Województwo łódzkie podtrzymało swoje stanowisko o braku zasadności modernizacji wąskotorowej linii Rogów – Rawa Mazowiecka – Biała Rawska. Na decyzję samorządu nie wpłynęła niedawna zmiana przepisów odnoszących się do kolei o prześwicie toru mniejszym niż standardowy. Umożliwiła ona podniesienie prędkości maksymalnej do 80 km/godz.
O niezrealizowanych planach modernizacji dawnej Rogowskiej Kolei Dojazdowej
informowaliśmy już na naszych łamach kilkakrotnie. Samorząd województwa łódzkiego rozważał kompleksowy remont trasy łączącej Rogów z Rawą Mazowiecką i Białą Rawską w celu jej wykorzystania w codziennym ruchu planowym. Pomysł ten
spotkał się z aprobatą Fundacji Polskich Kolei Wąskotorowych, która aktualnie zarządza wyłączoną ze struktur PKP Koleją Rogowską.
Społecznicy za ruchem planowym
Organizacja podkreślała, że w wielu krajach europejskich wąskotorówki z powodzeniem są użytkowane w ruchu planowym. Wskazywała też na spory potencjał demograficzny trasy, czego częściowym potwierdzeniem wydaje się uruchomienie przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną połączeń autobusowych na biegnącej równolegle do torów trasie Rogów – Rawa Mazowiecka.
Województwo zadecydowało jednak o zaniechaniu inwestycji, opierając się na wnioskach ze zleconego przez marszałka opracowania o charakterze studialnym.
Od tamtego czasu w polskich przepisach regulujących funkcjonowanie wąskotorówek zaszły jednak istotne zmiany. Niedawne rozporządzenie umożliwiło zarządcom infrastruktury o prześwicie toru mniejszym niż standardowy ustalanie limitu
prędkości maksymalnej na poziomie do 80 km/godz., podczas gdy wcześniej maksymalną wartością było zaledwie 40 km/godz. Znacznie podniosłoby to potencjalną atrakcyjność oferty na Kolei Wąskotorowej Rogów – Rawa – Biała.
UMWŁ nie zmienia swojej optyki
Dokument Ministerstwa Infrastruktury pozostanie jednak bez wpływu na rozstrzygnięcia dotyczące Kolei Rogowskiej. – Na podjęcie decyzji o dalszym kierunku rozwoju infrastruktury wąskotorowej w pierwszej kolejności wpływ mają lokalne potrzeby transportowe i opinie mieszkańców, a także wysokie koszty inwestycji, jej efektywność ekonomiczna oraz możliwości realizacyjne przy zachowaniu wymogów ochrony środowiska i konserwatora zabytków – argumentuje Wydział Prawno-Organizacyjny Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Samorząd stwierdza także, że wykonawca wspomnianej ekspertyzy rekomendował przeanalizowanie jedynie zasadności prac zakładających utrzymanie istniejącej infrastruktury wraz z budynkami i taborem.
Roboty te miałyby przede wszystkim zatrzymać postępującą degradację infrastruktury. Przypomnijmy, że w związku ze złym stanem technicznym toru aktualnie przewozy o charakterze turystycznym
są realizowane tylko na odcinku Rogów – Jeżów. Przyszłość dalszego, znacznie dłuższego fragmentu trasy pozostaje zaś niepewna.