NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Próżniowy Maglev. Chiny rozpoczynają budowę testowej linii do 1000 km/h

| Przemysław Farsewicz 17.08.2021 6k

Próżniowy Maglev. Chiny rozpoczynają budowę testowej linii do 1000 km/h
Fot. Xinhua
Wkrótce ma się rozpocząć budowa testowego toru dla najszybszego na świecie pojazdu naziemnego – pociągu maglev wykorzystującego unoszenie elektromagnetyczne. Pojazd ma się poruszać z prędkością do 1000 km/h. Testowa linia z rurą próżniową powstanie w Datong w prowincji Shanxi w północnych Chinach.
Najnowsze osiągnięcie oznaczają szybki wzrost Chin jako światowego lidera w technologii kolei dużych prędkości. Pociąg maglev o prędkości 600 km/h zjechał z linii montażowej w zeszłym miesiącu w Qingdao we wschodniochińskiej prowincji Shandong. Przy tej prędkości podróż z Pekinu do Szanghaju zajęłaby tylko 2,5 godziny.

Natomiast tor testowy jest częścią kolejnych badań prowadzonych w ramach projektu kolei magnetycznej w niskiej próżni dla wyższych prędkości. Zapewni on platformę testową dla kluczowej technologii lewitacji magnetycznej dla ultraszybkich pojazdów, które będą mogły się poruszać tak jak samoloty odrzutowe – z prędkością około 800 km/h.

Pierwsza faza projektu obejmie budowę 2-kilometrowej linii, która ma zostać wykonana do czerwca 2022 r. Instalacja urządzeń i testy rozpoczną się w lipcu 2022 r. Kolejna, 15-kilometrowa linia testowa, powstanie w ciągu następnych dwóch lat. – Całkowity plan zakłada powstanie 60-kilometrowej linii „kolejowej” – informują władze miasta Datong.

Szybki pociąg wykorzysta technologię nadprzewodzącej lewitacji magnetycznej, co pozwoli wyeliminować kontakt z podłożem i tym samym nie będą powstawały siły tarcia. Powinno to przełożyć się na osiągnięcie prędkości ponad 1000 km/h.

– Systemy maglev i hyperloop to tylko część nowej ery transportu. Aby przetestować różne ich aspekty, w tym sam pojazd, a także systemy oraz procedury, potrzebna jest trasa o długości co najmniej 50 km – komentuje dla Global Times Wang Dashui, inżynier transportu. Ekspert dodaje, że należy poddać dalszej ocenie czynniki ekonomiczne i środowiskowe nowych rozwiązań.

Jak na razie amerykańska firma Virgin Hyperloop testowała swój pojazd z dwoma pasażerami w listopadzie i osiągnęła prędkość 160 km/h na torze o długości 500 metrów. Zdaniem ekspertów, trudno przewidzieć, który kraj pierwszy odniesie sukces w pokonaniu bariery prędkości na 1000 km/h. Z praktycznego punktu widzenia, takie ultraszybkie systemy kolei bardziej opłacalne byłyby w Chinach niż w USA ze względu na ogromną populację Państwa Środka i solidnie rozbudowaną branżę kolejową.

Według Ministerstwa Transportu Chin, kraj ten ma największą na świecie sieć kolei dużych prędkości. Długość torów do końca 2020 roku wynosiła 38 tys. km. Pociągi obsługiwały 95 procent miast liczących ponad milion mieszkańców. Wysokie koszty i brak integracji z dotychczasową infrastrukturą torową stanowią nadal przeszkodę dla innych krajów, jak Niemcy czy Japonia, do budowy własnej sieci ultraszybkiej kolei.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Chiny (488)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Chiny (488)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5