Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Kolej jednak wróci do Głubczyc

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
26-06-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Kolej jednak wróci do Głubczyc
fot. PKP PLKStacja Głubczyce
PKP PLK właśnie poinformowały o tym, że w ramach programu Kolej Plus jednak uda się zrewitalizować linie kolejowe 177 i 294 na Opolszczyźnie, dzięki czemu pociągi pasażerskie powrócą na ciąg Racibórz – Głubczyce – Racławice Śląskie. Linia ma zostać zelektryfikowana i dostosowana do prędkości 120 km/h. Wiadomość dziwi, bowiem do tej pory projekt nie mógł liczyć na wkład własny samorządów, niezbędny przy realizacji projektów w ramach Kolei Plus. Jak na razie nie wiemy jednak skąd pochodzą niezbędne do realizacji środki.

Powiat głubczycki jest jedynym powiatem woj. opolskiego bez dostępu do kolei pasażerskiej. Ruch pociągów w Głubczycach zawieszono w 2000 r. Dzięki rewitalizacji linii kolejowych blisko 40 tys. mieszkańców z 4 gmin zyska wygodne połączenie z Opolem. Czas podróży z Głubczyc do Opola wyniesie ok. 130 min., a z Głubczyc do Raciborza ok. 36 min. W ramach projektu o szacowanej wartości 535 mln zł netto zrewitalizowane zostaną linie o długości 54 km między Raciborzem a Racławicami Śląskimi. Trasa zostanie zelektryfikowana, a pociągi osiągną prędkość do 120 km/h. Problemem będzie skala oferty, bowiem województwo zapowiedziało na naszych łamach uruchamianie... 4 par połączeń w dobie i to mimo tego, że studium wykonalności rekomendowało uruchamianie co najmniej 9 par.

Mieszkańcy południowej części woj. opolskiego zyskają lepszy dostęp do kolei dzięki budowie lub odbudowie stacji i przystanków: Ściborzyce Małe, Głubczyce Las, Gadzowice, Głubczyce, Bernacice, Baborów, Tłustomosty, Pietrowice Wielkie, Cyprzanów, Samborowice, Wojnowice, Racibórz Studzienna. Wszystkie obiekty będą wyposażone w wiaty, ławki, jasne oświetlenie. Odpowiednia wysokość peronów ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu. 

Informacja o rewitalizacji wspomnianego ciągu jest zaskoczeniem, bowiem od wielu miesięcy wiadomo, że projekt nie może liczyć na niezbędny wkład własny samorządów, który jest niezbędny przy realizacji poszczególnych zadań w ramach programu Kolej Plus. W przypadku każdego z projektów w ramach rządowego programu samorządy muszą sfinansować 15% jego wartości. W przypadku opolskiego przedsięwzięcia mówimy o ponad 80 milionach złotych, których po prostu nie było. Mimo to województwo opolskie nie złożyło broni i zapowiadało walkę o znalezienie niezbędnych środków.

– Województwo Opolskie, jako lider projektu pn. „Rewitalizacja linii kolejowych nr 177, 294 Racibórz – Racławice Śląskie”, w dalszym ciągu pracuje nad zewnętrznym montażem finansowym, prowadząc działania mające na celu pozyskanie brakującej części środków finansowych dla pokrycia kosztów całego przedsięwzięcia w formie wkładu własnego. Środki te muszą pochodzić w całości ze źródeł zewnętrznych, gdyż Województwo Opolskie od samego początku deklarowało chęć partycypowania w kosztach projektu w zakresie realizacji swych obowiązków ustawowych, czyli uruchamiania połączeń kolejowych – powiedziała rzeczniczka Opolskiego Violetta Ruszcewska.
 
– Wierzymy w tej kwestii w powodzenie działań ministra Michała Wosia oraz posła Janusza Kowalskiego, którzy zapewniali nam pomoc w pozyskaniu przez samorządy zewnętrznych środków finansowych na wymagany wkład własny – mówiła nam kilka miesięcy temu Violetta Ruszczewska, rzeczniczka prasowa opolskiego samorządu.

Wysiłki przyniosły więc skutek, jednak jak na razie nie wiemy skąd będą pochodzić środki niezbędne do pokrycia wkładu własnego i oczekujemy na odpowiedzi w tej sprawie od PKP PLK oraz województwa opolskiego.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Infrastruktura

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Roman Czubiński 21 lipca 2023

Podlaskie i PLK podpisały umowę na linię do Łomży z Kolej+

Infrastruktura

Kolej Plus: Kolejna śląska inwestycja z przetargiem na projekt

Infrastruktura

Kolej Plus: Jest umowa na dokumentację linii do Wielunia

Biznes

Kolej do Łomży bez elektryfikacji. Co na to Polregio?

Infrastruktura

Jest umowa na projekt budowy nowej linii kolejowej do Kozienic

Infrastruktura

Zobacz również:

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Infrastruktura

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Roman Czubiński 21 lipca 2023

Podlaskie i PLK podpisały umowę na linię do Łomży z Kolej+

Infrastruktura

Kolej Plus: Kolejna śląska inwestycja z przetargiem na projekt

Infrastruktura

Kolej Plus: Jest umowa na dokumentację linii do Wielunia

Biznes

Kolej do Łomży bez elektryfikacji. Co na to Polregio?

Infrastruktura

Jest umowa na projekt budowy nowej linii kolejowej do Kozienic

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5