NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

PR: Dziś przetarg na modernizację ezt, wkrótce duże zakupy

| Kasper Fiszer 17.10.2016 191

PR: Dziś przetarg na modernizację ezt, wkrótce duże zakupy
Zmodernizowany ezt Przewozów Regionalnychfot. Kasper Fiszer
Nowe kadry pomogły w poprawie kondycji Przewozów Regionalnych, dzięki czemu możliwe jest rozpoczęcie modernizacji taboru i planowanie dużych zakupów – ocenia prezes PR Krzysztof Mamiński.
Jak zapowiedział podczas Kongresu Rozwoju Transportu prezes Przewozów Regionalnych Krzysztof Mamiński, dziś spółka ogłosi przetarg na modernizację 36 elektrycznych zespołów trakcyjnych. – Mam nadzieję, że to postępowanie dość szybko zostanie rozstrzygnięte i jeden lub kilku producentów weźmie w nim udział – mówił. To kolejny etap programu odnowy taboru spółki, który prowadzony jest dzięki kredytowi konsorcjum banków BGK, BZ WBK i PKO BP.

Środki unijne w PR dopiero po roku 2018

Jak stwierdził prezes spółki, aktualne działania nie zaspokoją dużych potrzeb przewoźnika, stąd plany pozyskania dużej partii nowego taboru jeszcze w ramach obecnej perspektywy budżetowej UE. Krzysztof Mamiński wskazywał jednak, że problemem w szybkim procesie wymiany floty jest brak możliwości korzystania ze środków unijnych do czasu zakończenia restrukturyzacji PR. – Jeżeli bowiem moglibyśmy potraktować uzyskany kredyt jako wkład własny, tak jak mogą to robić inni przewoźnicy czy organizatorzy, to moglibyśmy zaangażować środki unijne rzędu 4 mld zł i w ciągu dwóch lat zmienić nasz tabor w całości – tłumaczył.

Wskazywał też, że Przewozy Regionalne często mają różną pozycję konkurencyjną niż mniejsi przewoźnicy należący do poszczególnych samorządów. – Część naszych właścicieli jakby porzuciła przyznane im prawa z udziałów w PR. Próbują oni przedstawiać sytuację tak, że wyposażają własne spółki w nowy tabor i przeciwstawiają go naszemu, na który musimy zapracować sami – mówił.

PR mówią dziś o rozwoju, a nie o sposobie likwidacji

Nie oznacza to jednak, że przewoźnik nie otrzyma dodatkowych możliwości finansowania swojego rozwoju. – Udało się nam, za trzy tygodnie zostanie to uroczyście podpisane tu w Polsce, otrzymać z Europejskiego Banku Inwestycyjnego pierwszy kredyt inwestycyjny w ramach planu Junckera – ogłosił prezes spółki. Duży wpływ na ostatnie sukcesy finansowe spółki miały w jego opinii zmiany kadrowe spółki. – W ostatnich latach, powiem to szczerze, cenny kapitał ludzki został wypchnięty poza Przewozy Regionalne – ocenił.

Krzysztof Mamiński bardzo pozytywnie wypowiadał się o zmianach, jakie wprowadzono w spółce w ostatnim czasie. – Gdyby ktoś przed rokiem stwierdził, że dziś Przewozy Regionalne będą mówić o rozwoju, a nie o sposobie likwidacji, wzbudziłoby to śmiech, i to zupełnie głośny – mówił (objął on fotel prezesa PR w kwietniu 2016, wcześniej przez miesiąc pełnił obowiązki prezesa spółki). Jak podkreślał, aktualna polityka ma doprowadzić do budowy silnej pozycji Przewozów Regionalny, która pozwoli na wspomnianą całkowitą wymianę taboru.

– Zapraszamy do współpracy czy prezesa Zaboklickiego [Pesa SA], czy prezesa Konieczka [Newag SA], czy każdego innego. Chcielibyśmy, by były to rozmowy być może o koncepcji nowego ezt, takiego, którego parametry są naprawdę potrzebne na polskiej kolei – mówił o proponowanym producentom dialogu technicznym. – Mamy już zidentyfikowane, gdzie i ile takiego taboru nam potrzeba – dodał, wskazując, że nie zawsze konieczny jest zakup jednostek rozwijających prędkość aż 160 km/h, bo w wielu wypadkach 120 km/h jest wartością wystarczającą. – Mamy natomiast jedno oczekiwanie: prawie wszystko możemy wyprodukować w Polsce – powiedział.

Nazwy przewoźników różnią się od ich rzeczywistej roli

Krzysztof Mamiński mówił też o konieczności precyzyjnego określenia roli poszczególnych przewoźników, która miałaby mieć swoje odbicie także w nazwach spółek. – Prawdę mówiąc chciałbym, by jeśli coś nazywa się koleją aglomeracyjną, to aby funkcjonowało na terenie aglomeracji, którą można dosyć jasno określić, a nie operowało w nawet kilkusetkilometrowych ciągach komunikacyjnych, które czasami wykraczają poza województwo – stwierdził.

Do opinii tej odniósł się Janusz Malinowski, wiceprezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, która prowadzi przewozy m.in. na linii do Warszawy. – Ja uważam, że najważniejszy jest pasażer, bo my jesteśmy po to, by dawać mu jak najlepszą ofertę. To podróżni dają nam niejako możliwość zarządzania siecią przewozów, to oni wybierają polityków do rządzenia krajem, i najistotniejsze jest to, by otrzymywali oni jak najlepszą usługę. Czy ktoś się nazywa aglomeracyjny, czy regionalny, czy dalekobieżny, ma mniejsze znaczenie – przekonywał. – Jeżeli ktoś ma pomysł na dobrą ofertę, tym samym poprawiając efektywność swojej firmy, to myślę, że warto to robić. To pasażer powinien być naszym oczkiem w głowie – dodał.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Łódź (2135)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Łódź (2135)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2022
NUMER 11/2022
Najnowszy numer miesięcznika „Rynek Kolejowy” dedykowany jest wyzwaniom, które stawia przed branżą zmiana otaczającej nas rzeczywistości… wcale zresztą nie pierwsza w ostatnich latach. Oprócz tego jak zwykle zapraszamy do lektury ciekawych wywiadów z samą czołówką producentów taboru i wykonawców infrastruktury. Nie brakuje również aktualności, takich jak rozbudowa portów, powrót pociągów na Litwę czy sytuacji transportu miejskiego.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5