NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Pomorskie myśli o nowych ezt. A także o pojazdach na wodór

| Michał Szymajda 17.07.2020 4,1k

Pomorskie myśli o nowych ezt. A także o pojazdach na wodór
Pomorski Impuls na linii Ustka - Słupskfot. M. Szymajda
Województwo pomorskie przedstawiło swoje plany taborowe na najbliższe lata. Wynika z nich, że województwo nie będzie już inwestowało w pojazdy spalinowe.
Na pytania dotyczące planowanych zakupów pojazdów kolejowych województwo pomorskie odpowiada ostrożnie.

– Pytanie o plany jest o tyle trudne, że zależą od środków finansowych, jakimi będzie dysponować województwo w ramach kolejnej perspektywy UE. Dziś wciąż nie wiemy, jakie to będą kwoty. Mogę więc jedynie podać informację, jakie jest obecnie zapotrzebowanie na tabor kolejowy w województwie – napisał Michał Piotrowski, rzecznik prasowy pomorskiego samorządu.

Czteroczłonowe ezt dla linii, po której kursuje SKM

Jak wynika z informacji przekazanych przez Departament Infrastruktury, priorytet otrzyma zakup pojazdów o napędzie elektrycznym. Do 2030 roku wymieniony ma być cały stary tabor w województwie. Przyjdzie pożegnać się także ze zmodernizowanymi EN57. Województwo chciałoby kupić 20 czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych dedykowanych dla linii Wejherowo – Gdańsk. Chodzi o tabor typowo aglomeracyjny, lekki i z dużym przyspieszeniem i, jak pisze urząd „o prędkości maksymalnej od 80 do 100 km/h”. Co więcej: do 2040 roku pomorskie chciałoby dokupić jeszcze 25 pojazdów o podobnych parametrach.

Rzecznik urzędu marszałkowskiego nie odpowiada wprost, czy tabor wojewódzki o takich parametrach miałby zastąpić pociągi SKM na linii, która otrzyma w najbliższych latach jeszcze jeden aglomeracyjny tor od Gdyni Chyloni. Prawdopodobne jest też przekazanie takich pojazdów do operowania przez SKM, na podobnej zasadzie, na jakiej SKM Trójmiasto używa należących do marszałka spalinowych zespołów trakcyjnych na linii PKM.

– Do 2030 roku chcielibyśmy też zakupić minimum 20 pojazdów pięcioczłonowych (do obsługi ruchu regionalnego) – napisał Departament Infrastruktury. Wynika to z drobnych doświadczeń z tego typu taborem, który dla Pomorza wyprodukował już Newag.

Nowych pojazdów spalinowych nie będzie

Województwo jest właścicielem 27 pojazdów o napędzie spalinowym i nie planuje większych zakupów w tym zakresie.

– Obecnie PKP PLK SA opracowuje studium wykonalności dla linii kolejowej Reda – Hel, która przewiduje jej elektryfikację (będzie brana pod uwagę – dop. red.). W przypadku takiej elektryfikacji nie będzie zasadny zakup taboru o napędzie hybrydowym. Jednak w przypadku odstąpienia od elektryfikacji konieczne będzie podjęcie decyzji, czy należy zakupić pojazdy o napędzie hybrydowym czy o napędzie wodorowym. Również odcinek linii kolejowej Tczew – Chojnice planowany jest do elektryfikacji i zakup taboru hybrydowego jest w tej sytuacji dyskusyjny – czytamy z informacji od Departamentu. Tabor wodorowy, zdaniem urzędników, jest ciekawszym rozwiązaniem niż spalinowy, czy hybrydowy.

– Bardziej zasadnym byłby zakup taboru o napędzie wodorowym a nie hybrydowych (elektryczno-spalinowym), gdyż bardziej przyjazny środowisku jest tabor o napędzie wodorowym, który eliminuje konieczność ponoszenia kosztów elektryfikacji linii kolejowych – czytamy.  O planach "uwodorowienia" linii na Hel pisaliśmy już przed rokiem.

Obecnie jedynymi zespołami trakcyjnymi o napędzie wodorowym, które w ruchu rozkładowym wożą pasażerów, są Coradie iLint produkcji Alstomu. Dolna Saksonia zdecydowała się na zakup takich seryjnych pojazdów. 
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2022
NUMER 11/2022
Najnowszy numer miesięcznika „Rynek Kolejowy” dedykowany jest wyzwaniom, które stawia przed branżą zmiana otaczającej nas rzeczywistości… wcale zresztą nie pierwsza w ostatnich latach. Oprócz tego jak zwykle zapraszamy do lektury ciekawych wywiadów z samą czołówką producentów taboru i wykonawców infrastruktury. Nie brakuje również aktualności, takich jak rozbudowa portów, powrót pociągów na Litwę czy sytuacji transportu miejskiego.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5