NUMER 06/2020
NUMER 07/2020
Temat numeru:
Inwestycje napędzą gospodarkę?
szukaj
Śledź nas:

Powrót nocnych pociągów po Europie: czy trend okaże się trwały?

| Roman Czubiński 02.08.2020 130

Powrót nocnych pociągów po Europie: czy trend okaże się trwały?
fot. Iwona Budych, Kolej DEPL
Pandemia koronawirusa przyczyniła się do wzrostu zainteresowania Europejczyków międzynarodowymi pociągami nocnymi – pisze „The Guardian”. Kolejne zarządy kolejowe oraz przewoźnicy zapowiadają nowe połączenia. Branża kolejowa oczekuje jednak rozwiązań prawnych, które ułatwią uruchamianie takich pociągów także po unormowaniu sytuacji.
W minionych latach wydawało się, że pociągi nocne szczyt popularności mają dawno za sobą. Wysokie koszty uruchamiania przekładały się na ceny biletów. Pasażerowie masowo rezygnowali z tej formy podróżowania na rzecz tanich połączeń lotniczych oraz – w pewnym zakresie – dziennych połączeń kolejowych dużych prędkości. Już w grudniu 2014 r. Koleje Niemieckie zlikwidowały nocny pociąg z Monachium przez Berlin i Hamburg do Paryża. W tym samym czasie przestały kursować pociągi sypialne z Paryża do Barcelony i Madrytu. Nieco wcześniej zakończyło się kursowanie pociągów nocnych Paryż – Rzym oraz Berlin – Warszawa – Kijów.

W kolejnych rocznych rozkładach jazdy liczba nocnych połączeń międzynarodowych nadal się zmniejszała. W 2016 r. DB przestały w ogóle uruchamiać połączenia nocne (wagony sypialne odkupiły wtedy od nich Koleje Austriackie OeBB). Zjawisko to miało negatywne skutki ekologiczne i utrudniało osiągnięcie celów w zakresie zrównoważonego transportu. Problem dostrzegła nowa Komisja Europejska, która w grudniu ubiegłego roku zadeklarowała starania na rzecz odwrócenia tego trendu.

Pandemia zmieniała sytuację

Zanim organy unijne zdążyły jednak podjąć konkretne kroki, sytuację zmieniła pandemia COVID-19. W miarę jej trwania popyt na miejsca w wagonach sypialnych i kuszetkach coraz bardziej rośnie. Prawdopodobnym wytłumaczeniem tego faktu jest dążenie podróżnych do uniknięcia kolejek do kontroli bezpieczeństwa oraz tłoku w poczekalniach na lotniskach, w których ryzyko zarażenia koronawirusem jest większe, niż w pociągu lub na stacji.

Ostatnie tygodnie przyniosły wiele informacji o nowo uruchomionych nocnych pociągach oraz zapowiedzi uruchomienia kolejnych. We wrześniu ma nastąpić reaktywacja uruchomionego już w styczniu i zawieszonego z powodu pandemii nocnego pociągu Bruksela – Wiedeń. Koleje Szwedzkie przedstawiły plan połączeń Sztokholm – Hamburg i Malmoe – Bruksela (mają one wyruszyć na tory najpóźniej za dwa lata). We Francji ministerstwo transportu zamierza – na początek – reaktywować nocny pociąg na krajowej trasie z Paryża do Nicei.

Prywatni przewoźnicy z ważną rolą


W odbudowie sieci połączeń nocnych ważną rolą odgrywają operatorzy komercyjni. W Europie Środkowej jedną z pierwszych jaskółek stał się pociąg RegioJet Praga – Rijeka (zainteresowanie zaskoczyło samego przewoźnika, który podjął szybko decyzję o zwiększeniu częstotliwości z 3 do 7 kursów w tygodniu).

Przewoźnicy i organizacje branżowe zwracają jednak uwagę, że aby przekuć chwilową tendencję w trwały powrót nocnych połączeń kolejowych, potrzeba zmian organizacyjnych i prawnych. Wśród propozycji wymienia się zmianę sposobu naliczania opłat za dostęp do infrastruktury (w przypadku pociągów nocnych można odejść od zasady płacenia za każdy przejechany kilometr), a także zakaz dofinansowywania ze środków publicznych rejsów lotniczych na krótkich trasach, które mogą być z powodzeniem obsługiwane przez pociągi.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Świat

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2020
NUMER 07/2020
W najnowszym raporcie wracamy do zorganizowanego w czerwcu przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR VIII Kongresu Infrastruktury Polskiej i analizujemy podejmowane w trakcie jego trwania tematy kolejowe, w tym wpływ pandemii na obecną sytuację kolei w Polsce, czy kwestię potrzeby zmiany paradygmatu inwestycji kolejowych.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym, tym razem są to Petr Vavrouška, wiceprezesem mmcite+ – firmy zajmującej się projektowaniem architektury infrastrukturalnej, oraz Jackiem Ratajczykiem, który w firmie Stadler Signalling odpowiada za integrację ETCS.

Polecamy ponadto arcyciekawe materiały dotyczące nowych dwusystemowych pociągów elektryczno-spalinowych dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, prezentację wstępnego planu III linii metra na warszawski Gocław, wynikach i nowym motto Siemens Mobility czy nowym pomyślnie współpracy PKP i PKS.

W dziale historia przeczytacie tekst, którego autor spogląda na początki turyzmu kolejowego w Polsce, czyli coś w sam raz na wakacje.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5