PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły długo oczekiwany przetarg na modernizację linii kolejowej nr 8 na odcinku Warszawa Okręcie – Warka. Niestety jednotorowy odcinek Warka – Radom musi jeszcze poczekać. Jest to ostatni przetarg na duży projekt modernizacji linii kolejowej realizowany przy wsparciu środków unijnych w obecnej perspektywie budżetowej UE na lata 2007-2013.
Przetarg dotyczy opracowania projektów wykonawczych i realizacji robót dla LCS Warszawa Okęcie w ramach Projektu POIiŚ 7.1-19.1.a. pn. "Modernizacja linii kolejowej nr 8, odcinek Warszawa Okęcie - Radom (LOT A, B, F)". Zakłada on wykonanie modernizacji linii kolejowej nr 8 na odcinku objętym LCS Warszawa Okęcie (LOT A), czyli z Warszawy do Warki.
PKP PLK żądają od wykonawców zabezpieczenia ofert wadium w wysokości 7,3 mln zł. Ponadto, zamawiający będzie wymagał wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy w wysokości 10 % całkowitej ceny brutto podanej w ofercie. Przy wyborze oferty będą brane trzy kryteria: cena (70 proc. wagi), termin realizacji (25 proc.) oraz okres gwarancji (5 proc.). Oferty można składać do 15 kwietnia 2013 r. do godz. 10.00.
Co zrobią?
W zakres prac wchodzi m.in.: opracowanie projektów wykonawczych dla wszystkich branż (z wyjątkiem srk) w oparciu o wykonane załączone projekty; rozbiórka i budowa układów torowych szlaków i stacji: Warszawa Okęcie, Piaseczno, Czachówek Południowy; rozbiórka i budowa peronów stacji: Warszawa Okęcie, Piaseczno, Czachówek Południowy; rozbiórka i budowa przystanków osobowych: Warszawa Jeziorki, Warszawa Dawidy, Nowa Iwiczna, Zalesie Górne, Ustanówek, Czachówek Górny; budowa wiat peronowych oraz urządzeń małej architektury wraz z urządzeniami informacji podróżnych; wykonanie odwodnienia układu torowego stacji i szlaków; budowa budynku pomocniczego w stacji Warszawa Okęcie i budynku wielofunkcyjnego w stacji Czachówek Południowy. Rozbiórka budynków nastawni i posterunków; przebudowa nastawni dysponującej w stacji Piaseczno; budowa kładki dla pieszych w stacji Warszawa Okęcie, przebudowa kładki dla pieszych w stacji Piaseczno; budowa przejścia podziemnego w stacji Czachówek Płd.; przebudowa wiaduktów drogowych; przebudowa przejazdów kolejowych; a także budowa, przebudowa, remont obiektów inżynieryjnych (przepustów, mostów, wiaduktów kolejowych).
Na wykonanie tych prac wykonawca będzie miał 25 miesięcy od momentu udzielenia zamówienia. To oznacza, że zmodernizowanym odcinkiem będziemy pojechać najwcześniej w połowie 2015 r.
Pechowa linia
Jak już wielokrotnie pisaliśmy, o potrzebie modernizacji znajdującej się w opłakanym stanie technicznym i częściowo jednotorowej linii nr 8 na odcinku łączącym Warszawę z Radomiem mówiło się od wielu lat. Codziennie korzysta z niej wiele tysięcy mieszkańców Radomia dojeżdżających do pracy do Warszawy.
Koleje Mazowieckie specjalnie do obsługi tego połączenia zakupiły nowoczesne wagony piętrowe, do których później dokupiły nowe lokomotywy Bombardiera uruchamiając pierwsze w Polsce składu typu push-pull. Niestety pociągi mogące rozwijać prędkość 160 km/godz. na tej linii nie mogą wykorzystać swoich możliwości. Wydawało się, ze w obecnej perspektywie budżetowej UE w końcu nastąpi długo oczekiwany przełom.
Jednak już dwa lata temu pojawiły się niepokojące informacje, że PKP Polskie Linie Kolejowe zdecydowały przełożyć realizacje tego projektu na lata 2014-2020 ze względu brak szans na ukończenie jej przed 2015 r. Kilka miesięcy później zarządca narodowej sieci infrastruktury wycofał się jednak z tej decyzji. Mimo iż inwestycja wiąże się z koniecznością wykupu dużej liczby działek, napotkała problemy ze zmianą decyzji lokalizacyjnej na odcinku od Piaseczna do Radomia, a zgodnie z decyzja środowiskową most na Pilicy może być remontowany tylko w miesiącach zimowych ze względu na okresy lęgowe ptaków, PLK ogłosiły gotowość do ogłoszenia przetargu na prace budowlane (jedynie most na Pilicy miał zostać dokończony w przyszłej perspektywie).
Połowiczny sukces
Dzisiaj wiemy już z cała pewnością, ze projekt, którego wartość szacowano na 1,3 mld zł nie będzie realizowany w pierwotnym zakresie, który zakładał budowę dwóch lokalnych centrów sterowania, modernizacje linii do 160 km/godz. oraz dobudowę drugiego toru na odcinku Warka – Radom. Według informacji przekazanych przez wiceministra transportu Andrzeja Massela już w ubiegłym roku, podjęto decyzję o ograniczeniu inwestycji do odcinka Warszawa – Warka. Odcinek Warka - Radom ma być realizowany już w ramach przyszłej perspektywy budżetowej UE na lata 2014-2020.