Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Podłęże-Piekiełko. Pociągi dojechały do Rabki Zaryte

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia
INTERCOR

Autor:

PKP PLK

Data publikacji:
18-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
17-12-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

PLK zakończyły prace na pierwszym odcinku przebudowywanej linii kolejowej 104. Od 14 grudnia podróżni dojeżdżają do Rabki Zaryte. To równocześnie pierwszy oddany do eksploatacji fragment torów, modernizowany na potrzeby największej inwestycji Polskich Linii Kolejowych S.A. na południu kraju, a więc projektu „Podłęże-Piekiełko”.

Oddawana do eksploatacji trasa zaczyna się za stacją w Chabówce i prowadzi przez Rabkę-Zdrój do zmodernizowanej stacji kolejowej Rabka Zaryte. To w sumie przeszło 6 km nowych, zelektryfikowanych torów, po których pociągi będą się poruszać z prędkością do 100 km/h. Malowniczy szlak nad Rabą jest pierwszym gotowym fragmentem modernizowanej linii kolejowej 104 Chabówka – Nowy Sącz. W ramach zadania wykonawcy wybudowali również 7 mostów i 1 wiadukt, 2 skrzyżowania bezkolizyjne i 2 przejścia podziemne. Większe bezpieczeństwo zapewnią 3 zmodernizowane przejazdy kolejowo-drogowe, a sieć nowych dróg i chodników ułatwia komunikację w Rabce-Zdroju.

Dla podróżnych przygotowano nowoczesne perony na przystanku Rabka-Zdrój i stacji Rabka Zaryte. Można z nich wygodnie i bezpiecznie wsiadać do pociągów. Dzięki windom, pochylniom i ścieżkom naprowadzającym z platform mogą bez przeszkód korzystać wszyscy pasażerowie, również osoby o ograniczonej możliwości poruszania się. Całość oświetlają latarnie pracujące w technologii LED. Na przystanku Rabka-Zdrój wiaty, ławki i tablice informacyjne nawiązują formą, zgodnie z wytycznymi konserwatorskimi, do estetyki kolei z XIX w.

– Dziś finalizujemy ważny etap jednej z największych inwestycji kolejowych w Polsce. Mieszkańcy i turyści szybko i wygodnie dojadą do stacji Rabka Zaryte. To istotny krok na drodze do stworzenia nowego, atrakcyjnego czasowo, połączenia kolejowego Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną – mówi Piotr Grawicz, zastępca dyrektora Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji, PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Od 14 grudnia pociągi regionalne zaczęły regularne kursy na odcinku Chabówka – Rabka Zaryte. Oznacza to powrót połączeń pasażerskich na tę trasę po niemal 20 latach przerwy. Natomiast od 31 sierpnia kolej dojeżdża do przystanku Rabka-Zdrój. Podróżni ze zmodernizowanych peronów dotrą do Krakowa, Zakopanego, Nowego Targu, Skawiny i Suchej Beskidzkiej. Po zakończeniu całego projektu „Podłęże-Piekiełko” to tędy będzie prowadzić najszybsza trasa do zimowej stolicy Polski.

Modernizacja i elektryfikacja 75 km linii kolejowej 104 (Chabówka – Nowy Sącz) to pierwszy etap inwestycji „Podłęże-Piekiełko” na którą składa się również budowa 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Obecnie PLK SA realizują projekt na sześciu odcinkach (Nowy Sącz – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Limanowa, stacja Limanowa, Szczyrzyc – Tymbark, Rabka Zaryte – Fornale oraz Chabówka – Rabka Zaryte). Na dwa kolejne fragmenty: Tymbark–Limanowa i Podłęże–Gdów prowadzone są postępowania przetargowe.

Realizacja całości umożliwi powstanie nowego połączenia, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków–Nowy Sącz z prędkością do 160 km/h, w czasie ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Fragmenty tej inwestycji finansowane są w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Więcej o projekcie: www.podleze-piekielko.pl
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia
INTERCOR

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Podłęże – Piekiełko. Pierwszy nowy odcinek linii kolejowej zakontraktowany

Infrastruktura

TINES dostarcza maty wibroizolacyjne dla linii 104

Infrastruktura

Linia 104: Mniejsza tarcza TBM już na placu budowy koło Męciny

Infrastruktura

Zobacz również:

Podłęże – Piekiełko. Pierwszy nowy odcinek linii kolejowej zakontraktowany

Infrastruktura

TINES dostarcza maty wibroizolacyjne dla linii 104

Infrastruktura

Linia 104: Mniejsza tarcza TBM już na placu budowy koło Męciny

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij