Partnerzy serwisu:
Pasażer

Podniesienie limitu prędkości nie pomoże Kolei Rogowskiej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
30-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Podniesienie limitu prędkości nie pomoże Kolei Rogowskiej
fot. KWRRB
Województwo łódzkie podtrzymało swoje stanowisko o braku zasadności modernizacji wąskotorowej linii Rogów – Rawa Mazowiecka – Biała Rawska. Na decyzję samorządu nie wpłynęła niedawna zmiana przepisów odnoszących się do kolei o prześwicie toru mniejszym niż standardowy. Umożliwiła ona podniesienie prędkości maksymalnej do 80 km/godz.

O niezrealizowanych planach modernizacji dawnej Rogowskiej Kolei Dojazdowej informowaliśmy już na naszych łamach kilkakrotnie. Samorząd województwa łódzkiego rozważał kompleksowy remont trasy łączącej Rogów z Rawą Mazowiecką i Białą Rawską w celu jej wykorzystania w codziennym ruchu planowym. Pomysł ten spotkał się z aprobatą Fundacji Polskich Kolei Wąskotorowych, która aktualnie zarządza wyłączoną ze struktur PKP Koleją Rogowską.

Społecznicy za ruchem planowym

Organizacja podkreślała, że w wielu krajach europejskich wąskotorówki z powodzeniem są użytkowane w ruchu planowym. Wskazywała też na spory potencjał demograficzny trasy, czego częściowym potwierdzeniem wydaje się uruchomienie przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną połączeń autobusowych na biegnącej równolegle do torów trasie Rogów – Rawa Mazowiecka. Województwo zadecydowało jednak o zaniechaniu inwestycji, opierając się na wnioskach ze zleconego przez marszałka opracowania o charakterze studialnym.

Od tamtego czasu w polskich przepisach regulujących funkcjonowanie wąskotorówek zaszły jednak istotne zmiany. Niedawne rozporządzenie umożliwiło zarządcom infrastruktury o prześwicie toru mniejszym niż standardowy ustalanie limitu prędkości maksymalnej na poziomie do 80 km/godz., podczas gdy wcześniej maksymalną wartością było zaledwie 40 km/godz. Znacznie podniosłoby to potencjalną atrakcyjność oferty na Kolei Wąskotorowej Rogów – Rawa – Biała.

UMWŁ nie zmienia swojej optyki

Dokument Ministerstwa Infrastruktury pozostanie jednak bez wpływu na rozstrzygnięcia dotyczące Kolei Rogowskiej. – Na podjęcie decyzji o dalszym kierunku rozwoju infrastruktury wąskotorowej w pierwszej kolejności wpływ mają lokalne potrzeby transportowe i opinie mieszkańców, a także wysokie koszty inwestycji, jej efektywność ekonomiczna oraz możliwości realizacyjne przy zachowaniu wymogów ochrony środowiska i konserwatora zabytków – argumentuje Wydział Prawno-Organizacyjny Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Samorząd stwierdza także, że wykonawca wspomnianej ekspertyzy rekomendował przeanalizowanie jedynie zasadności prac zakładających utrzymanie istniejącej infrastruktury wraz z budynkami i taborem.

Roboty te miałyby przede wszystkim zatrzymać postępującą degradację infrastruktury. Przypomnijmy, że w związku ze złym stanem technicznym toru aktualnie przewozy o charakterze turystycznym są realizowane tylko na odcinku Rogów – Jeżów. Przyszłość dalszego, znacznie dłuższego fragmentu trasy pozostaje zaś niepewna.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Elektryfikacja trasy Oleśnica – Kępno potrwa kilka lat

Infrastruktura

Elektryfikacja trasy Oleśnica – Kępno potrwa kilka lat

Kasper Fiszer 31 października 2025

Wojskowa odbudowa linii Zebrzydowa – Żagań będzie droższa

Infrastruktura

Zobacz również:

Indie: Wąskim torem po wyspie Elephanta

Pasażer

Indie: Wąskim torem po wyspie Elephanta

Przemysław Jezierski 01 listopada 2025

Powiat rawski nie ma konkretnego planu wsparcia wąskotorówki

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Elektryfikacja trasy Oleśnica – Kępno potrwa kilka lat

Infrastruktura

Elektryfikacja trasy Oleśnica – Kępno potrwa kilka lat

Kasper Fiszer 31 października 2025

Wojskowa odbudowa linii Zebrzydowa – Żagań będzie droższa

Infrastruktura

Zobacz również:

Indie: Wąskim torem po wyspie Elephanta

Pasażer

Indie: Wąskim torem po wyspie Elephanta

Przemysław Jezierski 01 listopada 2025

Powiat rawski nie ma konkretnego planu wsparcia wąskotorówki

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij