Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Poznańscy naukowcy z akredytacją na badanie wytrzymałości taboru

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
30-01-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Poznańscy naukowcy z akredytacją na badanie wytrzymałości taboru
Wiz. CPSŁ - PIT
Naukowcy z Centrum Pojazdów Szynowych Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego uzyskali akredytację w zakresie analiz numerycznych wytrzymałości zderzeniowej pojazdów szynowych oraz badań wytrzymałości nadwozi i ram wózków. Polskie Centrum Akredytacji doceniło kierunek obrany przez poznańskich badaczy.

– Rozmowy z PCA [Polskim Centrum Akredytacji] nie były łatwe. Trwały od kilku miesięcy. Ostatecznie udało się przekonać PCA – mówił Marcin Kruś – kierownik sekcji badań symulacyjnych w Centrum Pojazdów Szynowych. – Takie laboratorium to unikatowa placówka w skali kraju. Naszym celem jest to, aby być wiodącym podmiotem na rynku – dodał.

Transport kolejowy jest jedną z najbezpieczniejszych form przemieszczania się ludności w Europie. W 2020 roku Eurostat odnotował 1 331 wypadków kolejowych na terenie całej Unii Europejskiej: najwięcej w Niemczech – 294, najmniej w Luksemburgu – 1. Polska w tym zestawieniu znalazła się na drugim miejscu – 179 wypadków. To znaczący spadek w porównaniu z 2010 rokiem, kiedy Eurostat rozpoczął zbieranie statystyk. Wtedy kraje członkowskie zgłosiły 2220 incydentów na torach. Choć w niektórych latach (np. 2016) pojawiały się tendencje zwyżkowe, to w ogólnym rozrachunku bezpieczeństwo podróżowania pociągami stale wzrasta, do czego swoimi obliczeniami przyczyniają się naukowcy z poznańskiego Centrum Pojazdów Szynowych.

Badania wytrzymałościowe od '97 roku

Od 1997 roku wykonują obliczenia inżynierskie z zakresu szeroko rozumianej wytrzymałości, kinematyki, dynamiki ruchu, termomechaniki oraz wyznaczania zarysu skrajni. Wykonują ekspertyzy, proponując firmom innowacyjne oraz nowoczesne rozwiązania.

Badania wytrzymałościowe prowadzone są metodą elementów skończonych (MES) z zastosowaniem środowiska ABAQUS:
- analiza wytrzymałości konstrukcji pojazdu szynowego oraz poszczególnych elementów takich jak ostoja, rama wózka, maźnica, oś, koło, itd.
- analiza wytrzymałości eksploatacyjnej obiektu,
- analiza wytrzymałości zderzeniowej obiektu,
- analiza wytrzymałości zmęczeniowej spoin,
- analiza stateczności badanej konstrukcji,
- analiza drgań strukturalnych obiektu,
- analiza połączeń śrubowych występujących w badanej konstrukcji
- wyznaczanie zarysu skrajni

Symulacje zachowania dynamicznego pojazdów szynowych wykonywane są w systemie SIMPACK:

- analiza stabilności jazdy,
- analiza bezpieczeństwa przed wykolejeniem,
- analiza obciążenia toru,
- analiza spokojności biegu.

Cztery metody badawcze z akredytacją

– Naszym targetem są świadomi partnerzy, którzy do prowadzenia biznesu podchodzą odpowiedzialnie i zwracają uwagę nawet na najmniejsze szczegóły. Uzyskaliśmy akredytację w zakresie czterech metod badawczych, zgodnych z normami: PN-EN 15227, PN-EN 12663-1, PN-EN 12663-2, PN-EN 13749. Jednak na tym nie zamierzamy poprzestać. W przyszłości chcielibyśmy rozszerzyć zakres akredytacji o nowe kierunki badań, aby korzystać z naszej wiedzy oraz doświadczenia w realizowanych projektach – uzupełnił Kruś.

Cały zakres akredytacji można sprawdzić w Polskim Centrum Akredytacji pod tym linkiem. 

Warto dodać, że w ramach Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego działa łącznie 5 akredytowanych laboratoriów: Laboratorium Technologii Radiowych i Kompatybilności Elektromagnetycznej, Laboratorium Badania Drewna, Materiałów Drewnopochodnych, Opakowań, Mebli i Konstrukcji, Centrum Obróbki Plastycznej – Grupa Badawcza Metaloznawstwa i Obróbki Cieplnej, Laboratorium Badawcze Maszyn Rolniczych oraz Laboratorium Pojazdów Szynowych – Sekcja Badań Pojazdów Szynowych, a także akredytowane jednostki certyfikujące oraz inspekcyjne
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PGE zapowiada drezynę na wodór

Innowacje

PGE zapowiada drezynę na wodór

inf. pras 29 czerwca 2023

Forum Bezpieczeństwa Kolejowego 2023

Infrastruktura

Forum Bezpieczeństwa Kolejowego 2023

mat. pras. 05 kwietnia 2023

Bardzo blisko kolizji regionalnych pociągów w Czechach

Infrastruktura

Pendolino wykoleiło się na Słowacji

Tabor i technika

Pendolino wykoleiło się na Słowacji

Michał Szymajda 01 marca 2023

Zobacz również:

PGE zapowiada drezynę na wodór

Innowacje

PGE zapowiada drezynę na wodór

inf. pras 29 czerwca 2023

Forum Bezpieczeństwa Kolejowego 2023

Infrastruktura

Forum Bezpieczeństwa Kolejowego 2023

mat. pras. 05 kwietnia 2023

Bardzo blisko kolizji regionalnych pociągów w Czechach

Infrastruktura

Pendolino wykoleiło się na Słowacji

Tabor i technika

Pendolino wykoleiło się na Słowacji

Michał Szymajda 01 marca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5