Partnerzy serwisu:
Biznes

Prof. Pieriegud: Część małych podmiotów zniknie z rynku przewozów towarowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
27-05-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Prof. Pieriegud: Część małych podmiotów zniknie z rynku przewozów towarowych
fot. Grzegorz 70, lic. CC BY-SA 4.0
W najbliższych latach należy spodziewać się fali łączenia się mniejszych przewoźników towarowych bądź przejmowania ich przez większe podmioty z branży – stwierdziła podczas debaty EEC Trends prof. Jana Pieriegud z Instytutu Infrastruktury, Transportu i Mobilności Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Jej zdaniem będzie to konieczny następny etap po rosnącym w ostatnich latach rozdrobnieniu rynku. Więksi operatorzy obwiniają dziś małych konkurentów o pogorszenie opłacalności przewozów.

Przewoźnicy towarowi zauważają zjawisko zwane „erozją stawek”. Prof. Pieriegud zestawiła je z danymi dotyczącymi liczby obecnych na rynku przewoźników. – Do 2020 r. wydano 110 licencji na przewóz rzeczy koleją. W tym roku przyznano już 11 nowych uprawnień tego typu – przytoczyła. Na rozpoczęcie działalności kolejowej decyduje się wiele firm, które wcześniej nie działały w tym zakresie. Jak uznali dyskutanci, tak duża liczba podmiotów w branży (nawet biorąc pod uwagę, że nie wszyscy faktycznie prowadzą przewozy) z jednej strony zapewnia zdrową konkurencję, z drugiej jednak – oznacza rozdrobnienie, które po przekroczeniu pewnej granicy może nie być korzystne dla kolei jako całości.

Proces naturalny dla rynku

– Można zaobserwować dwie tendencje. Najwięcej licencji po otwarciu rynku wydano w latach 2004 i 2005 – przyznawano ich wtedy ok. 20 rocznie. Było to związane z wdrażaniem I Pakietu Kolejowego – kontynuowała ekspertka. Do 2010 r. łączna liczba licencji dla przewoźników towarowych w Polsce zwiększyła się z 60 do 70. Aktywnych podmiotów było jednak znacznie mniej: tylko średnio co drugi z nich rzeczywiście wykonywał przewozy. Obecnie wskaźnik ten jest wyższy (71 ze 110).

Innym miernikiem rozdrobnienia może być udział pięciu największych przewoźników w całkowitej pracy przewozowej kolei towarowej. 10 lat temu wynosił on 82%, dziś – ok. 50%. – Rozdrobnienie rynku jest więc coraz większe. Świadczy to o coraz silniejszej konkurencji. Zachodzą procesy charakterystyczne dla rozwoju w przypadku otwartego rynku – skomentowała prof. Pieriegud.

Przewoźników reprezentował podczas debaty prezes zarządu i dyrektor zarządzający CTL Logistics Grzegorz Bogacki. Jako przedstawiciel jednego z większych działających w Polsce operatorów towarowych zwrócił uwagę na negatywne konsekwencje rozdrobnienia rynku. – Mali przewoźnicy konsumują coraz więcej „tortu” przewozowego, w statystykach udział „pozostałych” rośnie do 7-8%. Wprawdzie większa podaż usług jest korzystniejsza dla klienta, jednak transport kolejowy jest mocno regulowany, a ponad 50% kosztów stanowią koszty stałe. Efektem jest obniżanie stawek przewozowych: wracamy cenami do roku 2018 i wcześniej. Kolejowe przewozy towarowe stały się biznesem mało atrakcyjnym marżowo dla inwestorów – ubolewał Bogacki.

Będzie kolejna fala przejęć

Czy wobec tego należy spodziewać się fali konsolidacji? – Częściowa konsolidacja – nieunikniona (będzie to już czwarta fala). Przez ostatnie lata rynek rozwijał się wskutek wzrostu, ale także procesów akwizycji. Tego rodzaju strategiczne decyzje przedsiębiorstw wynikają zwykle z rozszerzenia działalności lub zwiększenia jej skali – przewidywała ekspertka.

– Konsolidacja jest konieczna także z punktu widzenia poprawy bezpieczeństwa. Wydajemy na nie mnóstwo pieniędzy, bo jest ono ważniejsze od zysku i efektywności – dodał prezes CTL Logistics. W jego ocenie mali przewoźnicy nie zawsze uczciwie konkurują w przetargach, oszczędzając właśnie na bezpieczeństwie. Zdaniem Bogackiego remedium powinien być skuteczny nadzór Urzędu Transportu Kolejowego nad kwestiami bezpieczeństwa.

Z jednej strony duża liczba działających na rynku podmiotów jest dobra dla klientów, daje bowiem wybór i zapewnia konkurencję. – Z drugiej strony jednak – czy otwarcie rynku przyczynia się do zwiększenia efektywności? Czy tak duża liczba operatorów sprzyja poprawie konkurencyjności kolei jako całości? Trendy długoterminowe z ostatnich 20 lat nie pozwalają niestety tego stwierdzić – oceniła przedstawicielka SGH.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Czerwiec ze spadkiem w przewozach towarowych koleją

Biznes

Czerwiec ze spadkiem w przewozach towarowych koleją

Urząd Transportu Kolejowego 01 sierpnia 2025

5 lat LTG Cargo w Polsce

Infrastruktura

5 lat LTG Cargo w Polsce

LTG Cargo 27 lipca 2025

Przewozy towarowe: Kolejny miesiąc spadków

Biznes

Przewozy towarowe: Kolejny miesiąc spadków

Urząd Transportu Kolejowego, opr. Roman Czubiński 02 czerwca 2025

Czterokrotny wzrost ruchu towarowego na Litwę

Biznes

Ożywić przewozy towarów na torach. Raport Fundacji ProKolej

Biznes

Zobacz również:

Czerwiec ze spadkiem w przewozach towarowych koleją

Biznes

Czerwiec ze spadkiem w przewozach towarowych koleją

Urząd Transportu Kolejowego 01 sierpnia 2025

5 lat LTG Cargo w Polsce

Infrastruktura

5 lat LTG Cargo w Polsce

LTG Cargo 27 lipca 2025

Przewozy towarowe: Kolejny miesiąc spadków

Biznes

Przewozy towarowe: Kolejny miesiąc spadków

Urząd Transportu Kolejowego, opr. Roman Czubiński 02 czerwca 2025

Czterokrotny wzrost ruchu towarowego na Litwę

Biznes

Ożywić przewozy towarów na torach. Raport Fundacji ProKolej

Biznes

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij