Poseł Artur Łącki zapytał w interpelacji Ministerstwo Infrastruktury o przyszłość Magistrali Nadbałtyckiej. Jego pytanie zbiegło się ze znalezieniem przez PKP PLK wykonawcy, który w studium wykonalności sprawdzi możliwości modernizacyjne nadmorskiej trasy.
– Z wielu przeprowadzonych przeze mnie rozmów, w sposób nie pozostawiający wątpliwości wynika, że warunkiem sine qua non jest elektryfikacja linii 402 i budowa na niej drugiego toru. To pozwoliłoby na otwarcie zupełnie nowego korytarza transportowego między Szczecinem a Trójmiastem. Część składów mogłaby jechać przez Kołobrzeg, Gryfice i Goleniów, bez konieczności zmiany lokomotywy na spalinową. Taka trasa byłaby konkurencyjna czasowo dla połączenia przez Świdwin i Stargard, czyli linią 202 – zauważył w interpelacji poseł. Jego zdaniem otworzyłyby się również nowe możliwości wyznaczania tras dla pociągów dalekobieżnych, które do tej pory kończą swój bieg w Kołobrzegu.
– Nie bez znaczenia jest również fakt, że także lotnisko w Goleniowie zyskałoby nowe doskonałe połączenia kolejowe co w znacznym stopniu powinno przyczynić się do wzrostu jego popularności wśród podróżnych – dodaje Artur Łącki i pyta o szanse na przebudowę linii.
Studium wykonalności już się tworzyMinisterstwo zauważa, że PKP Polskie Linie Kolejowe obecnie realizują kontrakt na opracowanie studium wykonalności „Prace na ciągu transportowym Trójmiasto – Szczecin na odc. Słupsk – Szczecin Dąbie przez Koszalin Stargard/Kołobrzeg – Goleniów obejmującym linie kolejowe nr 202, 351, 401 i 402”, które przeanalizuje całościowo stan infrastruktury linii i określi optymalny wariant modernizacji „zgodnie z obecnymi i prognozowanymi potrzebami ruchowymi”. Umowa na opracowanie ww. studium wykonalności podpisana została 9 lutego 2018 roku.
– Zgodnie z otrzymanymi od PKP PLK informacjami, wybór wariantu inwestycyjnego planowany jest w II kwartale 2020 roku, natomiast zakończenie umowy planowane jest w III kwartale 2020 roku – poinformował wiceminister Andrzej Bittel.
Jak dodaje, jednym z celów tworzenia studium wykonalności jest analiza optymalnego zakresu modernizacji linii kolejowej nr 402, w tym jej elektryfikacji. Każdy ze zdefiniowanych wariantów inwestycyjnych będących przedmiotem szczegółowych analiz technicznych w ramach omawianego studium wykonalności zakłada w swym zakresie elektryfikację linii kolejowej nr 402 Koszalin – Goleniów na odcinku Kołobrzeg – Goleniów. Budowa drugiego toru na tym odcinku również będzie brana pod uwagę. Co ciekawe: takiej dobudowy
nie może się doczekać odcinek linii 202 między Słupskiem a Stargardem, a dobudowa kolejnego toru od Gdyni do Słupska będzie realizowana w najlepszym wypadku dopiero w kolejnych latach, mimo że projekt jest w Krajowym Programie Kolejowy.
Jakie inwestycje na Zachodnim Pomorzu będą realizowane?W interpelacji pada ciekawa informacja dotyczące inwestycji, które wspólnie z PKP PLK chciałby w następnych latach realizować Zachodnie Pomorze.
Samorząd województwa zachodniopomorskiego zaproponował poniższe projekty: prace na linii kolejowej nr 403 Ulikowo – Piła, rewitalizacja linii kolejowej nr 410 na odcinku Drawno – Choszczno, prace na linii kolejowej nr 407 Wysoka Kamieńska – Kamień Pomorski, budowa nowych i modernizacja istniejących przystanków kolejowych na obszarze województwa zachodniopomorskiego – napisał Andrzej Bittel.
Kwestia finansowania projektów, z uwagi nie nieznaną jeszcze alokację unijnych środków finansowych na przyszłe inwestycje, jest wciąż otwarta.