Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Polsko-chińskie konsorcjum z wielkim kolejowym kontraktem w Katowicach

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
29-08-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek-kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Polsko-chińskie konsorcjum z wielkim kolejowym kontraktem w Katowicach
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SAzdjęcie ilustracyjne
PKP Polskie Linie Kolejowe wyłoniły wykonawcę rozbudowy głównej linii kolejowej przez Katowice z przebudową stacji Katowice. PLK zmieściła się w zakładanym na 4 miliardy złotych budżecie dzięki aukcji elektronicznej, którą wygrało konsorcjum Intercor-Stecol. Ta druga firma ma chińskie korzenie.

Ostatecznie konsorcjum polskiego Intercoru i chińskiego Stecolu chce realizować najważniejsze prace na Śląsku za kwotę 3,824 mld złotych brutto. Dokładna nazwa zadania to „Realizacja robót budowlanych oraz wykonanie projektu wykonawczego i realizacja robót budowlanych na zabudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym, urządzeń kolejowych sieci telekomunikacyjnych, systemu dynamicznej informacji podróżnych na odcinku Katowice Szopienice Płd. – Katowice – Katowice Piotrowice”. 

Co ciekawe, oferta Intercor i Stecol na przebudowę odcinka Katowice Szopienice - Katowice - Katowice Piotrowice (z przebudową stacji Katowice), była po otwarciu ofert, spośród pięciu pochodzących z różnych firm, niemal najdroższa (opiewała na kwotę 6 miliardów złotych). Najtańszą, na kwotę 5,5 mld zł brutto złożył Budimex. Wszystko zmieniło się znacznie po aukcji elektronicznej, gdy konsorcjum Intercor i Stecol zeszło z ceny niemal dwukrotnie – do 3,824 mld złotych. Natomiast oferta Budimeksu, po aukcji, została odrzucona na podstawie przepisu dotyczącego rażąco niskiej ceny („zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia”). Odrzucono też ofertę konsorcjum Porru i Trakcji System opierając się na artykule 226 ust. 1 pkt 12, który mówi o nie wyrażeniu przez wykonawcę pisemnej zgody na przedłużenie terminu związania ofertą.

Przetarg wymagający trzymania się terminów

Przetarg dotyczył odcinka Katowice Szopienice - Katowice - Katowice Piotrowice, z przebudową stacji Katowice. To najważniejsze, wymagające dyscypliny terminowej prace zaplanowane na Śląsku, które mają poprawić przepustowość linii przez Katowice i zwiększyć możliwości prowadzenia ruchu aglomeracyjnego

W ramach inwestycji przewidziano także modernizację aż 14 peronów, budowę 7 nowych przystanków, budowę przejazdów pod torami, remont mostów, przepustów i wiaduktów (łącznie aż 140 obiektów inżynieryjnych w silnie zurbanizowanej przestrzeni!) O skali inwestycji najlepiej mówią liczby: wymienionych lub położonych lub dobudowanych ma być 85,16 km torów i 133,2 kilometra sieci trakcyjnej. Główną zaletą przebudowy z punktu widzenia przewoźników będzie przebudowa układu dwutorowego na czterotorowy od Katowic Szopienic Południe do Katowic Ligoty. Na to wszystko polsko-chińskie konsorcjum będzie mieć dokładnie 4 lata.

Projekt ma otrzymać dofinansowanie w wysokości 937 mln euro z instrumentu CEF, co stanowi 85% oszacowanej wartości prac. Na razie tych pieniędzy PKP PLK nie ma.

Stecol jest już obecny zarówno na polskich inwestycjach drogowych jak i kolejowych. Zajmuje się obecnie opóźnioną modernizacją linii kolejowej Rail Baltica na Czyżew – Białystok w konsorcjum z również chińskim Sinohydro. O wszystkich tych inwestycjach piszemy tutaj

Furgalski: Rodzą się pytania o ochronę rynku

– Gdy nie mamy pieniędzy na kolejne nowe inwestycje, bo przecież środki europejskie są zablokowane, a przy środkach krajowych polska kolej jest poszkodowana w stosunku do dróg, rodzi się pytanie o ochronę rynku. Poza tym PKP PLK nie wyciąga wniosków, ponieważ to samo konsorcjum nie zrealizowało przecież kontraktu na E75, gdzie projekt będzie fazowany i uszczupli fundusze w następnej perspektywie. Rodzi to jeszcze inne pytania. Nawiązując do ostatnich wydarzeń z radio-stopem - są kraje, które uznają na serio kolej jako infrastrukturę i nie wpuszczają do realizacji firm spoza UE i NATO. RBF i TOR kilka miesięcy temu przedstawił raport w tym temacie. Jak widać bez odzewu ze strony kolei – powiedział Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowe perony z programu przystankowego w lubuskich wioskach

Infrastruktura

Nowe perony z programu przystankowego w lubuskich wioskach

inf. pras PKP PLK 13 września 2023

Powstaje nowy przystanek w aglomeracji wrocławskiej. W Mirkowie

Infrastruktura

Kolejne prace na wiecznie remontowanej Kryniczance. Tym razem 12 przystanków

Infrastruktura

Trzy nowe perony na linii z Suwałk do Białegostoku

Pasażer

Trzy nowe perony na linii z Suwałk do Białegostoku

inf. pras PKP PLK 11 września 2023

Nowoczesna maszyna TEM kończy drążenie tunelu na Dolnym Śląsku

Fotorelacje

Zobacz również:

Nowe perony z programu przystankowego w lubuskich wioskach

Infrastruktura

Nowe perony z programu przystankowego w lubuskich wioskach

inf. pras PKP PLK 13 września 2023

Powstaje nowy przystanek w aglomeracji wrocławskiej. W Mirkowie

Infrastruktura

Kolejne prace na wiecznie remontowanej Kryniczance. Tym razem 12 przystanków

Infrastruktura

Trzy nowe perony na linii z Suwałk do Białegostoku

Pasażer

Trzy nowe perony na linii z Suwałk do Białegostoku

inf. pras PKP PLK 11 września 2023

Nowoczesna maszyna TEM kończy drążenie tunelu na Dolnym Śląsku

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5