NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Posłowie pytają o „puste szuflady” w PLK

| Michał Szymajda 02.09.2016 244

Posłowie pytają o „puste szuflady” w PLK
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Mirosława Stachowiak-Różecka, zaniepokojona realizacją inwestycji kolejowych przez PKP PLK, zwróciła się do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa z interpelacją w sprawie działań podejmowanych przez ministerstwo razem z PLK, w celu przyspieszenia prac na torach w ramach bieżącej perspektywy UE.
W wystąpieniu w Sejmie RP z dnia 11 maja minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk stwierdził, że "Po ośmiu latach rządów PO-PSL zarządca infrastruktury jest zupełnie niezdolny do realizacji inwestycji z funduszy unijnych. W PKP PLK zamiast dokumentacji technicznej były puste szuflady" (więcej na ten temat piszemy tutaj). W podobnym tonie wypowiadał się do mediów prezes PKP PLK.

– Niepokojące jest, że w wyniku zaniechań w poprzednich latach zagrożone jest wykorzystanie dużej części środków z Unii Europejskiej przeznaczonych na inwestycje kolejowe w całej perspektywie finansowej 2014-2020 – pisze posłanka do MIB i pyta jakie działania podejmuje ministerstwo w celu przyspieszenia inwestycji, zwracając się jednocześnie z prośbą o udzielenie informacji na temat prac dotyczących infrastruktury kolejowej, przewidzianych do wykonania w bieżącej perspektywie w aglomeracjach.

Lista zmian długa

Kazimierz Smoliński, sekretarz stanu w MIB wymienił działania, jakie PLK wdrożyła w celu przyspieszenia inwestycji. Ma to być przekazanie część działań inwestycyjnych do Zakładów Linii Kolejowych, zaangażowanie w realizację inwestycji potencjału własnego i spółek zależnych, optymalizacja struktury organizacyjnej spółki (o czym pisaliśmy tutaj) a także wzmocnienie zespołów odpowiedzialnych za realizację przetargów w celu przyspieszenia procedur.

Ponadto, jak informuje MIB, rozpoczęto prace nad dokumentacją projektową dla projektów będących na liście rezerwowej KPK, aby w przypadku wystąpienia ewentualnych oszczędności w ramach przyznanej puli środków, można było przystąpić do realizacji kolejnych inwestycji bez oczekiwania na zakończenie fazy dokumentacyjnej. Wprowadzano również zapisy kontraktowe umożliwiające wypłatę zaliczek oraz płatności za dostarczone materiały i urządzenia. Inne działania, które podejmuje PLK opisaliśmy po rozmowie z prezesem PKP PLK, którą można przeczytać tutaj.

Wykonawcy czekają na przetargi

Branża infrastrukturalna wydaje się być nieco spokojniejsza w związku z deklaracjami PKP PLK i zbliżającymi się sporymi przetargami na modernizację linii.

– Perspektywy rynkowe są dobre, jestem umiarkowanym optymistą. Z całą pewnością rynek jest spokojniejszy niż jeszcze kilka miesięcy temu, sprzyja temu także powołanie stabilnego zarządu w PKP PLK. Istnieje dialog między PKP PLK a spółkami z branży. Plany PLK na ten i najbliższe lata są dość optymistyczne i wydają się do zrealizowania – powiedział Wiesław Nowak prezes ZUE (cała wypowiedz tutaj). W podobnym tonie wypowiadają się też inni przedstawiciele dużych spółek.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej na temat:

PKP PLK (6937)
(765)

Więcej z regionu:

Warszawa (5373)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej na temat:

PKP PLK (6937)
(765)

Wiecej z regionu:

Warszawa (5373)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5