Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Malepszak: Do 2032 roku zbudujemy lub zmodernizujemy 262 przystanki

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
05-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
05-06-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Malepszak: Do 2032 roku zbudujemy lub zmodernizujemy 262 przystanki
fot. JRNowy przystanek w Koszalinie, zbudowany w ramach Programu Przystankowego
Ministerstwo Infrastruktury zapowiada, że w ciągu 7 najbliższych latach prace budowlane obejmą 262 przystanki kolejowe - nowe lub do modernizacji, realizowane w ramach projektów liniowych. Będzie to więc de facto kontynuacja Programu Przystankowego, bez ubierania w ramy programu.

Jednym z wątków poruszonych podczas ostatniej Komisji Infrastruktury w sejmie był nie tylko program Kolej Plus, ale także Program Przystankowy. W ostatnim czasie okazało się, że nie doczeka się on oficjalnej kontynuacji, choć w gruncie rzeczy tylko z nazwy, bowiem resort infrastruktury planuje dalszą budowę nowych oraz modernizację obecnych przystanków.

Perony dla 1 czy 2 pasażerów

– Za tym programem (przystankowym - przyp. red.), podobnie jak za Kolej Plus, też stoi piękne hasło, bo z założenia poprawiamy dostępność do pociągów, ale nie możemy tego realizować w taki sposób jak do tej pory, czyli bez żadnych analiz. My dzisiaj już podsumowujemy ten program - niektóre przystanki funkcjonują już rok, a niektóre dłużej i w statystykach UTK oraz przewoźników kolejowych jest poważny problem, bo część przystanków ma dobową wymianę pasażerską na poziomie 1 - 2 osoby a wydaliśmy czasem 3, 5 lub 10 mln złotych i powstaje pytanie - jaka była analiza uzasadniająca tę lokalizację? Jednym z bardziej absurdalnych uzasadnień jest… mail od samorządów mówiący o tym, że dobrze by było, żeby przystanek zbudować właśnie tutaj. Tak nie można wydawać publicznych pieniędzy, powinniśmy inwestować tam, gdzie to potrzebne a przede wszystkim uzasadnione – mówił podczas posiedzenia komisji wiceminister infrastruktury, Piotr Malepszak i wskazywał również na to, że program w zrealizowanym kształcie nie tylko pozwalał na budowę przystanków w przysłowiowym polu, ale również nie brał pod uwagę przepustowości linii kolejowych.

– Mamy przykłady przystanków na magistralach, które były realizowane w złej technologii, co sprawiało, że ich budowa powodowała tymczasowe zamykanie jednego toru, powodując znaczne utrudnienia. Na linii magistralnej, gdzie mamy 150 czy 180 pociągów dobowo takie działania sprawiają, że trzeba te pociągi po prostu odwoływać. Przy takich lokalizacjach nowych peronów musimy też wymagać pracy 24 godziny na dobę, żeby robić tę prostą robotę jak najszybciej, bez utrudnień. Czy ktoś wyobraża sobie, żeby w trakcie robót utrzymaniowych na A4 między Krakowem a Katowicami zamknąć całą autostradę dla ruchu? Oczywiście, że nie. Musimy ten sam standard realizować na kolei – stwierdził wiceminister.

262 nowe i zmodernizowane przystanki

Jednocześnie Malepszak zapowiedział kontynuację budowy nowych oraz modernizacji obecnych przystanków, która jest bardzo istotna z perspektywy zwiększania dostępności do kolei i po prostu przyciąga nowych pasażerów.

– Odpowiadając na pytanie - tak, program przystankowy będzie kontynuowany, bo poprawa dostępności podróżnych do pociągów jest po prostu potrzebna i ona będzi kontynuowany głównie w ramach projektów liniowych, do 2032 roku mamy 262 takich lokalizacji (nowych lub do modernizacji), natomiast w programie przystankowym w wersji podstawowej było 200 lokalizacji – zapewnił wiceminister infrastruktury.

Budowa nowych przystanków ma być teraz realizowana uwzględniając lokalne uwarunkowania - powstawanie nowych skupisk ludności czy nowych osiedli oraz z myślą o przepustowości linii, na jakiej powstaną.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5