Partnerzy serwisu:
Pasażer

Projekt krajowego planu transportowego: Z Płocka do Katowic, Krakowa, Łodzi i Grudziądza.

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-12-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Projekt krajowego planu transportowego: Z Płocka do Katowic, Krakowa, Łodzi i Grudziądza.
fot. jar (2013)Kadr ze stacji Płock
W udostępnionym projekcie aktualizacji planu transportowego z map połączeń zniknął Płock. Jak zapowiada Ministerstwo Infrastruktury - miasto wróci na nie. Obsłużą go pociągi z Katowic i Krakowa do Grudziądza. Przynajmniej na razie nie są planowane bezpośrednie pociągi do Warszawy.

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji przed około dwoma miesiącami zamieszczono projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w zakresie sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym. Generalnie dokument zakłada rozwój sieci połączeń dalekobieżnych. Są jednak większe ośrodki i całe linie, z których obsługi organizator przewozów planuje zrezygnować.

Trasa Kutno – Płock – Brodnica obecnie

Jednym z nich jest Płock. Jest on położony na linii kolejowa nr 33 Kutno – Brodnica. To trasa o długości ok. 142 km, częściowo zelektryfikowana i zaliczona do linii o państwowym znaczeniu. Przebiega ona w rejonie granicy administracyjnej dwóch regionów – kujawsko- pomorskiego i mazowieckiego. Przy trasie położone są większe ośrodki: Brodnica (28,5 tys. mieszkańców), Gostynin (19,1 tys.), Łąck (1,8 tys.), Płock (119 tys.), Rypin (16,9 tys.) i Sierpc (18,8 tys.). Obecnie trasa częściowo jest obsługiwana przez w kolejowym ruchu regionalnym – pociągi Kolei Mazowieckich kursują między Kutnem, Płockiem a Sierpcem, do Brodnicy przewozy realizuje Arriva RP. Na „transgranicznym” odcinku między Brodnicą a Sierpcem o długości ok. 55 km pasażerski ruch kolejowy został zlikwidowany.

Omawiany ciąg komunikacyjny nie jest obsługiwany w ruchu dalekobieżnym – przewoźnicy regionalni zapewniają dojazd do stacji węzłowych oraz wybranymi bezpośrednimi pociągami do stolic regionów – z Brodnicy do Bydgoszczy i Torunia oraz z Płocka do Warszawy. Nadzieję na choć niewielką zmianę tego stanu daje jeszcze obowiązujący krajowy plan transportowy. W scenariuszu pożądanym zakłada on, że planowana do roku 2025 sieć codziennych połączeń międzywojewódzkich obejmie odcinek Kutno - Płock (3-4 pary pociągów). Niedawno opublikowany dokument nie zakłada się wjazdu pociągów dalekobieżnych na linię nr 33, a tym samym rezygnację z obsługi jednego z większych miast środkowej Polski.

Cała linia 33 w planie

Jak zapewnia „Rynek Kolejowy” Szymon Huptyś, Rzecznik prasowy w Ministerstwie Infrastruktury, Płock wróci na mapę organizowanych połączeń krajowych. - Planowana jest obsługa odcinka Płock – Kutno w ramach połączeń międzywojewódzkich o charakterze służby publicznej (PSC). Odpowiednia modyfikacja sieci połączeń dla scenariusza pożądanego w rozkładzie jazdy 2023/24 zostanie wprowadzona w ramach procedowanej obecnie aktualizacji rozporządzenia w sprawie Planu transportowego – informuje.

Z materiałów przesłanych do redakcji wynika, że będzie obsługiwana cała linia nr 33. Planowane jest uruchomienie dwóch par pociągów relacji: Katowice/ Kraków - Częstochowa - Łódź – Kutno - Płock – Sierpc – Rypin – Brodnica – Jabłonowo Pomorskie – Grudziądz. Będzie to zatem połączenie północ- południe.

CMK Północ szansą dla Płocka

W najbliższych latach nie jest planowane połączenie z Płocka na kierunku wschód – zachód, np. do Warszawy. Jak wyjaśnia Szynom Huptyś, wynika to z braku dogodnego połączenia na tym kierunku. Planowane jest to po wybudowaniu nowej linii kolejowej. - Szansą na rozwój oferty połączeń dalekobieżnych Płocka z Warszawą jest budowa linii kolejowej nr 5 (tzw. „CMK Północ”), planowana w ramach komponentu kolejowego CPK. Realizacja tej inwestycji umożliwi stworzenie systemowej oferty przewozowej na ciągu Katowice/Kraków – Trójmiasto przez Płock, jak również skierowanie przez Płock pociągów jadących na trasie Warszawa – Grudziądz/Bydgoszcz. Budowa tej nowej linii jest zakładana w perspektywie średniookresowej (po 2030 roku), zatem wykracza poza horyzont czasowy przyjęty dla aktualizacji rozporządzenia w sprawie Planu transportowego. Do tego czasu obsługa relacji Płock -  Warszawa (de facto relacja wojewódzka) byłaby wysoce nieefektywna. Rozwiązaniem doraźnym jest właściwe skomunikowanie na stacji w Kutnie połączeń wykorzystujących linię kolejową nr 3 z pociągami regionalnymi korzystającymi z linii nr 33 – obszernie wyjaśnia Rzecznik prasowy w MI.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij