NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Poznańscy naukowcy z akredytacją na badanie wytrzymałości taboru

| inf. pras. Łukasiewicz 30.01.2023 1,3k

Poznańscy naukowcy z akredytacją na badanie wytrzymałości taboru
Wiz. CPSŁ - PIT
Naukowcy z Centrum Pojazdów Szynowych Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego uzyskali akredytację w zakresie analiz numerycznych wytrzymałości zderzeniowej pojazdów szynowych oraz badań wytrzymałości nadwozi i ram wózków. Polskie Centrum Akredytacji doceniło kierunek obrany przez poznańskich badaczy.
– Rozmowy z PCA [Polskim Centrum Akredytacji] nie były łatwe. Trwały od kilku miesięcy. Ostatecznie udało się przekonać PCA – mówił Marcin Kruś – kierownik sekcji badań symulacyjnych w Centrum Pojazdów Szynowych. – Takie laboratorium to unikatowa placówka w skali kraju. Naszym celem jest to, aby być wiodącym podmiotem na rynku – dodał.

Transport kolejowy jest jedną z najbezpieczniejszych form przemieszczania się ludności w Europie. W 2020 roku Eurostat odnotował 1 331 wypadków kolejowych na terenie całej Unii Europejskiej: najwięcej w Niemczech – 294, najmniej w Luksemburgu – 1. Polska w tym zestawieniu znalazła się na drugim miejscu – 179 wypadków. To znaczący spadek w porównaniu z 2010 rokiem, kiedy Eurostat rozpoczął zbieranie statystyk. Wtedy kraje członkowskie zgłosiły 2220 incydentów na torach. Choć w niektórych latach (np. 2016) pojawiały się tendencje zwyżkowe, to w ogólnym rozrachunku bezpieczeństwo podróżowania pociągami stale wzrasta, do czego swoimi obliczeniami przyczyniają się naukowcy z poznańskiego Centrum Pojazdów Szynowych.

Badania wytrzymałościowe od '97 roku

Od 1997 roku wykonują obliczenia inżynierskie z zakresu szeroko rozumianej wytrzymałości, kinematyki, dynamiki ruchu, termomechaniki oraz wyznaczania zarysu skrajni. Wykonują ekspertyzy, proponując firmom innowacyjne oraz nowoczesne rozwiązania.

Badania wytrzymałościowe prowadzone są metodą elementów skończonych (MES) z zastosowaniem środowiska ABAQUS:
- analiza wytrzymałości konstrukcji pojazdu szynowego oraz poszczególnych elementów takich jak ostoja, rama wózka, maźnica, oś, koło, itd.
- analiza wytrzymałości eksploatacyjnej obiektu,
- analiza wytrzymałości zderzeniowej obiektu,
- analiza wytrzymałości zmęczeniowej spoin,
- analiza stateczności badanej konstrukcji,
- analiza drgań strukturalnych obiektu,
- analiza połączeń śrubowych występujących w badanej konstrukcji
- wyznaczanie zarysu skrajni

Symulacje zachowania dynamicznego pojazdów szynowych wykonywane są w systemie SIMPACK:

- analiza stabilności jazdy,
- analiza bezpieczeństwa przed wykolejeniem,
- analiza obciążenia toru,
- analiza spokojności biegu.

Cztery metody badawcze z akredytacją

– Naszym targetem są świadomi partnerzy, którzy do prowadzenia biznesu podchodzą odpowiedzialnie i zwracają uwagę nawet na najmniejsze szczegóły. Uzyskaliśmy akredytację w zakresie czterech metod badawczych, zgodnych z normami: PN-EN 15227, PN-EN 12663-1, PN-EN 12663-2, PN-EN 13749. Jednak na tym nie zamierzamy poprzestać. W przyszłości chcielibyśmy rozszerzyć zakres akredytacji o nowe kierunki badań, aby korzystać z naszej wiedzy oraz doświadczenia w realizowanych projektach – uzupełnił Kruś.

Cały zakres akredytacji można sprawdzić w Polskim Centrum Akredytacji pod tym linkiem. 

Warto dodać, że w ramach Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego działa łącznie 5 akredytowanych laboratoriów: Laboratorium Technologii Radiowych i Kompatybilności Elektromagnetycznej, Laboratorium Badania Drewna, Materiałów Drewnopochodnych, Opakowań, Mebli i Konstrukcji, Centrum Obróbki Plastycznej – Grupa Badawcza Metaloznawstwa i Obróbki Cieplnej, Laboratorium Badawcze Maszyn Rolniczych oraz Laboratorium Pojazdów Szynowych – Sekcja Badań Pojazdów Szynowych, a także akredytowane jednostki certyfikujące oraz inspekcyjne
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5