Partnerzy serwisu:
Biznes

Ponad 1,8 mld zł dotacji dla PKP Intercity w tym roku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
28-09-2023
Ostatnia modyfikacja:
04-10-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Ponad 1,8 mld zł dotacji dla PKP Intercity w tym roku
Fot. Mariusz Tuszyński, SM42.pl
Do połowy roku zamrożona była decyzja o dosypaniu PKP IC jeszcze 50 mln złotych do już przyznanej dotacji w wysokości 1,84 mld złotych. Ostatecznie kolejne pieniądze nie trafią do przewoźnika, ale i tak otrzyma on prawie dwa razy większą kwotę, niż rok temu.

Na początku tego roku, po wielkiej burzy medialnej i parlamentarnej, PKP Intercity wycofało się z planowanych na 1 marca podwyżek cen biletów. Było to możliwe dzięki ogromnym środkom, przekazanym z budżetu państwa w wysokości aż 625 mln zł. Co zastanawiające, pozwoliło to obniżyć nie tylko ceny połączeń dotowanych, ale też, teoretycznie nie mających związku z budżetem państwa, połączeń EIC i EIP.

Formalności zakończone... w maju


Jak sprawa wygląda z formalnego punktu widzenia? Jak tłumaczy rzecznik resortu infrastruktury Szymon Huptyś, Minister Finansów wydał decyzję o zapewnieniu finasowania wydatków w ramach zadania „dofinansowanie międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich wykonywanych w ramach usług publicznych” w wysokości 625 mln zł. Co ciekawe, decyzja została wydana trzy miesiące po całej sprawie - w maju 2023 roku.

- Na podstawie tej decyzji minister właściwy do spraw transportu podpisał ze spółką PKP Intercity aneks do umowy rocznej o świadczenie usług publicznych w celu zwiększenia rekompensaty z kwoty 1 218 696 000 zł do kwoty 1 843 696 000, czyli z uwzględnieniem dodatkowych środków z rezerwy celowej budżetu państwa w wysokości 625 mln zł - podał rzecznik MI.

Jak pisaliśmy, do połowy roku 2023 miała zostać wydana decyzja o ewentualnym przekazaniu kolejnych 50 mln zł przewoźnikowi "w zależności od potrzeb związanych z sytuacją na rynku energii elektrycznej" – jak tłumaczył wiceminister Andrzej Bittel. Ostatecznie te pieniądze nie były potrzebne. I tak jednak przewoźnik otrzyma w tym roku prawie dwukrotnie większą dotację niż rok temu (1,01 mld złotych), mimo że wzrost liczby pasażerów będzie najwyżej kilkunastoprocentowy.

Rekordowa dotacja

Pod tym względem spadnie zatem efektywność dotacji przewozowej. – Oszacowane w 2020 r. zapotrzebowanie na rekompensatę w ramach zawartej z PKP Intercity SA wieloletniej umowy ramowej o świadczenie usług publicznych jest niewystarczające na pokrycie rzeczywistego deficytu i tzw. rozsądnego zysku w związku z realizacją zamówionych przez ministra usług użyteczności publicznej. Sytuacja gospodarcza wywołana pandemią, wojną na Ukrainie, dynamicznym wzrostem cen energii elektrycznej, inflacją i wzrostem stóp procentowych w sposób istotny wpływa na wysokość środków finansowych niezbędnych do finansowania międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerski w ramach umowy o świadczenie usług publicznych z PKP Intercity – odpowiada na to rzecznik resortu.
W tym roku PKP Intercity praktycznie w każdym miesiącu notuje rekordowe wyniki przewozowe. W październiku wystartuje kolejna promocja, która ma udostępnić niespotykaną wcześniej liczbę tanich biletów pasażerom. Zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią, przewoźnik rozpoczął też pewne działania w kierunku obniżenia zużycia energii - razie przetestował tzw. eco driving, czyli bardziej oszczędne prowadzenie pociągów.

Uzupełnienie: Stanowisko PKP Intercity

Na prośbę PKP Intercity, publikujemy stanowisko przewoźnika w sprawie zwiększonej dotacji przewozowej:

Strategia rozwoju do 2030 roku PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji – to długofalowy plan rozwoju spółki wprowadzony w 2021 r. i aktualizowany w 2022 r. Przyjęte w strategii założenia dotyczące ilostanu taboru, jak też liczby przewożonych pasażerów bazowały na prognozach z najlepszych lat przed pandemią oraz analizach możliwych trendów po jej ustąpieniu. W 2019 roku PKP Intercity przewiozło 49 mln pasażerów, co było najlepszym wynikiem w historii spółki. Potem nastąpiła pandemia, która załamała rynek kolejowy. Przy ostatniej aktualizacji strategii w 2022 r. spółka dysponowała danymi z 2019 r. oraz słabymi wynikami za 2021 r., w którym PKP Intercity przewiozło zaledwie 35,5 mln podróżnych. Dlatego też prognoza - 88 mln pasażerów rocznie i 640 pociągów w 2030 r. - stanowiła wówczas ambitne wyzwanie. Warto też dodać, że planowana efektywność przewozów w odniesieniu do tych liczb była wyższa niż obecnie. Rok 2022 i każdy miesiąc tego roku przynoszą kolejne rekordy przewozowe, pokazujące masowy powrót pasażerów na kolej. W tym roku spółka PKP Intercity przewiezie ponad 60 mln pasażerów, co było do niedawna trudne do przewidzenia. W związku z tym może okazać się, że przewoźnik wcześniej osiągnie zakładane 88 mln pasażerów rocznie. Przy stałym trendzie wzrostowym może okazać się, że ilostan taboru będzie musiał być jeszcze sukcesywnie zwiększany, a strategia zaktualizowana. Spółka będzie podejmować jednak takie decyzje w oparciu o analizy rynkowe i cele biznesowe.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Intercity: Dodatkowa pula promocyjnych biletów na długi weekend

Pasażer

PKP Intercity: Dodatkowa pula promocyjnych biletów na długi weekend

inf. pras. PKP Intercity 13 sierpnia 2025

PKP Intercity chce mieć swoje push-pulle

Tabor i technika

PKP Intercity chce mieć swoje push-pulle

Jakub Rösler 13 sierpnia 2025

Malepszak: Dostaniemy sprawdzony, piętrowy tabor produkowany w Polsce

Tabor i technika

PKP Intercity: Pies i kot to też pasażer

Pasażer

PKP Intercity: Pies i kot to też pasażer

inf. pras. PKP Intercity 09 sierpnia 2025

EP08-001 PKP Intercity wróciła na tory w historycznych barwach

Tabor i technika

PKP Intercity: Ponad 20 tysięcy dodatkowych miejsc na najbliższy weekend

Pasażer

Zobacz również:

PKP Intercity: Dodatkowa pula promocyjnych biletów na długi weekend

Pasażer

PKP Intercity: Dodatkowa pula promocyjnych biletów na długi weekend

inf. pras. PKP Intercity 13 sierpnia 2025

PKP Intercity chce mieć swoje push-pulle

Tabor i technika

PKP Intercity chce mieć swoje push-pulle

Jakub Rösler 13 sierpnia 2025

Malepszak: Dostaniemy sprawdzony, piętrowy tabor produkowany w Polsce

Tabor i technika

PKP Intercity: Pies i kot to też pasażer

Pasażer

PKP Intercity: Pies i kot to też pasażer

inf. pras. PKP Intercity 09 sierpnia 2025

EP08-001 PKP Intercity wróciła na tory w historycznych barwach

Tabor i technika

PKP Intercity: Ponad 20 tysięcy dodatkowych miejsc na najbliższy weekend

Pasażer

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij