Studenci Politechniki Warszawskiej będą mogli zapoznać się technologią drążenia tuneli tarczą TBM. Cykl wykładów poprowadzą specjaliści Astaldi oraz wybitni włoscy profesorowie.
Wykłady to część projektu edukacyjnego zainicjowanego przez Metro Warszawskie, firmę Astaldi i rektora Politechniki Warszawskiej. – Uzgodniliśmy, że w związku z budową II linii metra w Warszawie i nowymi technologiami, jakie będą stosowane, nasi studenci będą mogli uczestniczyć w wykładach prowadzonych przez przedstawicieli firmy Astaldi oraz zaproszonych przez nich wysokiej klasy specjalistów z włoskich uczelni – informuje prof. Anna Siemińska-Lewandowska, kierownik Zakładu Geotechniki i Budowli Podziemnych. – Budowa metra to bardzo ważne wydarzenie. Podczas kolejnych lat powinna być nieustanna współpraca między przemysłem a uczelniami – przekonuje profesor Sebastiano Pelizza z Politechniki w Turynie, wybitny specjalista w dziedzinie budowy tuneli. Tam intensywne i pogłębione zajęcia specjalizacyjne odbywają się już od 16 lat.
Z kursu, organizowanego teraz na Politechnice Warszawskiej, będą mogli skorzystać studenci II stopnia Wydziału Inżynierii Lądowej w ramach Zakładu Geotechniki i Budownictwa Podziemnego. Jego uczestnicy dowiedzą się m.in. o szczegółach technologii drążenia tuneli tarczą TBM w terenach miejskich w warunkach trudnych i przy słabych gruntach (takie występują w Warszawie), wpływie budowy na budynki na powierzchni czy też zapewnieniu bezpieczeństwa osobom pracującym pod ziemią. – To pozwoli zdobyć naszym studentom wiedzę bardzo specjalistyczną z tego trudnego zagadnienia, jakim jest drążenie tuneli tarczą TBM – mówi prof. Anna Siemińska-Lewandowska
Przedsięwzięcie podzielone jest na dwa etapy. W ramach pierwszego etapu, który odbyły się w tym tygodniu, przeprowadzone zostały wykłady o podstawowych zagadnieniach związanych z budową tuneli tarczą TBM. Zajęcia odbyły się przy pełnej Sali. To tylko wprawka przed drugim, dłuższym etapem, który przewidziany jest w semestrze zimowym. Spotkania odbędą się w kilku sesjach w wymiarze 60 godzin. Studenci odbywać będą też praktyki i wizyty na budowie (dokładna forma nie jest jeszcze znana).
Zajęcia z zakresu budowy tuneli tarczą TBM są uzupełnieniem istniejącej od lat specjalności mosty i budowle podziemne. Politechnika już od dawna z powodzeniem dostarcza kadry metru. – Wielu naszych studentów pracowało już przy I linii metra, a teraz przy budowie II linii i firmach zajmujących się budowaniem i projektowaniem metra – podkreśla prof. Anna Siemińska-Lewandowska.