Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Jest szansa na drugi pociąg PKP Intercity na Litwę

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
16-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
17-09-2024
Źródło:
inf. pras. MI

Podziel się ze znajomymi:

Współpraca transportowa Polski i Litwy była tematem rozmowy wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka z wiceminister transportu i komunikacji Republiki Litewskiej Loretą Maskaliovienė.

Podczas spotkania w Warszawie przedstawiciele resortów odpowiedzialnych za transport wymienili informacje na temat stanu realizacji kolejowej trasy Rail Baltica - transeuropejskiego korytarza, który połączy Polskę i zachodnioeuropejską sieć kolejową z Litwą, Łotwą, Estonią oraz w dalszej perspektywie z Finlandią. Trasa będzie docelowo spełniała europejskie wymogi dla sieci TEN-T.

– Modernizacja linii kolejowej Rail Baltica to jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych realizowanych w kraju. Na odcinku Warszawa – Białystok została praktycznie ukończona. Do realizacji pozostała instalacja systemu zarządzania ruchem kolejowym ERTMS. Odcinek od Białegostoku do Ełku jest już w realizacji, natomiast na przestrzeni najbliższych lat odcinek Ełk – Trakiszki zostanie poddany rozległej modernizacji – powiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

Odcinek Rail Baltiki do Kowna ma być zelektryfikowany i skończony w 2030 roku

Wiceminister transportu i komunikacji Republiki Litewskiej Loreta Maskaliovienė przedstawiła planowany zakres prac pierwszego etapu inwestycji na Litwie i potwierdziła deklarację ukończenia do 2030 r. odcinka od Kowna do granicy z Polską.

Wiceminister Malepszak omówił także trwające prace nad Horyzontalnym Rozkładem Jazdy (HRJ), który w perspektywie od 2030 r. zaowocuje w skali całego kraju zintegrowanym i cyklicznym rozkładem jazdy pociągów, kursujących w równych odstępach czasu, w powtarzalnym układzie połączeń i ze stałym, nowym wzorcem zatrzymań. Wiceminister zaznaczył również, że dla stabilności przyjętych rozwiązań oraz dla wiarygodności Horyzontalnego Rozkładu Jazdy istotne jest przeprowadzenie procesu konsultacyjnego z udziałem kluczowych interesariuszy, nie tylko z przewoźnikami i ze wszystkimi organizatorami publicznego transportu zbiorowego w Polsce, ale także z partnerami zagranicznymi organizującymi kolejowe połączenia międzynarodowe we współpracy ze stroną polską.

– Liczę, że wezmą Państwo udział w konsultacjach, a wypracowany model oferty przyczyni się do wzrostu liczby pasażerów w połączeniach między naszymi państwami – powiedział wiceminister Piotr Malepszak.

Za rok pojedzie drugi pociąg Warszawa - Wilno?

Poinformował także o zakładanym wzbogaceniu oferty przewozowej pomiędzy Polską a Litwą, które obejmują między innymi dodanie do rozkładu jazdy na rok 2025/26 drugiej pary pociągów pasażerskich (w ciągu doby) w relacji Warszawa – Wilno. Przedstawił również plany prac inwestycyjnych w postaci głębokiej modernizacji linii kolejowej łączącej Sokółkę i Białystok z Suwałkami oraz wdrożenia taboru pozwalającego na znaczące skrócenie czasu przejazdu pomiędzy Warszawą a Wilnem.

Wiemy już także, że od grudnia planowana jest zmiana trasy istniejącego pociągu na trasie Kraków - Warszawa - Białystok - Mockava (tutaj organizowana jest przesiadka na litewski pociąg do Warszawy). Pojedzie on nie przez CMK, lecz przez Kielce i Radom.

Co zastąpi CEF?

Ponadto wiceministrowie rozmawiali o przyszłości finansowania transportu, w kontekście debaty nad długofalowym budżetem Unii Europejskiej o Wieloletnich Ramach Finansowych na lata 2028-2034. Wiceminister Malepszak wskazując na wyzwania w ramach odnowionej transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T oraz ich znaczenie w kontekście bezpieczeństwa, podkreślił konieczność ustanowienia nowych, wzmocnionych mechanizmów finansowych, zastępujących CEF. Wiceminister Maskaliovienė poparła polskie stanowisko, podkreślając potrzebę konieczności pogłębionej współpracy na rzecz zabezpieczenia środków finansowych na realizację kluczowych projektów infrastrukturalnych.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Kutno: Zdalne sterowanie ruchem kolejowym wreszcie uruchomione

Infrastruktura

Kutno: Zdalne sterowanie ruchem kolejowym wreszcie uruchomione

Kasper Fiszer 22 października 2025

Łódzkie: Utrudnienia pod Radomskiem i nowe perony pod Drzewicą

Pasażer

Szybciej i bezpieczniej na Magistrali Podsudeckiej pod Legnicą

Infrastruktura

Zobacz również:

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Infrastruktura

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 14 października 2025

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Infrastruktura

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 20 września 2025

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Infrastruktura

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Przemysław Farsewicz 30 sierpnia 2025

Pozostałe z wątku:

Kutno: Zdalne sterowanie ruchem kolejowym wreszcie uruchomione

Infrastruktura

Kutno: Zdalne sterowanie ruchem kolejowym wreszcie uruchomione

Kasper Fiszer 22 października 2025

Łódzkie: Utrudnienia pod Radomskiem i nowe perony pod Drzewicą

Pasażer

Szybciej i bezpieczniej na Magistrali Podsudeckiej pod Legnicą

Infrastruktura

Zobacz również:

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Infrastruktura

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 14 października 2025

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Infrastruktura

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 20 września 2025

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Infrastruktura

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Przemysław Farsewicz 30 sierpnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij