Zarządca infrastruktury ogłosił przetarg na prace związane z rozszerzaniem obszaru sieci sterowanego z LCS Ostrołęka. Ma on objąć stacje na linii 29, na razie na odcinku do Wyszkowa, oraz odcinek do Śniadowa na linii 36. Inwestycji mają towarzyszyć prace torowe, sieciowe i przy peronach.
Prace mają być wykonane na dwóch liniach kolejowych: 29 (Tłuszcz – Ostrołęka, km -0,999 – 75,047) i 36 (Ostrołęka – Łapy, km 0,811 – 25,520, czyli odcinek Ostrołęka – Śniadowo). Chodzi o ciąg zapewniający dojazd do
modernizowanej właśnie linii 49 (Śniadowo – Łomża) od strony Warszawy. Uruchamianie pociągów na tej trasie
zapowiedziały już PKP Intercity.
Na wskazanych odcinkach wykonawca będzie musiał zaprojektować i wykonać zabudowę lub przebudowę urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej na łącznie 38 przejazdach (36 na linii 29 i 2 na linii 36). Pięć takich skrzyżowań (wszystkie na linii 29) ma zostać zlikwidowanych.
Ponieważ obie linie są jednotorowe, realizacja prac będzie wymagała wprowadzenia zamknięć. Ich termin wyznaczono na linii Tłuszcz – Ostrołęka od 1 maja do 3 listopada przyszłego roku. Na odcinku Ostrołęka – Śniadowo mogą one potrwać od 1 marca do 30 kwietnia 2026 r.
W 10 punktach na linii 36 (stacje: Wyszków, Dalekie, Ostrołęka – zakres dodatkowy, Przetycz, Pasieki i Gierwaty oraz przystanki: Lucynów, Rybienko, Zygmuntowo Maz., Prabuty Góry i Leszczydół) oraz w jednym na linii 36 (p. o. Kurpie) mają powstać nowe perony o długości 200 m i wysokości nad główką szyny 76 cm. Peron pierwszy (przydworcowy) w Wyszkowie ma zostać rozebrany, a na jego miejscu przewidziano budowę chodnika. Zadaniem wybranej firmy będzie też przebudowa toru nr 2 na stacji Dalekie (linia 29). Jej peron wyspowy ma zostać poszerzony, by odpowiadał obowiązującym normom. Nad torami nr 2 i 3 na stacji Dalekie ma zostać wybudowana nowa sieć trakcyjna. W innych miejscach przewidziano wymianę i przebudowę słupów i konstrukcji wsporczych.
Równie ważny będzie zakres związany ze sterowaniem ruchem. Stacje na odcinku Ostrołęka – Wyszków (bez tej ostatniej) będą sterowane zdalnie z Lokalnego Centrum Sterowania w Ostrołęce. Dla potrzeb jego rozbudowy zostanie adaptowane pomieszczenie dla dyżurnego ruchu. Po oddaniu do użytku LCS zbędne budynki nastawni Dalekie, Przetycz i Pasieki zostaną rozebrane. Na całym wspomnianym odcinku zostanie te zabudowana komputerowo-cyfrowa blokada liniowa z licznikową kontrolą niezajętości szlaku. W Ostrołęce i Wyszkowie tarcze ostrzegawcze przed semaforami mają zostać przeniesione w związku z podniesieniem prędkości maksymalnej pociągów. Całe przedsięwzięcie będzie częścią projektu „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej – etap II”, ujętego w Krajowym Programie Kolejowym do 2030 roku (z perspektywą do 2032 r.).
Część prac będzie możliwa do zlecenia podwykonawcom. Zwycięzca przetargu będzie jednak musiał osobiście wykonać zadania kluczowe. Zaliczono do nich zabudowę urządzeń komputerowych na stacjach: Dalekie, Przetycz, Pasieki i Gierwaty (wszystkie na linii 29) oraz urządzeń SSP na przejazdach kolejowych (z wyjątkiem przejazdu w km 24,239 linii 36).
Termin składania ofert upływa o godzinie 10 8 grudnia. Jedynym kryterium oceny propozycji będzie cena. PLK zastrzegają, że przetarg może zostać unieważniony, „jeżeli środki publiczne, które Zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie całości lub części zamówienia, nie zostały mu przyznane”.