NUMER 01-02/2022
NUMER 01-02/2022
Temat numeru:
Taki był rok 2021
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Polska – Ukraina: Remont i elektryfikacja linii 102?

| Kasper Fiszer 18.02.2018 6,4k

Polska – Ukraina: Remont i elektryfikacja linii 102?
Drezyna na linii nr 102fot. Kasper Fiszer
Czy powstanie polsko-ukraińskie przejście graniczne w Malhowicach? Województwo chciałoby, by transgraniczna linia kolejowa nr 102, która łączy Sanok z Przemyślem przez terytorium Ukrainy, została przynajmniej częściowo wyremontowana i zelektryfikowana. Na pomysł przychylnie patrzy Ministerstwo Infrastruktury, zaznaczając przy tym, że do realizacji śmiałej koncepcji droga jest wciąż daleka.
Od dłuższego czasu czynione są starania mające doprowadzić do wznowienia ruchu na linii kolejowej nr 102. To jedna z najciekawszych pod względem geopolitycznym tras Polski, bo biegnie częściowo przez terytorium Ukrainy. Z Sanoka wiedzie do granicy w Krościenku. Tor prowadzi dalej do Chyrowa i Niżankowic, a następnie przez Malhowice do Przemyśla. W okresie PRL tranzytowo kursowały tamtędy pociągi pospieszne.

Przynajmniej część trasy miałaby zostać zelektryfikowana

W latach 90. zeszłego stulecia kursy te zniknęły z rozkładu jazdy, ale utrzymany był ruch pociągów regionalnych z Sanoka do Krościenka oraz transgranicznych z Sanoka (później z Jasła) do Chyrowa. Ostatecznie zawieszono funkcjonowanie także tych połączeń. Obecnie wykorzystywany jest tylko ukraiński fragment ciągu, na którym wciąż odbywa się codzienny ruch pociągów osobowych, ale po torze szerokim. Tor normalny został zdemontowany. Pomiędzy Przemyślem a Niżankowicami (dokąd wciąż dociera tor standardu europejskiego) sporadycznie kursują drezyny stowarzyszenia Linia102.pl.

Jak potwierdza Ministerstwo Infrastruktury, istnieją wstępne plany remontu tej transgranicznej trasy. – Inwestycja na linii 102 zgłoszona została przez Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego jako zadanie „Rewitalizacja linii 102 Przemyśl – Malhowice wraz z elektryfikacją” w ramach prowadzonych przez PKP PLK SA prac planistycznych związanych z nową perspektywą finansową po 2020 r. Ich efektem będzie lista projektów inwestycyjnych planowanych do realizacji w kolejnych latach – mówi Szymon Huptyś, rzecznik prasowy resortu.

Resort przyjmuje argumentację regionu ze zrozumieniem, ale...

Zaznacza przy tym, że na razie do uznania proponowanego przedsięwzięcia za pewne droga jest jednak bardzo daleka. – Po zakończeniu prac wskazane zostaną te projekty, które najlepiej wpisują się w sieciowy charakter transportu kolejowego i tym samym mogą istotnie przyczynić się do zwiększenia liczby pasażerów oraz ładunków. Ostateczny kształt listy projektów wybranych do realizacji uzależniony będzie [także] od dostępności środków finansowych – usłyszeliśmy od naszego rozmówcy.

– MI ze zrozumieniem przyjmuje argumenty na rzecz rozwoju regionalnych oraz transgranicznych połączeń kolejowych – dodaje jednak Szymon Huptyś. – Należy przy tym pamiętać, że organizatorem publicznego transportu zbiorowego na wskazanej linii może być gmina, związek międzygminny, powiat, związek powiatów, związek powiatowo-gminny, związek metropolitalny lub województwo – podsumowuje. Nie należy się zatem spodziewać, by trasa ponownie wykorzystywana była do realizacji przewozów o charakterze międzywojewódzkim.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2022
NUMER 01-02/2022
Kolej stoi u progu wielkich zmian. Ogłoszony przez Unię Europejską pakiet Fit for 55 wyraźnie stawia na redukcję użycia paliw kopalnych i czysty transport. To wielka szansa dla branży, która szykuje się na nowe wyzwania. Ostatnie miesiące przyniosły więc liczne zmiany na rynku: sfinalizowana została transakcja przejęcia Bombardiera przez Alstom; Siemens porządkował swoje portfolio, co zakończyło się m.in. sprzedażą firmy Yunex, a jeszcze wcześniej doszło do transakcji Hitachi z Thalesem. W numerze także podsumowanie roku w przewozach towarowych i pasażerskich.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5