NUMER 12/2020
NUMER 12/2020
Temat numeru:
Kolej walczy z pandemią
szukaj
Śledź nas:

Praga chce finansowo wesprzeć nocne pociągi międzynarodowe

| Michał Szymajda 18.12.2020 340

Praga chce finansowo wesprzeć nocne pociągi międzynarodowe
Czeski wagon w składzie pociągu z Zurychufot. M. Szymajda
– Czeska stolica chce dofinansować połączenia kolejowe, które zaczynałyby i kończyły bieg w Pradze. Stołeczni radni przyjęli właśnie uchwałę w tej sprawie – napisał portal zdopravy.cz. To sytuacja bez precedensu. Praga zauważa, że wiele miast wspiera połączenia lotnicze. Dlaczego nie wspierać kolei?
Idea jest dość niezwykła, bowiem dotąd europejskie miasta nie decydowały się na wsparcie międzynarodowych połączeń kolejowych. W tym wypadku radni zasugerowali, że połączenia wesprą sumą 50 milionów koron. To, według obecnego kursu, równowartość 8,5 miliona złotych. Radni wskazali kierunki, których włączenie w siatkę połączeń warunkowałoby dofinansowanie. Chodzi o bezpośrednie wagony do Wenecji, Mediolanu lub Rzymu, do Hamburga lub nawet do Kopenhagi oraz na zachód: do Brukseli i Paryża.

– Położenie Pragi na europejskiej mapie jest dogodne i z tego powodu nasze miasto wydaje się odpowiednim do startu takich połączeń. Współpraca z zarządami kolei w Europie może doprowadzić do realizacji założonego planu – napisał urząd miejski w uzasadnieniu uchwały. Praga zauważa, że inne czeskie miasta finansowo wspierają połączenia lotnicze, które są niekorzystne dla środowiska i przy tym służą ograniczonej liczbie pasażerów. Praga wskazuje tu na Kraj Morawsko-Śląski, który finansuje lotnicze połączenie do Warszawy (pomimo tego, że Ostrawa ma niezłe połączenia kolejowe z Polską).

– Doświadczenia ostatnich lat wskazują, że podróżni coraz chętniej wracają do nocnych podróży koleją. Najlepszym tego przykładem jest połączenie RegioJet z Pragi do Chorwacji – powiedział szef wydziału transportu praskiego magistratu, Adam Scheinherr.

Co więcej, Praga w uchwale stwierdza, że nocne połączenia kolejowe nie mają poparcia regionów i państwa. Miasto rozpocznie więc negocjacje z lotniskiem, Ministerstwem Transportu i Komisją Europejską w sprawie ewentualnego wsparcia dla połączeń nocnych. Chodzi o uniknięcie sytuacji, w której miasto byłoby oskarżone o udzielenie nielegalnej pomocy publicznej, na przykład państwowemu operatorowi Ceske Drahy. Jest bowiem bardzo prawdopodobne, że to on wystawi wagony do obsługi połączeń, możliwa jest też współpraca z Kolejami Austriackimi (obecnie wagony kolei czeskich są np. włączane do pociągi do Zurychu).

Nie podano terminu, w którym wsparcie będzie udzielone. Najpierw trzeba będzie uzyskać na to zgodę KE.

Praska deklaracja jest odpowiedzią na projekt Trans-Europ-Express ETT 2.0.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Czechy (697)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Wiecej z regionu:

Czechy (697)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2020
NUMER 12/2020
Wielkimi krokami zbliża się koniec roku, za to końca pandemii na razie nie widać. Mierzą się z nią również wszyscy przewoźnicy kolejowi. Temu tematowi był poświęcony również ostatni Kongres Kolejowy. W bieżącym raporcie zebraliśmy teksty, które pokazują, jak kolejarze radzą sobie z pandemią, w jaki sposób wpływa ona na przewozy pasażerskie i towarowe i jakie będą jej konsekwencje dla kolei w przyszłości.

W numerze prezentujemy dwie niezwykle ciekawe rozmowy − z Pawłem Siwkiem, dyrektorem zarządzającym Alstom Konstal oraz Cezarym Lewandowskim, członkiem zarządu odpowiedzialnym za finanse w Kolejach Mazowieckich.

W bieżącym wydaniu poruszamy również bardzo gorący i aktualny temat, jakim jest Ustawa o czasie pracy maszynistów. Ważny głos w tej sprawie zabiera Prezes UTK, Ignacy Góra. Z kolei Paweł Rydzyński poddaje dogłębnej analizie nowy grudniowy rozkład jazdy. Zastanawiamy się, kiedy ruszą dogodne połączenia z Łodzi do Kielc i opisujemy, w jaki sposób lubelskie samorządy zmieniają otoczenie kolei. Ekspert ds. metra prezentuje aktualny stan budowy warszawskiego metra.

 Te i wiele innych tematów znajdą Państwo w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego”.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5