NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Koleje Śląskie i SKM Warszawa powalczą o 14WE

| Jakub Madrjas 04.02.2020 7k

Koleje Śląskie i SKM Warszawa powalczą o 14WE
Fot. Patryk Farana
Kończy się umowa dzierżawy czterech jednostek 14WE przez Koleje Śląskie. Przewoźnik ogłosił przetarg na pozyskanie ezetów na kolejny okres – do końca roku. Ma jednak konkurenta, bo trwa podobne postępowanie warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej.
Koleje Śląskie ogłosiły przetarg na dzierżawę 4 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z utrzymaniem. Otwarcie ofert nastąpi 14 lutego, a okres wynajmu potrwa do końca roku. Jak potwierdza rzeczniczka spółki Magdalena Iwańska, kończy się bowiem aktualna umowa dzierżawy czterech ezetów (typu 14WE) od Industrial Division. – Przetarg, o który pan pyta, dotyczy czterech pojazdów, które uzupełniłyby nasz park taborowy – podała Iwańska.

Kryterium wyboru wykonawcy w nowym przetargu to cena (waga 70%), zapewnienie pojazdu zastępczego (waga 20%) oraz zapewnienie klimatyzowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych do realizacji zamówienia (10%). Faworyta przetargu należy upatrywać w Industrial Division, ale swoją ofertę mógłby przedstawić też np. Polski Tabor Szynowy (zmodernizowane ezety Feniks57).

Co ciekawe, śląski przewoźnik ma konkurencję w walce o złożenie oferty (jeśli można tak to ująć) przez poole taborowe. Trwa bowiem podobny przetarg warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej, czyli pierwszego właściciela 14WE. Obejmuje on dzierżawę mniejszej liczby, bo dwóch ezetów, za to na dłuższy okres – od 17 lutego do końca grudnia przyszłego roku, z możliwością przedłużenia o kolejny rok w ramach prawa opcji. Industrial Division ma na stanie cztery jednostki, nie będzie zatem w stanie zrealizować obu zamówień jednocześnie.

Pojazdy 14WE zostały zbudowane w latach 2005–2007 przez Newag. Powstały na szkielecie EN57, z tego pojazdu pochodzi też część podzespołów, w tym silniki trakcyjne. Powstało 8 jednostek dla SKM Warszawa i jeden tzw. Pociąg Papieski. Z ośmiu oryginalnych składów SKM wciąż jest w posiadaniu dwóch, cztery zostały sprzedane Industrial Division i przeszły modernizację, a ostatnie dwa, również po modernizacji, są własnością Kolei Śląskich. 
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5