Nie będzie modernizacji sześciu elektrycznych zespołów trakcyjnych 14WE - taką informację udało się uzyskać „Rynkowi Kolejowemu” w warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej. Czy oznacza to, że pociągi zbudowane na bazie napędów ezt EN57 już za jakiś czas staną się historią?
- Szybka Kolej Miejska w Warszawie nie ma planów modernizacji pociągów 14WE, które pozostaną u przewoźnika - poinformowała „Rynek Kolejowy” rzecznik SKM Warszawa Magdalena Lerczak. Rzecznik dodała, że przewoźnik będzie powoli wycofywał pociągi z eksploatacji.
Modernizacji składów nie zamierza prowadzić także spółka Koleje Śląskie, która dopiero co wydzierżawiła dwa pociągi 14WE od SKM Warszawa. Pociągi te mają być traktowane raczej nie jako podstawowy tabor, a jako rezerwa. Przypomnijmy: Koleje Śląskie wydzierżawiły dwa elektryczne zespoły trakcyjne 14WE od warszawskiego przewoźnika na 12 miesięcy z opcją wykupu po zakończeniu okresu dzierżawy. Co ciekawe, jedynymi pociągami spośród wszystkich jeżdżących po polskiej sieci kolejowej spełniającymi warunki specyfikacji przetargowej w tym zamówieniu były własnie jednostki 14WE.
Całkiem niedawno warszawska SKM narzekała na awaryjność pociągów 14WE, zbudowanych na układzie napędowym pociągów EN57. Zaplanowano przebudowę pociągów, m. in. pod kątem zmiany napędu na asynchroniczny, jednak z tych planów zrezygnowano. Teraz SKM Warszawa już ich praktycznie nie potrzebuje, ponieważ zostały zastąpione przez pociągi 35WE wyprodukowane przez firmę Newag. Dwa 14WE mają jeszcze przed wejściem w życie nowego rozkładu jazdy trafić do województwa śląskiego, a przyszłość pozostałych składów będących we flocie warszawskiej SKM wskazuje raczej na to, że ich kariera powoli dobiega końca.