NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Poznań po weekendowym zatrzymaniu ruchu „Thales analizuje przyczynę awarii”

| Michał Szymajda 04.08.2021 3,2k

Poznań po weekendowym zatrzymaniu ruchu „Thales analizuje przyczynę awarii”
Pociąg KW przy dworcu letnim w Poznaniufot. MS, Rynek Kolejowy
W ostatni weekend węzeł poznański ponownie stanął. Tym razem system odpowiadający za bezpieczne prowadzenie pociągów zepsuł się podczas przewozowego, letniego szczytu.
W połączeniu z problemami, które wystąpiły podczas wykolejenia w Białymstoku (wykolejona lokomotywa zablokowała jedyny sprawny rozjazd, który odpowiadał za prowadzenie ruchu w aż trzech kierunkach!), piątkowa awaria w Wielkopolsce doprowadziła do paraliżu ruchu na sieci kolejowej w całej Polsce. Dopiero w sobotnie popołudnie przewoźnicy niwelowali wtórne opóźnienia pociągów, jakie pojawiały się w efekcie bardzo opóźnionego kończenia relacji pociągów (kilkadziesiąt z nich było opóźnionych o ponad 200 minut, kilka, jak Barbakan, nawet ponad 500 minut).

Problem fatalnego systemu srk, nad którym sprawuje nadzór PKP PLK z firmą Thales, nie jest nowy. W przeszłości dochodziło już do licznych poważnych awarii na węźle, które skutkowały zaburzeniem ruchu pociągów na wiele godzin. Zapytaliśmy PLK, co było przyczyną awarii tym razem.

Analiza przyczyn awarii i ponowne testy systemu

– Serwis firmy Thales szczegółowo analizuje przyczynę awarii. Dziś w nocy zostaną przeprowadzone ponowne testy systemu (z wtorku na środę – dop. red.). Ustalenie przyczyny pozwoli na opracowanie środków zapobiegawczych i wyeliminowanie ewentualnych usterek w przyszłości – napisał Radosław Śledziński z biura prasowego PKP PLK. Jak dodaje, „usterka urządzeń (srk) odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu do czasu naprawy często wiąże się ze zmianami w kursowaniu pociągów. Aby minimalizować te zmiany wprowadzane są specjalne działania, m.in. powołany został zespół złożony z przedstawicieli PKP Polskich Linii Kolejowych i przewoźników, który koordynował – w miarę możliwości – prace stacji.”

PLK informuje ponadto, że aby eliminować trudne sytuacje, wprowadziły całodobowy, „zaostrzony” nadzór nad systemem i szybkie reagowanie na niestabilności pracy komputerów. – We wrześniu 2020 r. zaktualizowano oprogramowanie i usunięto zdiagnozowane usterki – dodaje Radosław Śledziński. Wiemy już jednak, że nie przyniosło to zasadniczych zmian w działaniu systemu. Jak pisaliśmy w marcu, już w cztery dni po wgraniu aktualizacji doszło do usterki komputera sterującego. Thales stwierdził, że źródłem usterki był gwałtowny skok napięcia. Na kolejną awarię nie trzeba było długo czekać – zdarzyła się 1 października. Tym razem mechanicznie uszkodzono kabel do sygnalizatorów powtarzających, co spowodowało zatrzymanie pracy komputera. 16 grudnia odnotowano „brak możliwości sterowania urządzeniami”. Serwis Thales przywrócił działanie systemu i zgrał logi awaryjne, które są były analizowane w laboratorium Thales, po to by problemy się nie powtórzyły. Jak już wiemy, powtórzyły się i to w ogromnym zakresie.

Problemy pomimo zwiększonego nadzoru

Z podanej przez zarządcę infrastruktury odpowiedzi wynika, że PKP PLK podpisało z Thales Polska dodatkową umowę, która obejmuje między innymi:
  • Kompleksowe sprawdzanie urządzeń - przeglądy i kontrole, naprawy bieżące, zapewnienie części zamiennych, analizy zdarzeń, potwierdzone kwartalnymi raportami zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem,
  • Usługi dostępne przez cała dobę, które umożliwiają rejestrację zgłoszeń serwisowych oraz telefoniczne wsparcie użytkowania w usuwaniu przyczyn powstania usterek systemu.
– Producent zgodnie z umową, ponosi kary za niedotrzymanie terminu usunięcia usterek – napisał Radosław Śledziński. Nie znamy jednak ich wysokości.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5