NUMER 10/2022
NUMER 10/2022
Temat numeru:
InnoTrans 2022
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Polska – Ukraina: Przejście w Malhowicach tylko dla ruchu towarowego?

| Kasper Fiszer 28.07.2022 1,7k

Polska – Ukraina: Przejście w Malhowicach tylko dla ruchu towarowego?
fot. Kasper Fiszer
Odpowiedzialne za obsługę przejść granicznych Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji rozważa otwarcie nowego punktu odpraw przy linii kolejowej nr 102. Analizy dotyczą jednak obecnie ruchu towarowego. Czy uda się wykorzystać powstającą właśnie infrastrukturę pasażerską?
Trwa remont linii kolejowej nr 102 łączącej Przemyśl z Malhowicami. Tor biegnie stamtąd dalej na Ukrainę. Inwestycja obejmuje m.in. odtworzenie infrastruktury pasażerskiej, ale nie wiadomo, czy będzie ona w praktyce wykorzystywana. Samorząd województwa podkarpackiego nie planuje bowiem uruchamiania pociągów krajowych, a w Malhowicach formalnie nie ma obecnie przejścia granicznego.

Analizy dotyczą przewozów towarowych

Zgodnie z deklaracją podkarpackiego marszałka do Niżankowic mogłyby pojechać pociągi regionalne, gdyby spełnione zostało kilka warunków, w tym właśnie organizacja nowego punktu odpraw granicznych. Rząd rzeczywiście rozważa ustanowienie w Malhowicach nowego przejścia, jednak być może nie będzie ono dostępne dla pasażerów. – Do MSWiA wpłynęła informacja z Ministerstwa Infrastruktury o możliwym uruchomieniu pociągów towarowych na odcinku od granicy państwa w rejonie miejscowości Malhowice do Przemyśla – poinformowało nas bowiem Biuro Prasowe Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Granicę przekraczały wyłącznie pociągi tranzytowe

Nie jest przy tym pewne, czy przejście w ogóle powstanie. – Kwestie te są obecnie przedmiotem analiz w MSWiA – poinformowały nas bowiem jedynie służby prasowe resortu. Ewentualna rezygnacja z organizacji punktu odpraw granicznych w znacznym stopniu zniweczyłaby wysiłek włożony w odtworzenie infrastruktury kolejowej pomiędzy Przemyślem a granicą. Rola odcinka w ruchu krajowym pozostałaby bowiem marginalna.

Dodajmy, że choć dawniej pociągi przejeżdżały w Malhowicach przez granicę, formalnie nigdy nie było tu przejścia granicznego. Do dawnego Związku Radzieckiego kierowano bowiem pociągi pospieszne z Przemyśla w kierunku Warszawy jadące tranzytem do Krościenka, a dalej do Sanoka. Podróżni byli konwojowani przez radzieckie służby i nie mogli wsiadać ani wysiadać na żadnej stacji na terenie ZSRR.

Tor rozstawu europejskiego biegł niegdyś równolegle do szerokotorowej linii Niżankowice – Chyrów, a w niektórych miejscach obie linie biegły we wspólnym splocie. Po likwidacji połączeń tranzytowych do 2010 r. utrzymywany był ruch pociągów międzynarodowych Sanok – Chyrów. Obecnie po stronie ukraińskiej trwają prace torowe - wkrótce napiszemy więcej na ten temat.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2022
NUMER 10/2022
W najnowszym numerze naszego miesięcznika podsumowujemy targi Innotrans 2022, które na pewno zapadną całej branży w pamięć. Oprócz tego dużo piszemy o logistyce na szlakach do Ukrainy i przyszłości branży kolejowej i budowlanej. Piszemy też o systemie, który zmieni zarządzanie przepustowością na kolei... i o tym jak tę przepustowość na polskich torach likwidowano w ostatnich 30 latach.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5