Czeski przewoźnik autobusowo-kolejowy złożył powiadomienie do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w ramach procedury wydawania decyzji o otwartym dostępie, dotyczące planów uruchomienia połączeń międzynarodowych przez Polskę w relacjach z Pragi do Charkowa, Terespola i Wilna oraz z Wilna do Splitu. Pociągi nie byłyby jednak dostępne w ruchu krajowym.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” w połowie ubiegłego roku, czeski przewoźnik autobusowo-kolejowy Gepard Express ogłosił plany skokowego zwiększenia oferty przewozowej w segmencie kolejowym poprzez uruchomienie pięciu nowych połączeń międzynarodowych. W przypadku aż czterech relacji zaplanowano przebieg przez Polskę. Urząd Transportu Kolejowego poinformował pod koniec kwietnia, że spółka złożyła wnioski dotyczące wydania decyzji o otwartym dostępie, jednak zawierały one “braki o charakterze merytorycznym i formalnym”.
Przypomnijmy, że dziś spółka obsługuje tylko jedno połączenie kolejowe, łączące Brno z portem lotniczym Wiedeń-Schwechat, dotowane zresztą przez miasto Brno.Ostatecznie w dniu 14 kwietnia Gepard Express miał uzupełnić wszystkie wskazane przez UTK braki, spełniając tym samym wymogi prawne, które są niezbędne do opublikowania jawnych powiadomień w sprawie zamiaru uruchomienia pasażerskich połączeń komercyjnych. Przypomnijmy, że czeski przewoźnik miałby realizować w Polsce usługi w relacjach Praga – Medyka (w ramach połączenia stolicy Czech z Charkowem), Praga – Terespol, Praga – Wilno oraz Wilno – Split. Połączenia miałyby być realizowane w przypadku każdej z nich w wymiarze 1 pary na dobę w latach 2025-2030, czyli w pięciu kolejnych rocznych rozkładach jazdy. Wniosek złożyła spółka Gepard Express SE z siedzibą w Brnie, choć jej właściciel, Albert Fikáček, posiada także spółką o identycznej nazwie, zarejestrowaną w Polsce.
Powiadomienie Gepard Express otwiera pole do wniesienia ewentualnego sprzeciwu przez inne podmioty w ramach tzw. “badania równowagi ekonomicznej”. – Termin na wniesienie wniosków o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej wynosi jeden miesiąc i rozpoczyna swój bieg, w każdym przypadku indywidualnie, od momentu doręczenia podmiotom uprawnionym jawnej wersji powiadomienia – informuje UTK, wskazując wśród podmiotów uprawnionych m.in. przewoźników kolejowych, którzy wykonują na danej trasie bądź na trasie alternatywnej połączenie w ramach umowy typu Public Service Contract. Co istotne, wszystkie pociągi uruchamiane przez Gepard Express byłyby i tak niedostępne w ruchu krajowym.
W przypadku wszystkich połączeń przewidziano obsługę z wykorzystaniem składów wagonowych, ciągniętych przez lokomotywę elektryczną TRAXX lub Vectron i złożonych z 8-16 wagonów z miejscami do leżenia (wagonów sypialnych i/lub kuszetek). Pociągi z Pragi do Medyki rozpoczęłyby bieg o 16:00, by dotrzeć do Przemyśla Głównego o 2:06, co zapewniłoby dojazd do Charkowa kolejnego dnia o 22:07. W przeciwnym kierunku pasażerowie mogliby rozpocząć podróż o 6:53, dotrzeć do Przemyśla Głównego o 1:00, by dojechać do Pragi o 10:00. Postoje handlowe w Polsce zaplanowano w Chałupkach, Wodzisławiu Śląskim, Rybniku, Krakowie Głównym, Krakowie Płaszowie, Rzeszowie Głównym i Przemyślu Zasaniu.
Pociągi z Pragi do Terespola miałyby natomiast rozpocząć bieg o 20:00, by dotrzeć do Terespola o 7:05. Postoje handlowe zaplanowano w Chałupkach, Wodzisławiu Śląskim, Rybniku, Tychach, Katowicach, Warszawie Zachodniej, Warszawie Centralnej, Warszawie Wschodniej, Mińsku Mazowieckim i Siedlcach. W przeciwnym kierunku zaplanowano odjazd z Terespola o 20:05, co umożliwiłoby dotarcie do stolicy Republiki Czeskiej na godzinę 7:10. W przypadku pociągów z Pragi do Wilna zaplanowano odjazd o 16:00, by dotrzeć do stolicy Litwy o 12:34. W przypadku polskiego fragmentu na północny wschód od Warszawy przewidziano postoje w Białymstoku, Sokółce i Suwałkach, a także postój w polskiej stolicy wyłącznie na Dworcu Centralnym. Podróż w przeciwnym kierunku trwałaby od 16:56 do 11:30.
W przypadku połączenia z Wilna do Splitu czas przejazdu wyniósłby natomiast dobrze ponad dobę. Początek podróży w Splicie zaplanowano na 16:56, by dotrzeć do Splitu o 5:58, ale oczywiście nie kolejnego dnia. W przeciwnym kierunku podróż trwałaby od 17:29 do 8:31. Postoje handlowe w Polsce byłyby identyczne jak w przypadku połączenia Praga – Wilno. Warto dodać, że piąta planowana relacja, nieprzebiegająca przez terytorium Polski, miałaby zapewnić połączenie pomiędzy Splitem a Berlinem. Można mieć wątpliwości, czy Gepard Express udźwignie realizację tak ambitnych planów w niezwykle krótkim czasie. Nie wiadomo zresztą, jaki tabor byłby wykorzystywany przez spółkę. Albert Fikáček w wypowiedzi dla portalu Zdopravy.cz sugerował jednak współpracę z litewskim narodowym przewoźnikiem LTG Link.