Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Przedłuża się przetarg SKM na 21 pociągów. Będzie oferta z Chin?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
27-01-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Przedłuża się przetarg SKM na 21 pociągów. Będzie oferta z Chin?
Fot. Adam Kilian
Dwukrotnie przełożono już otwarcie ofert w przetargu SKM Warszawa na 21 nowych pociągów. Potencjalni wykonawcy złożyli ćwierć tysiąca pytań. Jak nieoficjalnie ustalił „Rynek Kolejowy”, do złożenia oferty przymierza się firma z Chin. Nie wiadomo czy w przetargu wystartuje Pesa, która realizowała poprzedni, rozwiązany kontrakt.

W Wigilię warszawska Szybka Kolej Miejska ogłosiła przetarg na dostawę 21 nowych pociągów. To najważniejsze zamówienie przewoźnika na najbliższe lata warte setki milionów złotych. Z wyborem wykonawcy i realizacją trzeba się spieszyć ze względu na konieczność rozliczenia przyznanych już środków unijnych na nowe pociągi i bazę taborową na Szczęśliwcach. Otwarcie ofert zostało jednak już po raz drugi przełożone – ma odbyć się w Walentynki.

Bardzo pojemne składy

Jak już pisaliśmy, zamawiający chce dostawy pojazdów czteroczłonowych i pięcioczłonowych oraz usług utrzymania przez okres siedmiu lat wraz z wykonaniem przeglądu P4. Warto jednak podać kilka dodatkowych aspektów technicznych zamówienia: SKM oczekuje prędkości eksploatacyjnej co najmniej 160 km/h z przyspieszeniem rozruchu między 1 a 1,2 m/s2. Wewnątrz pojazdów ma nie być schodów. Przewoźnik dopuszcza zastosowanie nowoczesnej technologii węglika krzemu (SiC) w układzie elektrycznym.

W przestrzeni pasażerskiej dopuszcza się instalowanie tylko urządzeń związanych z obsługą pasażerów. Wysoki jest wskaźnik napełnienia: 6,7osoby na m2. Dzięki temu SKM zakłada pojemność 670 osób dla krótszych i aż 825 osób dla dłuższych składów. Układ siedzeń będzie znany z innych pociągów przewoźnika – mieszany, pomiędzy drzwiami typu „metro”. W każdym członie będzie 3-5 miejsc dla pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej. Przy obu kabinach maszynisty należy umieścić stanowisko dla kierownika pociągu. W członach z kabiną maszynisty będzie jedno miejsce dla osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich i jedno miejsce na większy bagaż, w tym stanowiska dla minimum czterech rowerów, a oprócz tego – miejsce na wózek dziecięcy. Do tego przewidziano miejsce na większy bagaż w jednej części członów środkowych. W pociągach będzie też wi-fi i ładowarki usb dla pasażerów, a także system emisji reklam. Podobnie jak w obecnie posiadanym przez SKM taborze, nie będzie toalet.

Ćwierć tysiąca pytań

Postępowanie spotkało się z dużym zainteresowaniem wykonawców, co można wnioskować z liczby ponad 230 pytań, które zadali zamawiającemu. Do tego od specyfikacji przetargu odwołało się dwóch polskich producentów – Pesa i Newag. Nowosądecka firma przedstawiła listę aż 27 zarzutów, ale jak poinformowała nas warszawska SKM, wycofała odwołanie po zmianach w specyfikacji poczynionych przez zamawiającego. Z kolei odwołanie Pesy zostało oddalone przez Krajową Izbę Odwoławczą.

Najważniejsza zmiana w SIWZ po pytaniach wykonawców to zwiększona dopuszczalna długość czteroczłonowych pociągów z 75 do 77 metrów (choć jeden z wykonawców chciał dopuszczenia składu o długości aż 82,5 metra). Wśród pozostałych pytań i wniosków wykonawców duża część dotyczyła tego, czy SKM jako przewoźnik miejski jest zobowiązana do montażu systemu informacji pasażerskiej zgodnego z TSI PRM, kwestii braku schodów wewnętrznych, wysokości podłogi czy specyfikacji układu hamulcowego.

Będzie zaskakująca oferta z Chin?

Jak nieoficjalnie ustalił „Rynek Kolejowy”, możliwość złożenia oferty w przetargu rozważa jedna ze spółek chińskich. Nie jest pewne, że oferta zostanie złożona, ale jak sprawdziliśmy w specyfikacji, SKM nie zapisała wymogu częściowej produkcji taboru w Unii Europejskiej (w przeciwieństwie np. do postępowania Tramwajów Warszawskich, które taki wymóg zapisały i wybrały ofertę ze stowarzyszonej z UE Korei). Również wymagania SKM dotyczące doświadczenia nie ograniczają niezbędnych referencji do dostaw zrealizowanych w krajach Unii.

Według naszych informacji, niektóre zapisy przetargu mogą wyeliminować ze startu bydgoską Pesę, która zdążyła rozpocząć produkcję pojazdów w ramach poprzedniej, zerwanej umowy. Chodzi o referencje wykonania dostaw w terminie w ciągu ostatnich pięciu lat – to okres krótszy niż na przykład w przetargu Kolei Małopolskich, gdzie wynosi on 8 lat. Producent nie wnioskował o zmianę tych wymogów w odwołaniu, ale definitywnie nie wyklucza startu. – Potwierdzam, że jesteśmy zainteresowani udziałem w tym przetargu, analizujemy dokumenty, ale decyzja o ewentualnym złożeniu oferty jeszcze nie zapadła – mówi „Rynkowi Kolejowemu” rzecznik Pesy Maciej Grześkowiak. O tym, kto ostatecznie złoży ofertę warszawskiej SKM-ce, przekonamy się w Walentynki.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kolej w mieście: Warszawska SKM przykładem dobrego wykorzystania

Zintegrowany transport

Kolej w mieście: Warszawska SKM przykładem dobrego wykorzystania

Roman Czubiński 12 maja 2025

SKM Warszawa: Od jednej krótkiej linii do prężnej sieci

Pasażer

SKM Warszawa sprzedaje 14WE. Znamy cenę minimalną

Tabor i technika

SKM Warszawa: Unieważniony przetarg na P5 19WE. Wkrótce nowy

Tabor i technika

Modertrans i PTS naprawią Elfy SKM Warszawa

Tabor i technika

Modertrans i PTS naprawią Elfy SKM Warszawa

Roman Czubiński 15 lipca 2024

Pociągi SKM Warszawa wracają na swoje stałe trasy

Infrastruktura

Pociągi SKM Warszawa wracają na swoje stałe trasy

Michał Szymajda 06 czerwca 2024

Zobacz również:

Kolej w mieście: Warszawska SKM przykładem dobrego wykorzystania

Zintegrowany transport

Kolej w mieście: Warszawska SKM przykładem dobrego wykorzystania

Roman Czubiński 12 maja 2025

SKM Warszawa: Od jednej krótkiej linii do prężnej sieci

Pasażer

SKM Warszawa sprzedaje 14WE. Znamy cenę minimalną

Tabor i technika

SKM Warszawa: Unieważniony przetarg na P5 19WE. Wkrótce nowy

Tabor i technika

Modertrans i PTS naprawią Elfy SKM Warszawa

Tabor i technika

Modertrans i PTS naprawią Elfy SKM Warszawa

Roman Czubiński 15 lipca 2024

Pociągi SKM Warszawa wracają na swoje stałe trasy

Infrastruktura

Pociągi SKM Warszawa wracają na swoje stałe trasy

Michał Szymajda 06 czerwca 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij