Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

ProKolej: W KPK brakuje spójnej wizji transportu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
18-08-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
ProKolej: W KPK brakuje spójnej wizji transportu
fot. PLK
Fundacja ProKolej uważa, że nowelizacja Krajowego Programu Kolejowego ma charakter listy zadań i preliminarza wydatków – a nie spójnego programu podniesienia jakości i eliminacji problemów występujących na sieci kolejowej w Polsce. Przy bardzo dużej skali dostępnych środków priorytetem dokumentu, jej zdaniem powinna być efektywna alokacja środków inwestycyjnych.

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa przedstawiło w lipcu projekt aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego. Analizę zmian w stosunku do poprzedniej wersji opublikowaliśmy na Rynku Kolejowym tutaj. Jak wyjaśniło MIB większość zmian w KPK to aktualizacje inwestycji samorządów i projektów zgłoszonych do finansowania z funduszu "Łącząc Europę".

W opinii Fundacji ProKolej w przedstawionym pod koniec lipca do konsultacji projekcie Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku można wyodrębnić sześć głównych grup problemów: nieadekwatną do potrzeb skalę i zakres programu oraz pominięcie budżetu niezbędnego do realizacji prac utrzymaniowych, ogólnikowe definiowanie celów i brak powiązania celów oraz list projektów, fragmentaryczne wskaźniki i błędny metodologicznie system monitorowania, braki w zakresie projektów rozwojowych tworzących nową jakość oferty przewozowej w skali sieci kolejowej kraju, ujęcie projektów przewymiarowanych, nieefektywnych oraz nieprzygotowanych do realizacji oraz ujęcie pozycji z opisem uniemożliwiającym analizę zakresu, efektywności a nawet identyfikację geograficzną inwestycji.

Niewystarczający budżet

Pierwszy i najważniejszy ze wskazanych przez fundację problemów projektu to niewystarczający budżet i zakres interwencji. – Porównując przedmiotowy program do Krajowego Programu Drogowego należy zauważyć, że dokument obejmujący 96% sieci kolejowej kraju dysponuje łącznym budżetem na poziomie niecałych 16 mld euro, natomiast odnoszący się do niespełna 5% sieci drogowej (wyłącznie dróg o znaczeniu krajowym) KPD ma budżet na poziomie 40 mld euro. W powyższym porównaniu międzygałęziowym otrzymujemy więc proporcję 1:2, a nie 1:1 wskazywaną, jako właściwa w polityce transportowej Unii Europejskiej i cytowanej w KPK Białek Księdze – czytamy w stanowisku fundacji ProKolej.

KPK, obejmuje ok. 9 tys. km linii kolejowych i ogranicza się tylko do wybranych fragmentów sieci kolejowej – w tym niejednokrotnie odcinków będących w dobrym lub bardzo dobrym stanie technicznym. Zdaniem fundacji oznacza to, że bardzo znaczna część infrastruktury skazywana jest na systemową degradację, a wpływ KPK na oczekiwany efekt o charakterze ogólnosieciowym ma charakter fragmentaryczny.

– W konsekwencji niedoszacowanego budżetu ograniczony jest również zakres przedmiotowy dokumentu. Na podstawowych listach inwestycji nie ma miejsca dla wszystkich istotnych projektów liniowych ani tym bardziej dla inwestycji o charakterze punktowym. Tymczasem, zgodnie z prawem unijnym infrastruktura transportu kolejowego składa się nie tylko z linii, ale również z bocznic, terminali towarowych i platform logistycznych, dworców, i powiązanego nimi wyposażenia – czytamy w opinii.

Użyteczność ważniejsza niż prędkość


Drugą wskazaną przez ProKolej grupę problemów KPK stanowi sposób definiowania celów oraz logika w doborze instrumentów i zadań. W krajach Europy Zachodniej analogicznie programy inwestycyjne podporządkowane są logice poprawy funkcjonowania systemu kolejowego w konkretnym wymiarze. W przypadku przewozów kolejowych o pozycji konkurencyjnej, spójności i nowoczesności usług decyduje bowiem użyteczność. Dla klientów końcowych nie jest istotna prędkość, ale łączny czas transportu.

– Tymczasem projekt Programu nie zawiera informacji nie tylko jakie efekty generować będą inwestycje, ale nawet jakie ciągi komunikacyjne i o jakich parametrach powstaną w wyniku jego realizacji. Nie wiadomo więc, jaka przepustowość ma być osiągnięta, dla jakich rodzajów ruchu, taboru i przedziałów czasowych. Nie jest nawet znana teoretyczna średnia prędkość techniczna i dopuszczalny nacisk osiowy stanowiące rezultat zrealizowanych inwestycji. Nieuporządkowane listy odcinków sieci kolejowej zakwalifikowanych do modernizacji nie pozwalają na identyfikację tworzonych ciągów transportowych, ani zlikwidowanych wąskich gardeł – napisano w stanowisku fundacji.

Nieadekwatne wskaźniki

Trzecia grupa problemów dokumentu to nieadekwatne do zdefiniowanych celów wskaźniki i system monitorowania. Program posiada bowiem jedynie fragmentaryczny opis oczekiwanych efektów i poważne luki w zakresie mierników umożliwiających ocenę jego realizacji. Cała logika interwencji ogranicza się do enumeratywnego wyliczenia planowanych do realizacji projektów i przypisania im pozycji budżetowych. Stąd - niemalże podręcznikowym – błędem projektu dokumentu jest całkowita niezgodność oczekiwanych efektów i rezultatów ze wskaźnikami, jakie mają służyć do monitoringu postępu i efektu zrealizowanych projektów.

Fundacja krytykuje projekty

Kolejne trzy problemy dotyczą części szczegółowej nowelizacji. W opinii ProKolei oprócz linii Podłęże – Piekiełko KPK powinien uwzględniać również prace nad stworzeniem nowego wyjazdu z Warszawskiego Węzła Kolejowego w kierunku zachodnim (nowa linia od Warszawy Zachodniej do włączenia w linię CE20 Skierniewice – Łowicz w okolicy Bełchowa), łącznika pomiędzy liniami 4, 14 i 181 umożliwiającego szybką komunikację pomiędzy Warszawą a Wrocławiem, odtworzenie rozebranego fragmentu korytarza AGTC Zabrze Biskupice – Pyskowice oraz prace przygotowawcze do projektu budowy linii Kolei Dużych Prędkości.

Ostatnią grupę problematycznych zdaniem fundacji pozycji ujętych w załącznikach do KPK stanowią enigmatyczne projekty z opisem uniemożliwiającym analizę zakresu, efektywności a nawet lokalizacji objętych nimi zadań. Pod kilkunastoma pozycjami znajdują się bowiem inwestycje na łączną kwotę ponad 16 mld zł, których weryfikacja w obecnym kształcie nie jest możliwa. Pozostawienie na listach projektów sformułowań takich jak „Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych”, „Infrastrukturalne projekty aglomeracyjne finansowane z Funduszu Spójności”, „Rezerwa FS”, „Rezerwa PO PW”, „Prace przygotowawcze dla wybranych projektów perspektywy 2014-2020”, „Przebudowa infrastruktury obsługi podróżnych na stacjach i przystankach”, „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej”, „Zwiększenie kolejowej dostępności regionów atrakcyjnych turystycznie” pozostaje też w sprzeczności z założoną konstrukcją systemu wdrażania, nadzoru i monitorowania realizacji Programu.
 
Swoje uwagi do znowelizowanej wersji Krajowego Programu Kolejowego zgłosiła także spółka Arriva, która uważa, że więcej powinno być inwestycji w elektryfikację linii. Z kolei zdaniem Railway Business Forum część diagnostyczna i ogólne zasady programu nie są nowelizowane i podobnie jak poprzedniej wersji programu i generalnie poprzednim dokumentom programowym można zarzucić brak odwołania do prognozy i modelu ruchu (nie tylko kolejowego), który pozwoliłby przeprowadzić obiektywne rozumowanie gdzie i jakim kosztem kolej może stać się konkurencyjna, gdzie wystąpi wsparcie przyszłego ruchu jako transportu publicznego, a więc które linie i do jakich parametrów należy modernizować w pierwszym rzędzie. Stanowisko RBF opisaliśmy na Rynku Kolejowym tutaj.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ponad 1000 kilometrów linii do elektryfikacji w ramach KPK

Infrastruktura

Ponad 1000 kilometrów linii do elektryfikacji w ramach KPK

Jakub Rösler 10 marca 2025

MI: Nowy KPK to systemowe rozwiązanie finansowania inwestycji

Prawo i polityka

Uchwalono nowy (stary) Krajowy Program Kolejowy

Infrastruktura

Uchwalono nowy (stary) Krajowy Program Kolejowy

Michał Szymajda 16 sierpnia 2023

Aktualizacja KPK przyjęta przez Radę Ministrów

Infrastruktura

Aktualizacja KPK przyjęta przez Radę Ministrów

Michał Szymajda 20 kwietnia 2022

Merchel: Liczymy na aktualizację KPK do poziomu powyżej 70 mld zł

Infrastruktura

Zobacz również:

Ponad 1000 kilometrów linii do elektryfikacji w ramach KPK

Infrastruktura

Ponad 1000 kilometrów linii do elektryfikacji w ramach KPK

Jakub Rösler 10 marca 2025

MI: Nowy KPK to systemowe rozwiązanie finansowania inwestycji

Prawo i polityka

Uchwalono nowy (stary) Krajowy Program Kolejowy

Infrastruktura

Uchwalono nowy (stary) Krajowy Program Kolejowy

Michał Szymajda 16 sierpnia 2023

Aktualizacja KPK przyjęta przez Radę Ministrów

Infrastruktura

Aktualizacja KPK przyjęta przez Radę Ministrów

Michał Szymajda 20 kwietnia 2022

Merchel: Liczymy na aktualizację KPK do poziomu powyżej 70 mld zł

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij