szukaj
Śledź nas:

Trwa rozbiórka linii 209

| Jakub Madrjas 02.05.2017 140

Trwa rozbiórka linii 209
Fot. Kamil Heyka
Trwa demontaż szyn na dawnej linii kolejowej nr 209 na odcinku od Brodnicy do Kowalewa Pomorskiego. Pojawiły się doniesienia, że linia mimo wielu lat zaniedbań była w dobrym stanie, ale Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa je dementuje.
Zdjęcie rozbieranej linii kolejowej umieścił na swoim profilu na twitterze jeden z naszych Czytelników. O sprawie pisaliśmy na początku roku. PKP SA zdecydowała się ogłosić postępowanie na fizyczną likwidację dawnej linii nr 209 mimo tego, że jeszcze w 2010 roku Urząd Marszałkowski województwa kujawsko–pomorskiego planował przywrócenie tu ruchu pociągów parowych. Na realizację projektu władze samorządowe wydały kilkaset tysięcy złotych, ale później z niego zrezygnowały.

Dwadzieścia lat bez ruchu pociągów

Jak tłumaczy "Rynkowi Kolejowemu" rzecznik Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa Szymon Huptyś, linia 209 na odcinku Brodnica – Golub Dobrzyń - Kowalewo Pomorskie ma status zlikwidowanej od ok. 12 lat, a ruch nie odbywa się tam od ok. 20 lat. – Ponadto, nie jest ona ważna z punktu widzenia obronności kraju i nie jest ujęta w planie transportowym MIB ani Urzędu Marszałkowskiego. Co prawda Urząd wykazywał zainteresowanie przejęciem linii z przeznaczeniem na cele turystyczne, jednak władze samorządowe odstąpiły od tego pomysłu – przypomina rzecznik. 

Huptyś  dodaje też, że u podstaw tzw. optymalizacji sieci linii kolejowych w Polsce w minionych latach, w tym ich likwidacji, leżały ówczesne uwarunkowania społeczno-gospodarcze.  – Procesy likwidacji infrastruktury kolejowej były prowadzone zgodnie z obowiązującym wówczas prawem – przyznaje rzecznik MIB. Jak przypomina,  w procesach likwidacji linii kolejowych oprócz ministra właściwego do spraw transportu i Rady Ministrów brały także udział jednostki samorządu terytorialnego, co jest gwarantem prawidłowego i zgodnego z prawem przebiegu procesów likwidacji linii kolejowych z uwzględnieniem interesów wszystkich zainteresowanych stron. Ten przepis został uchylony w listopadowej nowelizacji ustawy.

Linia w dobrym stanie? MIB zaprzecza

W marcu Centrum Zrównoważonego Transportu opublikowało kilka zdjęć z przejazdów kolejowo-drogowych na dawnej linii nr 209. Jak opisuje CZT, stan toru jest dobry "na większości odcinka", a do przywrócenia ruchu "wystarczy niewielki remont". Ministerstwo odpowiada, że to nieprawda, a linia nie nadaje się do remontu. – Zużycie szyn, ubytki w masie infrastruktury kolejowej (szyny, podkłady, śruby) sięgające 10% oraz stopień degradacji podkładów i tłucznia powodują, że przywrócenie ruchu na tym odcinku byłoby możliwe jedynie po wybudowaniu nowej linii – informuje "Rynek Kolejowy" Szymon Huptyś. Jak dodaje, betonowe podkłady, o których wspomina CZT nie spełniają warunków umożliwiających wprowadzenie ruchu pociągów. Natomiast drewniane podkłady są spróchniałe, a mocowania w znacznej części skradzione. Szyny pochodzą zaś z lat 50-60 ubiegłego wieku, a w latach 80–tych dokonywano tylko wymiany szyn na kilku najbardziej zniszczonych kilkudziesięciometrowych odcinkach.

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zapewnia, że otrzymało od PKP SA aktualne wyniki spisu z gruntu pozostałości po linii kolejowej nr 209 pomiędzy miejscowościami Brodnica i Kowalewo Pomorskie z 9 marca 2017 roku. Jak wylicza, z uwagi na długi okres bez napraw bieżących przed przywróceniem do ruchu linia musiałaby przejść naprawę główną, w tym całkowitą wymianę podstawowych elementów nawierzchni torowej jak szyny, podkłady oraz akcesoria mocujące wraz z oczyszczeniem, wymianą i uzupełnieniem podsypki torowej oraz naprawą podtorza. Do tego część przejazdów zwłaszcza z drogami o nawierzchni asfaltowej została przebudowana lub zaasfaltowana, a wiele obiektów inżynieryjnych wymaga remontów kapitalnych.

Do tego urządzenia odwadniające w wielu miejscach są niedrożne i zasypane, wzdłuż ławy torowiska są liczne zastoiska wodne (wręcz rozlewiska) zarośnięte roślinnością bagienną, a sama ława torowiska jest zarośnięta drzewami i krzewami. Nasypy kolejowe z uwagi na liczne osuwiska i obsunięcia musiałyby być profilowane, a obiekty budowlane takie jak perony, rampy, ładownie, drogi dojazdowe itp., są w stanie zdegradowanym i wymagają napraw kapitalnych, a w niektórych miejscach czynności odtworzeniowych z uwagi na bardzo duże zniszczenia. Także urządzenia stacyjne, tory boczne dodatkowe, tory ładunkowe, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem są niekompletne i zdewastowane.

– Z uwagi na bardzo duży zakres prac inwestycyjnych, przywrócenie cech funkcjonalnych odcinka linii kolejowej pomiędzy miejscowościami Brodnica i Kowalewo Pomorskie wymagałoby przeprowadzenia naprawy głównej wszystkich tych elementów nawierzchni torowej i związanych z linią obiektów inżynieryjno-budowlanych – podsumowuje rzecznik dodając, że aktualnie obowiązujący Krajowy Program Kolejowy (poddany konsultacjom społecznym) nie przewiduje jakichkolwiek robót na pozostałości po linii kolejowej nr 209 pomiędzy miejscowościami Brodnica i Kowalewo Pomorskie.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Golub-Dobrzyń (3)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Golub-Dobrzyń (3)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2018
NUMER 11/2018
W numerze: Rozmowy z R. Masiulisem (minister transportu Litwy), K. Zgorzelskim (Przewozy Regionalne), Ł. Frankiem (ZIKiT) • Polska zmierza ku elektromobilności • Spółka celowa wybuduje Centralny Port Komunikacyjny • Polska może być poważnym hubem logistycznym Europy • Grupa PKP na InnoTrans: jedność i otwarcie na świat • Dlaczego opłata dworcowa • Wien Hauptbahnhof – tak kolej tworzy miasto.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS