NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Poznań po weekendowym zatrzymaniu ruchu „Thales analizuje przyczynę awarii”

| Michał Szymajda 04.08.2021 3,1k

Poznań po weekendowym zatrzymaniu ruchu „Thales analizuje przyczynę awarii”
Pociąg KW przy dworcu letnim w Poznaniufot. MS, Rynek Kolejowy
W ostatni weekend węzeł poznański ponownie stanął. Tym razem system odpowiadający za bezpieczne prowadzenie pociągów zepsuł się podczas przewozowego, letniego szczytu.
W połączeniu z problemami, które wystąpiły podczas wykolejenia w Białymstoku (wykolejona lokomotywa zablokowała jedyny sprawny rozjazd, który odpowiadał za prowadzenie ruchu w aż trzech kierunkach!), piątkowa awaria w Wielkopolsce doprowadziła do paraliżu ruchu na sieci kolejowej w całej Polsce. Dopiero w sobotnie popołudnie przewoźnicy niwelowali wtórne opóźnienia pociągów, jakie pojawiały się w efekcie bardzo opóźnionego kończenia relacji pociągów (kilkadziesiąt z nich było opóźnionych o ponad 200 minut, kilka, jak Barbakan, nawet ponad 500 minut).

Problem fatalnego systemu srk, nad którym sprawuje nadzór PKP PLK z firmą Thales, nie jest nowy. W przeszłości dochodziło już do licznych poważnych awarii na węźle, które skutkowały zaburzeniem ruchu pociągów na wiele godzin. Zapytaliśmy PLK, co było przyczyną awarii tym razem.

Analiza przyczyn awarii i ponowne testy systemu

– Serwis firmy Thales szczegółowo analizuje przyczynę awarii. Dziś w nocy zostaną przeprowadzone ponowne testy systemu (z wtorku na środę – dop. red.). Ustalenie przyczyny pozwoli na opracowanie środków zapobiegawczych i wyeliminowanie ewentualnych usterek w przyszłości – napisał Radosław Śledziński z biura prasowego PKP PLK. Jak dodaje, „usterka urządzeń (srk) odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu do czasu naprawy często wiąże się ze zmianami w kursowaniu pociągów. Aby minimalizować te zmiany wprowadzane są specjalne działania, m.in. powołany został zespół złożony z przedstawicieli PKP Polskich Linii Kolejowych i przewoźników, który koordynował – w miarę możliwości – prace stacji.”

PLK informuje ponadto, że aby eliminować trudne sytuacje, wprowadziły całodobowy, „zaostrzony” nadzór nad systemem i szybkie reagowanie na niestabilności pracy komputerów. – We wrześniu 2020 r. zaktualizowano oprogramowanie i usunięto zdiagnozowane usterki – dodaje Radosław Śledziński. Wiemy już jednak, że nie przyniosło to zasadniczych zmian w działaniu systemu. Jak pisaliśmy w marcu, już w cztery dni po wgraniu aktualizacji doszło do usterki komputera sterującego. Thales stwierdził, że źródłem usterki był gwałtowny skok napięcia. Na kolejną awarię nie trzeba było długo czekać – zdarzyła się 1 października. Tym razem mechanicznie uszkodzono kabel do sygnalizatorów powtarzających, co spowodowało zatrzymanie pracy komputera. 16 grudnia odnotowano „brak możliwości sterowania urządzeniami”. Serwis Thales przywrócił działanie systemu i zgrał logi awaryjne, które są były analizowane w laboratorium Thales, po to by problemy się nie powtórzyły. Jak już wiemy, powtórzyły się i to w ogromnym zakresie.

Problemy pomimo zwiększonego nadzoru

Z podanej przez zarządcę infrastruktury odpowiedzi wynika, że PKP PLK podpisało z Thales Polska dodatkową umowę, która obejmuje między innymi:
  • Kompleksowe sprawdzanie urządzeń - przeglądy i kontrole, naprawy bieżące, zapewnienie części zamiennych, analizy zdarzeń, potwierdzone kwartalnymi raportami zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem,
  • Usługi dostępne przez cała dobę, które umożliwiają rejestrację zgłoszeń serwisowych oraz telefoniczne wsparcie użytkowania w usuwaniu przyczyn powstania usterek systemu.
– Producent zgodnie z umową, ponosi kary za niedotrzymanie terminu usunięcia usterek – napisał Radosław Śledziński. Nie znamy jednak ich wysokości.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5