NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Pro Kolej: Kumulacja prac torowych zablokuje dostęp z Warszawy na południe

| Jakub Madrjas 05.10.2016 309

Pro Kolej: Kumulacja prac torowych zablokuje dostęp z Warszawy na południe
Fot. Grzegorz Koclęga
Pro Kolej: Kumulacja prac torowych zablokuje dostęp z Warszawy na południe
Pro Kolej: Kumulacja prac torowych zablokuje dostęp z Warszawy na południe
Fundacja Pro Kolej opublikowała mapkę zamknięcia linii kolejowych ze stolicy na południe kraju. – Wszystko wskazuje na to, że przez brak koordynacji inwestycji na równoległych liniach kolejowych stolica straci połączenia z całą Polską Południową – czytamy w komentarzu. PKP PLK zapewniają, że inwestycje są koordynowane, a tam gdzie to możliwe ruch pociągów będzie prowadzony po jednym torze.
– Na tym przykładzie jak na dłoni widać brak koordynacji programu inwestycyjnego PKP PLK. Zapowiedzi modernizacji tras objazdowych po trzech latach od uruchomienia nowej perspektywy i harmonogramy, w których nakładają się prace na liniach podstawowych i objazdowych, w żaden sposób nie układają się w logiczną całość. A konsekwencje tego stanu rzeczy poniosą klienci kolei – mówi „Rynkowi Kolejowemu” prezes fundacji Pro Kolej Jakub Majewski.

Opublikowała ona mapę zamknięcia linii kolejowych ze stolicy na południe kraju. – Wszystko wskazuje na to, że przez brak koordynacji inwestycji na równoległych liniach kolejowych stolica straci połączenia z całą Polską Południową – czytamy w komentarzu.

PLK: Koordynujemy inwestycje

Co na to PKP PLK? Karol Jakubowski z zespołu prasowego spółki zapewnia, że koordynuje ona wszystkie swoje inwestycje w taki sposób, aby pasażer miał zawsze zapewnioną jak najlepszą komunikację. – Prowadzimy konsultacje z przewoźnikami i samorządami lokalnymi. Proponujemy rozwiązania, które są najwygodniejsze dla pasażerów. Harmonogramy inwestycji układamy w taki sposób, aby zapewnić maksymalną przejezdność – zapewnia Jakubowski.

– Podczas prac na aglomeracyjnej linii między Grodziskiem Mazowieckim a Warszawą wspólnie z przewoźnikami i samorządami przygotowujemy dokładny schemat zastępczej komunikacji autobusowej oraz sprawdzamy, w jakim stopniu możemy wykorzystać linię dalekobieżną dla zapewnienia dodatkowych połączeń. Najcięższe prace zamierzamy zakończyć w 15-12 miesięcy od rozpoczęcia zamknięcia we wrześniu 2017 roku. Zatem przywrócenie ruchu aglomeracyjnego będzie możliwe pod koniec 2018 roku – tłumaczy Jakubowski.

Jak wyjaśnia rzecznik, przebudowa toru między Radomiem a Radzicami odbywa się przy prowadzonym ruchu pociągów po drugim torze. – Także podczas prowadzenia prac na tym odcinku w przyszłym roku i następnym ruch pociągów będzie utrzymany – obiecuje przedstawiciel spółki. Realizacja projektu stanowi przygotowanie trasy objazdowej dla realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych perspektywy finansowej 2014 – 2020.

Również zaplanowana inwestycja na linii między Warszawą a Radomiem zakłada że prace między Czachówkiem a Warką odbędą przy utrzymanym ruchu po jednym torze. – Roboty na jednotorowym odcinku między Warką a Radomiem mogą wymagać czasowych zamknięć – przyznaje Jakubowski. Zwraca również uwagę, że w czasie prac pociągi z Radomia będą mogły korzystać z linii Radom – Radzice – Grodzisk Mazowiecki – Warszawa lub Radom – Dęblin – Pilawa – Warszawa.

Kolejne prace dotyczą linii Warszawa – Lublin. – Do końca 2018 roku wyremontowany zostanie wskazany odcinek między Pilawą a Dęblinem. W tym czasie ruch pociągów będzie utrzymany między Warszawą a Garwolinem, natomiast od Garwolina będzie funkcjonowała zastępcza komunikacja autobusowa do Lublina. Pociągi dalekobieżne będą kursowały zmienioną trasą przez Parczew i Łuków, dzięki czemu zostanie utrzymane dobre bezpośrednie połączenie Warszawy z Lublinem – informuje przedstawiciel PKP PLK.

MIB: Uniknięcie niedogodności jest trudne przy tej skali

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa również zapewnia, że PKP Polskie Linie Kolejowe koordynują wszystkie swoje inwestycje w celu zaspokojenia potrzeb komunikacyjnych pasażerów. – Ministerstwo jest świadome zmienionej organizacji ruchu pociągów kursujących na liniach kolejowych objętych pracami inwestycyjnymi. W celu minimalizacji przejściowych niedogodności, wspólnie z zarządcą infrastruktury kolejowej, PKP PLK, monitorowany jest przebieg przygotowań do realizacji inwestycji i spośród dostępnych rozwiązań akceptowane są wyłącznie takie, które generują najmniejsze koszty społeczne – pisze w odpowiedzi na pytania "Rynku Kolejowego" rzeczniczka MIB Elżbieta Kisil. 

Jak dodaje, z uwagi na fakt, że Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku (KPK) został przyjęty ponad rok temu, a prowadzone przez ten czas prace przygotowawcze dla części projektów są obecnie znacznie zaawansowane, pole ingerencji w realizowane inwestycje jest ograniczone. – Jednocześnie, mając na uwadze konieczność kontynuacji wcześniej zainicjowanych procesów inwestycyjnych oraz wykorzystując posiadane doświadczenia, dokonano aktualizacji KPK w celu zoptymalizowania procesu inwestycyjnego i rozłożenia wydatków w czasie w taki sposób, aby je dopasować do mocy sektora wykonawczego, przy jednoczesnym pełnym wykorzystaniu dostępnych środków UE przeznaczonych na sfinansowanie projektów kolejowych. Przy tak szerokim zakresie inwestycji, jaki został ustalony w KPK, uniknięcie niedogodności dla podróżnych i innych uczestników rynku kolejowego jest trudne, niemniej jednak podejmowane są działania mające na celu ich minimalizację – zapewnia przedstawicielka MIB.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5