestycja na lini NR 8 miała sens wymagana jest rozbudowa tej lini do Zalesie Górnego lub nawet Czachówka do lini 4 torowej, gdzie 2 zewnętrzne utworzą linię o dużym obciążeniu ruchem osobowym. Teraz mamy 2 paski i 2-3 pociagi na godzinę w szczycie? Wystarczy zobaczyć co ile kursuje z tak dużego miasta jak RAdom pociąg obok Berlina by zobaczyć czemu wydaje się pieniądze rzędu 1.3 mld zł na zachodzie.
NAGMINNE JEST TO ĹťE W OKRESIE zawirowań w ruchu na węźle priorytet ma pocią przyspieszony i zdarzają się absurdy, że pociąg który się spóźnił na stację z godziny 16.30 pojawia się o 17.20-17.30, ale przed nim nie zostaje puszczony ani jeden osoby. Pociąg pospieszny to 250-300 ludzi, ale w tym czasie nie jedzie 3-4 pociągi osobowe i jakieś 1.500 osób marznie bo PKP SA ma inne priorytety. Bywa że osobowy juz dawno zakońćzył by bieg w CZachówku czy G.Kalwarii, ale nie zostaje wpuszcozny bo czeka na POŚPIECH.
2013-03-18 20:45:11 Autor: filip
---.dynamic.chello.pl
Najważniejsze że zakupili już lokomotywy które mogą rozwijać szybkość 160 km/godz .Szukam słów jak to nazwać ,ale jak nazwać decyzje kretynów którzy na pewno już załatwili sobie za ten zakup wysokie nagrody
2013-04-19 09:19:42 Autor: filip
---.dynamic.chello.pl
Z tych wszystkich deklaracji na temat modernizacji linii Warszawa- Radom można wywnioskować że w tym terminie pomalują tylko szlabany na przejazdach i dokończą remont dworca Radom . Tłumaczenie że są trudności z wykupem działek to wymówka z fiaska tego projektu