Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Trójmiejska SKM odpowiada marszałkowi Pomorza

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
27-05-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Trójmiejska SKM odpowiada marszałkowi Pomorza
Fot. archiwum
Trójmiejska SKM odniosła się do słów marszałka województwa pomorskiego Mieczysława Struka, który w wypowiedzi dla mediów ocenił, że w kwestii zakupu własnego taboru „ani PKP ani SKM Trójmiasto nie zrobiły (…) nic".

Wypowiedź marszałka cytował także „Rynek Kolejowy”. Pojawiła się ona w związku z otwarciem ofert na zespoły trakcyjne, które marszałek chce kupić samodzielnie, m.in. do obsługi ruchu w aglomeracji trójmiejskiej.

– Z zaskoczeniem i zdumieniem przyjęliśmy oświadczenie Marszałka Województwa Pomorskiego, zawarte w informacji przesłanej 25 maja mediom przez Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, dotyczące postępowań przetargowych na zakup nowych pojazdów kolejowych. Pan Marszałek oświadczył, że, tu cytat: "Obecny tabor, zwłaszcza w obszarze aglomeracji, wymaga pilnej wymiany, tymczasem ani PKP ani SKM Trójmiasto nie zrobiły w tej sprawie nic”. To stwierdzenie jest krzywdzące dla naszej Spółki i absolutnie niezgodne z prawdą – czytamy.

Bez pomocy marszałka zakup się nie uda

SKM przypomina, że w 2018 roku pozyskała unijne dofinansowanie w wysokości 160 mln złotych na zakup 10 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, co wówczas stanowiło 50% wartości projektu, a obecnie poziom wsparcia środkami unijnymi dla tego projektu to 64% (w tym czasie koszt zakupy nowego taboru wzrosła jednak wiele więcej niż 14%). Plan zakupu nowych pojazdów został zaakceptowany przez wszystkich jej współwłaścicieli, w tym także Województwo Pomorskie, które posiada 10,10% jej akcji (urząd marszałkowski podkreśla, że PKP SA ma w spółce 66% udziałów).

– W kolejnych latach spółka PKP SKM zorganizowała montaż finansowy na zakup nowego taboru – m.in. podpisała umowę z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym na pożyczkę mającą pokryć wkład własny na zakup tych pojazdów (200 mln złotych) oraz pozyskała oferty na pozostałą kwotę z banków komercyjnych. Należy podkreślić, że niezbędnym i najważniejszym warunkiem umożliwiającym realizację zakupu tych 10 nowych pojazdów jest zgoda Marszałka Województwa na wpisanie tego projektu zakupowego do umowy przewozowej, czyli zgoda na to, aby przewozy w Trójmieście odbywały się nowymi pojazdami, zakupionymi w ramach projektu – czytamy w komunikacie zarządu SKM.

SKM wskazuje, że przedstawiła marszałkowi kilka wariantów sfinansowania zakupu nowych pojazdów. Jedną z opcji było przejęcie projektu na własność Województwa Pomorskiego. Województwo miało być właścicielem nowych pojazdów po wygaśnięciu umowy przewozowej z PKP SKM. Niestety także ta oferta została przez Pana Marszałka odrzucona. Marszałek wiele razy uzasadniał, że bardziej od nowych pojazdów, których i tak nie da się użyć poza aglomeracją, przydałyby mu się udziały w trójmiejskiej spółce. Brak realnego wpływu na to, jak działa spółka nie uzasadnia, zdaniem urzędu, znaczącej pomocy finansowej, do której powinien poczuć się bardziej właściciel przynoszącej zyski spółki – Polskie Koleje Państwowe.

Negocjacje trwają, zostało bardzo mało czasu

– Nie zrezygnowaliśmy z prób przekonania Pana Marszałka do realizacji tego projektu, gdyż dalsze blokowanie go przez Województwo Pomorskie może doprowadzić do utraty 160 milionów unijnego dofinansowania, a nowy tabor do obsługi aglomeracji – i w tym punkcie zgadzamy się z Panem Marszałkiem – jest bardzo potrzebny – napisał zarząd spółki. Dodał ponadto, że kolejny etap negocjacji między SKM a marszałkiem odbył się 26 maja.

Na zakup i przede wszystkim produkcję dwudziestu pociągów SKM zostało już bardzo mało czasu. Nie jest pewne, czy do końca 2023 dofinansowany z unijnej kasy projekt da się w ogóle zrealizować. Piszemy o tym tutaj. 
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Będą prace torowe na linii 250. PKP SKM Trójmiasto szuka wykonawcy

Infrastruktura

Stara wiata zostanie na przystanku Gdańsk Stocznia SKM

Infrastruktura

Stara wiata zostanie na przystanku Gdańsk Stocznia SKM

Michał Szymajda 30 października 2024

Aglomeracyjny Impuls dla PKP SKM Trójmiasto wyjechał z fabryki

Tabor i technika

Maciej Lignowski nie jest już prezesem SKM Trójmiasto

Prawo i polityka

„SKM Trójmiasto powinno być samorządowe”

Prawo i polityka

„SKM Trójmiasto powinno być samorządowe”

Michał Szymajda 20 czerwca 2024

Zobacz również:

Będą prace torowe na linii 250. PKP SKM Trójmiasto szuka wykonawcy

Infrastruktura

Stara wiata zostanie na przystanku Gdańsk Stocznia SKM

Infrastruktura

Stara wiata zostanie na przystanku Gdańsk Stocznia SKM

Michał Szymajda 30 października 2024

Aglomeracyjny Impuls dla PKP SKM Trójmiasto wyjechał z fabryki

Tabor i technika

Maciej Lignowski nie jest już prezesem SKM Trójmiasto

Prawo i polityka

„SKM Trójmiasto powinno być samorządowe”

Prawo i polityka

„SKM Trójmiasto powinno być samorządowe”

Michał Szymajda 20 czerwca 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij