NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Prawie sto linii z decyzją o likwidacji

| Martyn Janduła 10.05.2017 396

Prawie sto linii z decyzją o likwidacji
Pociąg turystyczny w Ostrowi Mazowieckiej na linii kolejowej nr 34fot. Jan Pešula, lic. CC BY-SA 2.5 Wikimedia commons
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa przedstawiło listę linii oraz odcinków, które posiadają decyzję o likwidacji. Ponadto minister podjął decyzję o wstrzymaniu tego typu działań. Jak się okazuje, nie oznacza to, że dotychczas zlikwidowanym liniom zostanie przywrócony status linii kolejowych.
Poseł Tomasz Jaskóła w interpelacji do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa poprosił o dane dotyczące polskiej sieci kolejowej. – System sieci kolejowej w Polsce był od lat dewastowany za przyzwoleniem kolejnych ministrów odpowiedzialnych za kolej. W roku 1989 mieliśmy ok. 24 tys. km linii kolejowych zarządzanych przez PKP. Obecnie sieć kolejowa Polski zarządzana przez PKP PLK liczy ok. 19 tys. km – czytamy w dokumencie. Poseł zaznacza także, że stało się to również powodem odcięcia od kolei wielu miast powiatowych. – Takie podejście przeczy równemu traktowaniu różnych rodzajów transportu – podkreśla.

W swoim liście do resortu powołał się na słowa ministra, który zadeklarował koniec systemowej likwidacji sieci kolejowej w Polsce. – Niestety, liczne szkodliwe decyzje likwidacyjne zostały podjęte przez poprzednich ministrów i pozostają w mocy. Procedura likwidacyjna przewiduje możliwość przekazania linii samorządowi w celu dalszego prowadzenia ruchu, a jeśli nie jest zainteresowany (a zwykle nie jest zainteresowany), likwidację fizyczną, tzn. rozbiórkę linii i przekazanie gruntu samorządom – przytacza.

Przywrócić się nie da?

Na prośbę posła resort przekazał wykaz 83 linii kolejowych oraz odcinków linii kolejowych, dla których wydane zostały decyzje o ich likwidacji przez poprzednich ministrów. Andrzej Bittel, podsekretarz stanu, odniósł się do kwestii uchylenia tych decyzji. – Minister właściwy do spraw transportu systemowo rozstrzygnął, że w zakresie dalszej likwidacji linii kolejowych, zostaną wstrzymane tego typu działania. Nie oznacza to jednak, że dla linii kolejowych dotychczas zlikwidowanych zostanie przywrócony status linii kolejowych – wyjaśnił.

Zaznaczył, że decyzje dotyczące likwidacji linii kolejowych, które wydane zostały do końca roku 2015 nadal obowiązują. – Decyzje Przedmiotowe wydane zostały ponad 10 lat temu a czynności podejmowane przez PKP SA są konsekwencją ich realizacji. Dlatego też prace rozbiórkowe na tych terenach zostały już zakończone bądź nadal trwają – dodaje wiceminister. Ostatnio najgłośniejsza była sprawa linii nr 209 na odcinku Brodnica – Kowalewo Pomorskie, której rozbiórka już trwa.

Zwolnić z podatku

Jednym z głównych czynników przyśpieszających decyzje rozbiórkowe, o których wspomniał poseł Jaskóła, są podatki lokalne nakładane na linie kolejowe, w stosunku do których wydano decyzję likwidacyjną. Andrzej Bittel przyznał, że jest to rzeczywiście problem i zapowiada prace zmierzające do zwolnienia z podatków od nieruchomości infrastrukturę nieczynnych linii kolejowych.

– W chwili obecnej trwają analizy zasygnalizowanej problematyki dotyczącej obowiązku podatkowego podmiotów, w zarządzie których znajdują się grunty po zlikwidowanych liniach kolejowych. Grunty te stanowiłyby odpowiednią rezerwę pod korytarze kolejowe, bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów z tytułu podatków od nieruchomości – podaje Bittel.

Wykorzystać w inny sposób

Skoro infrastruktura jest niewykorzystywana, to poseł pyta również resort o możliwość nieodpłatnego użycia nieczynnej, w tym likwidowanej infrastruktury linii kolejowej, organizacjom prokolejowym w celu utworzenia tam kolei historycznej bądź okazjonalnego prowadzenia ruchu.

Tutaj jednak pada odmowna odpowiedź. – Obecne przepisy nie przewidują takiej możliwość. Grunty po zlikwidowanych liniach kolejowych nie stanowią, w wyniku wydanych decyzji, linii kolejowej w rozumieniu przepisów ustawy o transporcie kolejowym – podaje Bittel. – Aktualnie senacka Komisja Infrastruktury prowadzi działania, których celem jest znalezienie rozwiązań umożliwiających partycypację organizacji prokolejowych w zadaniach związanych z tworzeniem turystycznego lub okazjonalnego prowadzenia ruchu – dodaje.

Wykaz linii kolejowych oraz odcinków linii kolejowych, dla których wydane zostały decyzje o ich likwidacji przez poprzednich ministrów, przedstawia się następująco:
• linia kolejowa nr 34, Ostrołęka – Siedlce, od km 54,243, do km 90,104,
• linia kolejowa nr 58, Granica Państwa – Zubki Białostockie, od km 937,00 do km 944,64,
• linia kolejowa nr 80, Furmany – Olendry, od km 0,093, do km 3,773,
• linia kolejowa nr 83, Zawada – Jarosławiec, od km 6,4 do km 20,733,
• linia kolejowa nr 84, Grębów – Olendry, od km 0,394 do km 4,131,
• linia kolejowa nr 116, Gr. Państwa – Kaplisze, od km 22,55 do km 24,254,
• linia kolejowa nr 129, Tarnowskie Góry TGB – Kalety, od km 41,300 do km 47,200,
• linia kolejowa nr 159, Orzesze – Wodzisław Śląski, od km 0,4 do km 12,8,
• linia kolejowa nr 162, D.G. Strzemieszyce – Dąbrowa Górnicza, od km 3,35 do km 9,552,
• linia kolejowa nr 170, Jastrzębie Zdrój Moszczenica – Zebrzydowice, od km 0,215 do km 13,624,
• linia kolejowa nr 175, Kłodnica – Kluczbork, od km 2,625 do km 26,5,
• linia kolejowa nr 175, Granica IZ Opole – Strzelce Opolskie, od km 26,5 do km 29,831,
• linia kolejowa nr 178, Zabrze Mikulczyce – Tworóg, od km -0,160 do km 24,740,
• linia kolejowa nr 195, Kędzierzyn Koźle – Baborów, od km 0,441 do km 16,100,
• linia kolejowa nr 209, Brodnica – Bydgoszcz Wschód, od km 0,233 do km 49,542,
• linia kolejowa nr 217, Bogaczowo – Braniewo, od km 13,05 do km 39,1,
• linia kolejowa nr 222, Małdyty – Malbork, od km 0,720 do km 55,223,
• linia kolejowa nr 224, Czerwonka – Sągnity, od km 0,900 do km 46,470,
• linia kolejowa nr 231, Inowrocław Rąbinek – Mogilno, od km 12,400 do km 55,330,
• linia kolejowa nr 233, Pszczółki – Kościerzyna, od km 0,591 do km 22,120,
• linia kolejowa nr 240, Świecie nad Wisłą – Złotów, od km 8,356 do km 44,798, od km 45,88 do km 76,317, od km 77,61 do km 94,6, od km 94,6 do km 108,86,
• linia kolejowa nr 240, Świecie n/Wisłą – Terespol Pomorski, od km -0,188 do km 1,68,
• linia kolejowa nr 243, Skórcz – Starogard Gdański, od km 0,2 do km 15,035,
• linia kolejowa nr 249, Gdańsk Główny – Gdańsk Nowy Port, od km 6,615 do km 7,215,
• linia kolejowa nr 251, Tama Brodzka – Iława Główna, od km 0,53 do km 39,55,
• linia kolejowa nr 264, Wąbrzeźno – Wąbrzeźno Miasto, od km 0 do km 2,715
• linia kolejowa nr 283, Jelenia Góra – Żagań, od km 77,621 do km 104,917,
• linia kolejowa nr 285, Wrocław Główny – Jedlina Zdrój, do km 60,800 do km 81,500,
• linia kolejowa nr 302, Malczyce – Marciszów, od km 56,08 do km 73,763,
• linia kolejowa nr 303, Rokitki – Kożuchów, od km 10,9 do km 28,733,
• linia kolejowa nr 304, Małujowice – Granica IZ Opole, od km 7 do km 11,
• linia kolejowa nr 306, Gogolin – Prudnik, od km 0,34 do km 5,630,
• linia kolejowa nr 307, Kępno Zachodnie – Kępno, od km 39,256 do km 41,503,
• linia kolejowa nr 310, Kobierzyce – Piława Górna, od km 0,62 do km 40,207,
• linia kolejowa nr 312, Marciszów – Jerzmanice, od km 0,421 do km 33,43,
• linia kolejowa nr 314, Trzebień – Modła, od km 13,9 do km 32,019,
• linia kolejowa nr 316, Złotoryja – Rokitki, od km 20,62 do km 29,688,
• linia kolejowa nr 318, Srebna Góra – Bielawa Zachodnia, od km 12,38 do km 28,295,
• linia kolejowa nr 319, Strzelin – Kondratowice, od km 32,88 do km 51,139,
• linia kolejowa nr 323, Nowa Wieś Grodziska – Raciborowice Górne, od km 0,303 do km 8,28,
• linia kolejowa nr 323, Iwiny – Bolesławic Wschód, od km 12,96 do km 24,762
• linia kolejowa nr 331,Jawor – Roztoka, od km 10,920 do km 13,762,
• linia kolejowa nr 339, Ruszów – Gozdnica, od km 0,36 do km 8,533,
• linia kolejowa nr 341, Bielawa Zachodnia – Dzierżoniów, od km 0,53 do km 5,89,
• linia kolejowa nr 357, Sulechów – Luboń, od km 0,485 do km 34,045,
• linia kolejowa nr 361, Puszczykówko – Osowa Góra, od km 0,35 do km 5,072,
• linia kolejowa nr 366, Miejska Górka – Kościan, od km 8,737 do km 64,5,
• linia kolejowa nr 377, Gniezno Winiary – Sława Wlkp., od km 0,51 do km 33,
• linia kolejowa nr 384, Sulechów – Świebodzin, od km -0,245 do km 27,304
• linia kolejowa nr 388, Konin – Kazimierz Biskupi, od km 9,05 do km 14,55,
• linia kolejowa nr 410, Grzmiąca – Kostrzyń, od km 144,5 do km 174,54
• linia kolejowa nr 411, Stargard Szczeciński – Siekierki, od km 72,41 do km 93,579,
• linia kolejowa nr 414, Gorzów Wlkp. Zieleniec – Chyrzyno, od km -0,90 do km 53,390,
• linia kolejowa nr 415, Gorzów Wlkp. – Myślibórz, od km 4,1 do km 48,603,
• linia kolejowa nr 416, Wałcz Raduń – Wierzchowo Pomorskie, od km 0,56 do km 38,182,
• linia kolejowa nr 420, Worowo – Wysoka Kamieńska, od km 0,77 do km 61,181,
• linia kolejowa nr 426, Strzelce Krajeńskie Wschód – Strzelce Krajeńskie, od km 3,330 do km 7,275,
• linia kolejowa nr 514, Prostyń Bug – Treblinka, od km -0,163 do km 3,180,
• linia kolejowa nr 518, Łęgówek – Lesk, od km 0,02 do km 1,292
• linia kolejowa nr 564, Kolonia – Siedliska, od km 0 do km 1,264,
• linia kolejowa nr 616, Jelinka – Kornie, od km 0 do km 1,482,
• linia kolejowa nr 620, Basznia – Kaplisze, od km 0,471 do km 1,5,
• linia kolejowa nr 662, D.G. Huta Katowice – D.G. Piekło, od km 0 do km 3,254,
• linia kolejowa nr 671, Maciejów Półn. – Gliwice T3, od km 0 do km 2,661,
• linia kolejowa nr 690, Jastrzębie Z. Moszczenica R22 – Jastrzębie Z. Moszczenica R21, od km 0 do km 0,394,
• linia kolejowa nr 738, Lipusz R31 – Lipusz R32, od km 0 do km 0,674,
• linia kolejowa nr 744, Lipowa Tucholska – Szlachta Zachód, od km 0,045 do km 1,744,
• linia kolejowa nr 746, Gdynia Główna – Gdynia Port Centralny, od km 206,034 do km 207,145,
• linia kolejowa nr 762, Wrocław Osobowice – Jeżyny, od km 0 do km 1,275,
• linia kolejowa nr 767, Kuniów – Smardy, od km 0 do km 7,16,
• linia kolejowa nr 768, Ligota Dolna – Gotardów, od km 0 do km 3,112,
• linia kolejowa nr 769, Opole Zach. OP2 – Opole Zach. OPZ1, od km 0 do km 0,88,
• linia kolejowa nr 777, Bolesławiec – Bolesławiec Wschód, od km 0,03 do km 1,074,
• linia kolejowa nr 781, Pieńsk – Granica Państwa, od km 0 do km 1,343,
• linia kolejowa nr 782, Małowice Wołowskie – Iwno, od km 0 do km 1,301,
• linia kolejowa nr 817, Leszno Grzybowo – Leszno, od km 0,142 do km 4,166,
• linia kolejowa nr 818, Leszno – Marysiewice, od km 0,011 do km 1,089,
• linia kolejowa nr 924, Bocznica Straszewo N, od km 0 do km 3,325,
• linia kolejowa nr 925, Bocznica Grzybowce N, od km 0 do km 2,224,
• linia kolejowa nr 926, Bocznica Straszewo S, od km 0 do km 2,489
• linia kolejowa nr 927, Bocznica Grzybowce S, od km 1,1 do km 2,903
• linia kolejowa nr 929, Bocznica Krzywólka, od km 0 do km 6,752,
• linia kolejowa nr 969, Jaworzno Szczakowa – Szyb Sobieski, od km 0,184 do km 9,164.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42654)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42654)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5