Zarządca infrastruktury ogłosił przetarg na przebudowę kolejnego odcinka linii8 (Miąsowa – Sitkówka Nowiny). Efektem inwestycji będzie podniesienie prędkości pociągów do 140 km/h, zwiększenie przepustowości stacji oraz poprawa bezpieczeństwa dzięki modernizacji przejazdów kolejowo-drogowych oraz instalacji cyfrowego systemu sterowania ruchem.
Linia kolejowa 8 (Warszawa Zachodnia – Kraków Główny), łącząca województwo świętokrzyskie na osi północ-południe, przechodzi gruntowną modernizację. PKP PLK ogłosiły kolejny przetarg na prace budowlane przy tym szlaku. Zadanie obejmie odcinek torów o długości przeszło 18 km.
Wymienionych będzie 44 km torów wraz z siecią trakcyjną. Dwa mosty (nad Nidą i Czarną Nidą) będą wyremontowane, a 14 innych obiektów inżynieryjnych zostanie wybudowanych od podstaw. 6 przejazdów kolejowo-drogowych zostanie doposażonych w urządzenia zwiększające bezpieczeństwo.
Na stacji Wolica przejście dla pieszych w poziomie szyn zastąpi kładka. Podróżni skorzystają z przebudowanych peronów w Sobkowie i Wolicy. Radkowice z przystanku zmienią się w stację, co poprawi przepustowość i zwiększy możliwości prowadzenia ruchu pociągów w miejscu, gdzie linia 8 łączy się z linią 73 (Kielce Główne – Busko-Zdrój). Dodatkowo na stacjach powstaną nowe tory, które ułatwią transport towarów.
– W ciągu najbliższych lat unowocześnimy transport kolejowy w województwie świętokrzyskim. Modernizacja linii kolejowej 8 ułatwi rozwój kolei regionalnej i zwiększy możliwości w transporcie towarów – mówi dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK SA Mateusz Wanat.
Zmodernizowana linia kolejowa będzie dostosowana do obsługi cięższych pociągów, które rozwiną większą prędkość niż dotychczas: do 140 km/h dla składów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych. Perony na stacjach zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Zwycięzca przetargu po przygotowaniu dokumentacji technicznej przystąpi do działań w terenie. Prace budowlane zaplanowano na ok. 24 miesięcy.
Inwestycja na odcinku Miąsowa – Sitkówka Nowiny to kolejny etap modernizacji najważniejszej linii kolejowej w województwie świętokrzyskim (zadanie „Prace na linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko – Kamienna – Kielce – Kozłów”). Zaawansowana jest już
przebudowa stacji w Kozłowie. W październiku ogłoszono
przetarg na modernizację torów między Sędziszowem a Miąsową, a w maju podpisano umowę na odcinek
Skarżysko-Kamienna – Tumlin. Dla środkowego fragmentu tej inwestycji, obejmującego stację Kielce Główne, trwa przygotowywanie dokumentacji niezbędnej do ogłoszenia przetargu na opracowanie projektu. Współpracę w kwestii dokumentacji projektowej zadeklarowały władze stolicy województwa. PLK SA podpisały w tej sprawie list intencyjny.
Długoterminowe finansowanie tej inwestycji zostało zapewnione przez Europejski Bank Inwestycyjny, dzięki
kredytowi w wysokości do 450 mln euro. Fragment pomiędzy Skarżyskiem-Kamienną a Tumlinem będzie współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.