Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Posłowie pytają o „puste szuflady” w PLK

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
02-09-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Posłowie pytają o „puste szuflady” w PLK
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Mirosława Stachowiak-Różecka, zaniepokojona realizacją inwestycji kolejowych przez PKP PLK, zwróciła się do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa z interpelacją w sprawie działań podejmowanych przez ministerstwo razem z PLK, w celu przyspieszenia prac na torach w ramach bieżącej perspektywy UE.

W wystąpieniu w Sejmie RP z dnia 11 maja minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk stwierdził, że "Po ośmiu latach rządów PO-PSL zarządca infrastruktury jest zupełnie niezdolny do realizacji inwestycji z funduszy unijnych. W PKP PLK zamiast dokumentacji technicznej były puste szuflady" (więcej na ten temat piszemy tutaj). W podobnym tonie wypowiadał się do mediów prezes PKP PLK.

– Niepokojące jest, że w wyniku zaniechań w poprzednich latach zagrożone jest wykorzystanie dużej części środków z Unii Europejskiej przeznaczonych na inwestycje kolejowe w całej perspektywie finansowej 2014-2020 – pisze posłanka do MIB i pyta jakie działania podejmuje ministerstwo w celu przyspieszenia inwestycji, zwracając się jednocześnie z prośbą o udzielenie informacji na temat prac dotyczących infrastruktury kolejowej, przewidzianych do wykonania w bieżącej perspektywie w aglomeracjach.

Lista zmian długa

Kazimierz Smoliński, sekretarz stanu w MIB wymienił działania, jakie PLK wdrożyła w celu przyspieszenia inwestycji. Ma to być przekazanie część działań inwestycyjnych do Zakładów Linii Kolejowych, zaangażowanie w realizację inwestycji potencjału własnego i spółek zależnych, optymalizacja struktury organizacyjnej spółki (o czym pisaliśmy tutaj) a także wzmocnienie zespołów odpowiedzialnych za realizację przetargów w celu przyspieszenia procedur.

Ponadto, jak informuje MIB, rozpoczęto prace nad dokumentacją projektową dla projektów będących na liście rezerwowej KPK, aby w przypadku wystąpienia ewentualnych oszczędności w ramach przyznanej puli środków, można było przystąpić do realizacji kolejnych inwestycji bez oczekiwania na zakończenie fazy dokumentacyjnej. Wprowadzano również zapisy kontraktowe umożliwiające wypłatę zaliczek oraz płatności za dostarczone materiały i urządzenia. Inne działania, które podejmuje PLK opisaliśmy po rozmowie z prezesem PKP PLK, którą można przeczytać tutaj.

Wykonawcy czekają na przetargi

Branża infrastrukturalna wydaje się być nieco spokojniejsza w związku z deklaracjami PKP PLK i zbliżającymi się sporymi przetargami na modernizację linii.

– Perspektywy rynkowe są dobre, jestem umiarkowanym optymistą. Z całą pewnością rynek jest spokojniejszy niż jeszcze kilka miesięcy temu, sprzyja temu także powołanie stabilnego zarządu w PKP PLK. Istnieje dialog między PKP PLK a spółkami z branży. Plany PLK na ten i najbliższe lata są dość optymistyczne i wydają się do zrealizowania – powiedział Wiesław Nowak prezes ZUE (cała wypowiedz tutaj). W podobnym tonie wypowiadają się też inni przedstawiciele dużych spółek.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Linia 38: Ostatnie prace przed grudniową reaktywacją

Infrastruktura

Linia 38: Ostatnie prace przed grudniową reaktywacją

PKP PLK 24 października 2025

Łódzkie: Utrudnienia pod Radomskiem i nowe perony pod Drzewicą

Pasażer

Szybciej i bezpieczniej na Magistrali Podsudeckiej pod Legnicą

Infrastruktura

Zobacz również:

Warszawa Centralna zamknięta w listopadzie. Znamy szczegóły!

Pasażer

Warszawa Centralna zamknięta w listopadzie. Znamy szczegóły!

Paulina Piziorska 17 października 2025

PLK: 27 mld złotych w tegorocznych przetargach. Znamy plany na 2026 r.

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Linia 38: Ostatnie prace przed grudniową reaktywacją

Infrastruktura

Linia 38: Ostatnie prace przed grudniową reaktywacją

PKP PLK 24 października 2025

Łódzkie: Utrudnienia pod Radomskiem i nowe perony pod Drzewicą

Pasażer

Szybciej i bezpieczniej na Magistrali Podsudeckiej pod Legnicą

Infrastruktura

Zobacz również:

Warszawa Centralna zamknięta w listopadzie. Znamy szczegóły!

Pasażer

Warszawa Centralna zamknięta w listopadzie. Znamy szczegóły!

Paulina Piziorska 17 października 2025

PLK: 27 mld złotych w tegorocznych przetargach. Znamy plany na 2026 r.

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij