Partnerzy serwisu:
Pasażer

Praga chce finansowo wesprzeć nocne pociągi międzynarodowe

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-12-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Praga chce finansowo wesprzeć nocne pociągi międzynarodowe
fot. M. SzymajdaCzeski wagon w składzie pociągu z Zurychu
– Czeska stolica chce dofinansować połączenia kolejowe, które zaczynałyby i kończyły bieg w Pradze. Stołeczni radni przyjęli właśnie uchwałę w tej sprawie – napisał portal zdopravy.cz. To sytuacja bez precedensu. Praga zauważa, że wiele miast wspiera połączenia lotnicze. Dlaczego nie wspierać kolei?

Idea jest dość niezwykła, bowiem dotąd europejskie miasta nie decydowały się na wsparcie międzynarodowych połączeń kolejowych. W tym wypadku radni zasugerowali, że połączenia wesprą sumą 50 milionów koron. To, według obecnego kursu, równowartość 8,5 miliona złotych. Radni wskazali kierunki, których włączenie w siatkę połączeń warunkowałoby dofinansowanie. Chodzi o bezpośrednie wagony do Wenecji, Mediolanu lub Rzymu, do Hamburga lub nawet do Kopenhagi oraz na zachód: do Brukseli i Paryża.

– Położenie Pragi na europejskiej mapie jest dogodne i z tego powodu nasze miasto wydaje się odpowiednim do startu takich połączeń. Współpraca z zarządami kolei w Europie może doprowadzić do realizacji założonego planu – napisał urząd miejski w uzasadnieniu uchwały. Praga zauważa, że inne czeskie miasta finansowo wspierają połączenia lotnicze, które są niekorzystne dla środowiska i przy tym służą ograniczonej liczbie pasażerów. Praga wskazuje tu na Kraj Morawsko-Śląski, który finansuje lotnicze połączenie do Warszawy (pomimo tego, że Ostrawa ma niezłe połączenia kolejowe z Polską).

– Doświadczenia ostatnich lat wskazują, że podróżni coraz chętniej wracają do nocnych podróży koleją. Najlepszym tego przykładem jest połączenie RegioJet z Pragi do Chorwacji – powiedział szef wydziału transportu praskiego magistratu, Adam Scheinherr.

Co więcej, Praga w uchwale stwierdza, że nocne połączenia kolejowe nie mają poparcia regionów i państwa. Miasto rozpocznie więc negocjacje z lotniskiem, Ministerstwem Transportu i Komisją Europejską w sprawie ewentualnego wsparcia dla połączeń nocnych. Chodzi o uniknięcie sytuacji, w której miasto byłoby oskarżone o udzielenie nielegalnej pomocy publicznej, na przykład państwowemu operatorowi Ceske Drahy. Jest bowiem bardzo prawdopodobne, że to on wystawi wagony do obsługi połączeń, możliwa jest też współpraca z Kolejami Austriackimi (obecnie wagony kolei czeskich są np. włączane do pociągi do Zurychu).

Nie podano terminu, w którym wsparcie będzie udzielone. Najpierw trzeba będzie uzyskać na to zgodę KE.

Praska deklaracja jest odpowiedzią na projekt Trans-Europ-Express ETT 2.0.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Gepard Express przez Polskę. Znamy rozkłady jazdy

Biznes

Gepard Express przez Polskę. Znamy rozkłady jazdy

Mikołaj Kobryński 08 maja 2025

Nocny Baltic Express z wagonem sypialnym! [zdjęcia]

Pasażer

Nocny Baltic Express z wagonem sypialnym! [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 17 marca 2025

ZSSK zakupi nawet 24 wagony sypialne

Biznes

ZSSK zakupi nawet 24 wagony sypialne

Mikołaj Kobryński 28 stycznia 2025

Nightjetem z Berlina do Paryża i Brukseli z ÖBB

Pasażer

Nightjetem z Berlina do Paryża i Brukseli z ÖBB

Roman Czubiński 16 grudnia 2023

Mocne nocne. Jaka sieć połączeń nocny dla Polski? (mapy)

Pasażer

Mocne nocne. Jaka sieć połączeń nocny dla Polski? (mapy)

Ignacy Świderski, Piotr Rachwalski 15 sierpnia 2023

Zobacz również:

Gepard Express przez Polskę. Znamy rozkłady jazdy

Biznes

Gepard Express przez Polskę. Znamy rozkłady jazdy

Mikołaj Kobryński 08 maja 2025

Nocny Baltic Express z wagonem sypialnym! [zdjęcia]

Pasażer

Nocny Baltic Express z wagonem sypialnym! [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 17 marca 2025

ZSSK zakupi nawet 24 wagony sypialne

Biznes

ZSSK zakupi nawet 24 wagony sypialne

Mikołaj Kobryński 28 stycznia 2025

Nightjetem z Berlina do Paryża i Brukseli z ÖBB

Pasażer

Nightjetem z Berlina do Paryża i Brukseli z ÖBB

Roman Czubiński 16 grudnia 2023

Mocne nocne. Jaka sieć połączeń nocny dla Polski? (mapy)

Pasażer

Mocne nocne. Jaka sieć połączeń nocny dla Polski? (mapy)

Ignacy Świderski, Piotr Rachwalski 15 sierpnia 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij