NUMER 06/2022
NUMER 06/2022
Temat numeru:
Logistyka między Polską a Ukrainą
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Powstanie tunel pod stacją w Strzyżowie. Po co?

| Michał Szymajda 30.06.2022 8,7k

Powstanie tunel pod stacją w Strzyżowie. Po co?
Podkarpacki szynobus i stacja w StrzyżowieFot. youtube.com/watch?v=bp5iB6NPcCU
Obecnie nie pojedziemy pociągiem z Rzeszowa do Strzyżowa, Jasła i do Sanoka. PLK buduje na linii dodatkowe przystanki i mijanki. W przyszłym roku zaplanowano kolejne prace na linii. Są kontrowersyjne, ale przynajmniej nie wpłyną znacząco na ruch pociągów.
Obecnie linia 106 od Rzeszowa do Strzyżowa jest zamknięta z uwagi na budowę nowych przystanków: Rzeszów Galeria, Rzeszów Osiedle Dąbrowskiego, Boguchwała, Lutoryż i Żarnowa. Ponadto przebudowane będą dwa przystanki: Glinik Charzewski i Strzyżów. Powstają też dwie mijanki w miejscowościach Lutoryż oraz Glinik Charzewski. Przy większej liczbie przystanków pozwolą one na utrzymanie dotychczasowej przepustowości linii.

Zamknięcia linii nie będzie. Przynajmniej w związku z budową tunelu

W systemie przetargowy PLK pojawił się właśnie przetarg, który zakłada budowę przejścia podziemnego na stacji w Strzyżowie, które nie powstanie w tym roku, wraz z przebudową już zmodernizowanej parę lat temu linii. Zapytaliśmy PLK, czy oznaczać to będzie zamknięcie linii kolejowej także w 2023 roku.

– Zgodnie z przyjętym harmonogramem umowę na budowę przejścia podziemnego planujemy podpisać po zakończeniu procedury przetargowej, na początku 2023 r. Realizację robót budowlanych przewidziano od lipca do listopada 2023 r. – napisała Dorota Szalacha z biura prasowego PKP PLK.

Przedstawicielka PLK informuje, że w celu zminimalizowania utrudnień w ruchu pociągów w czasie wykonywania robót, przyjęto iż budowa przejścia pod torami na stacji Strzyżów nad Wisłokiem na linii nr 106 Rzeszów – Jasło, będzie prowadzona z wykorzystaniem konstrukcji odciążającej typu mostowego.

– Pozwoli to na prowadzenie prac bez konieczności wykorzystywania długotrwałych zamknięć torowych. Niezbędne krótkotrwałe zmiany w organizacji ruchu przewidziane są jedynie podczas demontażu nawierzchni torowej, zabudowy i demontażu konstrukcji odciążającej oraz odtworzenia istniejącej nawierzchni torowej. Realizacja robót będzie się odbywała połówkowo, co pozwoli na prowadzenie ruchu pociągów przez cały czas realizacji inwestycji – napisała. Nie wiadomo natomiast, czy do ponownego zamknięcia linii nie doprowadzi inna inwestycja, która ma być realizowana w 2023 roku, czyli budowa nowego przystanku Strzyżów Zachód. Nie wpłynie ona jednak na kursowanie pociągów PKA, ponieważ te skończą bieg w Strzyżowie.

Po co tunel w Strzyżowie?

Jak czytamy w specyfikacji przetargu: „Przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie oraz wykonanie robót dla budowy przejścia podziemnego pod torami nr 1, 2, 3 i 4 stacji Strzyżów nad Wisłokiem w km 31,125 linii kolejowej nr 106 Rzeszów Główny – Jasło, komunikującego budynek dworca kolejowego, peron dwukrawędziowy nr 1 zlokalizowany na międzytorzu torów nr 1 i 2 oraz peron jednokrawędziowy nr 2 zlokalizowany przy torze nr 4”.

Nie będzie to więc tunel komunikujący np. dwie części miasta, ale wyłącznie perony stacji. Pociągów PKA do Strzyżowa kursuje dużo, ale wszystkie zatrzymują się przed istniejącym obecnie przejściem w poziomie szyn. Tylko 7 pociągów dziennie przejeżdża dalej w kierunku Jasła, sporadycznie przejeżdża tędy także pociąg IC lub skład towarowy. Znacznie łatwiej i taniej byłoby wprowadzić tu dodatkowe zabezpieczenia pieszego przejścia, jednak PLK zdecydowały, że powstanie tu drogi tunel, który skomplikuje dotarcie na perony.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 06/2022
NUMER 06/2022
Najnowszy numer Rynku Kolejowego poświęcony jest logistyce pomiędzy Polską a Ukrainą, a szczególnie palącemu problemowi przewozu zbóż. Czy kolej jest w stanie wywieźć zbiory ze „spichlerza Europy”? Oprócz tego piszemy m. in. o problemach kolei w sezonie wakacyjnym, układzie węzła kolejowego CPK i drugim torze WKD. W numerze prezentujemy też najnowszy raport ZDG TOR; nie brakuje również ciekawych rozmów.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5