Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

W ciągu 5 lat Polregio wycofa 42% floty. Co z nowymi jednostkami?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner

Data publikacji:
03-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
03-02-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Już wkrótce Polregio będzie dysponowało najstarszym parkiem taborowym w kraju, a w ciągu 5 najbliższych lat przewoźnik odstawi ponad 40% swojej floty. Bez zakupów nowego taboru spółka będzie musiała ograniczyć pracę przewozową o prawie 20%. Po fiasku projektów finansowanych z KPO Polregio liczy na dwa nowe instrumenty finansowe. Jakie?

Tematem niedawnej sejmowej Komisji Infrastruktury były plany zakupowe Polregio – największego przewoźnika pasażerskiego w kraju (biorąc pod uwagę liczbę przewożonych pasażerów). O sytuacji spółki, która w końcu ma trafić pod skrzydła Ministerstwa Infrastruktury, opowiadał jej prezes, Krzysztof Pietrzykowski.

Wkrótce najstarszy tabor w Polsce

Swoją prezentację rozpoczął od opisu bieżącej sytuacji i ogromnych wyzwań stojących przed Polregio. Dość powiedzieć, że park taborowy przewoźnika jest dziś drugim najstarszym w kraju – średni wiek taboru to 41 lat i pod tym względem ustępuje on tylko trójmiejskiej SKM-ce, gdzie wynik ten jest o rok gorszy. Warto jednak zauważyć, że wraz z dostawami nowych pojazdów z Newagu ten stan rzeczy diametralnie się zmieni i to Polregio będzie dysponowało najstarszą flotą w Polsce.



Spośród 337 pojazdów należących do Polregio aż 216 jednostek - 64% całej floty to tabor starej generacji. Do tego przewoźnik posiada 95 zmodernizowanych pojazdów oraz tylko 26 nowych jednostek taborowych.

– Zapewnienie komfortowych warunków świadczonych przez nas usług jest możliwe dzięki pojazdom należącym do województw, które dzierżawimy od samorządów, spośród których 75% parku taborowego stanowią nowoczesne pociągi – mówił Pietrzykowski.

Co ważne, do 2030 roku trzeba będzie wyłączyć z użytkowania 141 jednostek, co stanowi 42% obecnego parku taborowego. – To będzie miało fundamentalny wpływ już nie tyle na jakość świadczonych usług i to czy ten tabor jest nowoczesny i przyjazny, ale po prostu na skalę naszego funkcjonowania, bo po prostu taka praca eksploatacyjna, jaką świadczymy obecnie, już nie będzie możliwa – stwierdził prezes Polregio.

Jednocześnie na przestrzeni ostatnich 10 lat Polregio zredukowało swój stan posiadania z 904 pociągów w 2015 roku do 337 w roku bieżącym, co stanowi spadek o 63%.



Polregio kupiło 12 nowych jednostek w 7 lat

– W minionych latach nie podjęto żadnych większych działań mających na celu poprawę sytuacji taborowej. Od 2016 do 2023 roku zakupiono tylko 7 fabrycznie nowych pojazdów elektrycznych oraz 5 fabrycznie nowych jednostek spalinowych. Patrząc na skalę działalności oraz porównując się do innych przewoźników samorządowych, to te 12 pojazdów jest kropelką w dużym morzu potrzeb – wyliczał Pietrzykowski.

W tym miejscu warto przypomnieć, że Polregio ciągle ratuje się zakupami taboru używanego, w głównej mierze sprzedawanego przez województwo zachodniopomorskie. Spółka kupiła od samorządu zmodernizowane EN57, a także szereg spalinowych jednostek, w tym dwa Linki czy trzy jednostki SA136.

Na Komisji nie sprecyzowano, czy opisywany ilostan taboru dotyczy tylko zespołów trakcyjnych czy również wagonów oraz lokomotyw, których Polregio używa w Wielkopolsce i na Pomorzu oraz okazjonalnie w innych regionach kraju jako zastępstwo za jednostki zespolone.

Dużo miejsca poświęcono także porażce w walce o środki z KPO, o czym szeroko pisaliśmy na naszych łamach w tym miejscu.

Kroplówka od marszałków

Najciekawszą częścią prezentacji prezesa Polregio był jednak wątek dotyczący aktualnych planów pozyskania taboru, bez którego Polregio będzie zmuszone ograniczyć działalność i to o około 18% pracy przewozowej w stosunku do tej realizowanej obecnie.

Po pierwsze, spółka próbuje pozyskać środki na zakup jednostek w ramach dwóch nowych programów regionalnych (środki unijne dzielone przez marszałków) – w województwie warmińsko-mazurskim oraz świętokrzyskim. W tym przypadku Polregio stara się o dofinansowanie do zakupu łącznie 5 pojazdów, 4 w ramach świętokrzyskiego programu oraz jednego pojazdu z programu regionalnego Warmii i Mazur.

– Znacznie łatwiej jest nam ubiegać się o takie możliwości w województwach, które mają tylko jednego przewoźnika kolejowego, którym jesteśmy my, dlatego złożyliśmy takie wnioski w województwie warmińsko-mazurskim oraz świętokrzyskim. Aktualnie oba z nich czekają na ocenę, choć zdaję sobie sprawę, że te 5 pociągów to są ilości śladowe – opisywał sternik Polregio.



Nowy pomysł na sfinansowanie zakupów taborowych

Polregio liczy także na program FEnIKS, w ramach którego na tabor kolejowy ma być przeznaczonych 1,5 mld złotych, a nabór w tym konkursie ma ruszyć w 3 kwartale bieżącego roku. Ponadto dwa kolejne źródła to Fundusz Modernizacyjny oraz Społeczny Fundusz Klimatyczny.

O kwotach przeznaczonych na transport w ramach obu funduszy mówił wiceminister infrastruktury, Piotr Malepszak.

– Społeczny Fundusz Klimatyczny zakłada środki na poziomie 5,5 mld złotych dla Ministerstwa Infrastruktury i tu mówimy głównie o taborze kolejowy. Poza tym mamy jeszcze pakiet regionalny, gdzie jest 7,3 mld złotych, z czego 1,8 mld złotych na transport. Jeśli chodzi o Fundusz Modernizacyjny, to tu z kolei mówimy o kwocie około dwóch miliardów złotych na transport – wskazał Malepszak.



ARP: “Polregio kluczowe w naszym portfelu”

Do trudnej sytuacji przewoźnika odniósł się również przedstawiciel głównego akcjonariusza Polregio, a więc Agencji Restrukturyzacji Przemysłu.

– Polregio z punktu widzenia agencji jest kluczowe w naszym portfelu, zarówno z powodu swojej wagi, jak i w celu walki z wykluczeniem transportowym. Aktualna sytuacja jest dla Agencji sporym wyzwaniem, bowiem mówimy o podmiocie, który obsługuje 25% ruchu pasażerskiego w kraju. Otwarcie rynku po 2030 roku będzie dla spółki bardzo trudne, jeśli nie zorganizujemy środków na tabor. Kluczowe jest to, że musi się to wydarzyć jeszcze w tym roku. Biorąc bowiem pod uwagę cykl produkcyjny pojazdów kolejowych, wynoszący obecnie około 2-3 lat i zbliżający się rok 2030, po którym to ma nastąpić otwarcie rynku przewozów, to przetarg na nowe pojazdy dla Polregio musi zostać rozpisany w przyszłym roku – mówił na komisji Radosław Niedzielski, wiceprezes ARP.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Prezes Polregio: Kolej regionalna musi uzupełniać KDP

Pasażer

Udany pierwszy kwartał Polregio

Pasażer

Udany pierwszy kwartał Polregio

Polregio 26 kwietnia 2025

Sprostowanie Artura Martyniuka, byłego Prezesa Zarządu Polregio SA

Biznes

Sprostowanie Artura Martyniuka, byłego Prezesa Zarządu Polregio SA

Artur Martyniuk, były Prezes Zarządu Polregio SA 25 kwietnia 2025

Zobacz również:

Prezes Polregio: Kolej regionalna musi uzupełniać KDP

Pasażer

Udany pierwszy kwartał Polregio

Pasażer

Udany pierwszy kwartał Polregio

Polregio 26 kwietnia 2025

Sprostowanie Artura Martyniuka, byłego Prezesa Zarządu Polregio SA

Biznes

Sprostowanie Artura Martyniuka, byłego Prezesa Zarządu Polregio SA

Artur Martyniuk, były Prezes Zarządu Polregio SA 25 kwietnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5