NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Podlaskie: Liczba pasażerów wzrosła, ale wynik nie imponuje

| Piotr Figiel 29.05.2018 2,2k

Podlaskie: Liczba pasażerów wzrosła, ale wynik nie imponuje
SA 137 jako pociąg relacji Białystok - Suwałki, czeka na odjazd ze stacji początkowej.Fot. Piotr Figiel
W województwie podlaskim w roku 2017 liczba pasażerów wzrosła w stosunku do roku 2016 o 14,8%. – Wynik nie jest imponujący zważywszy, że wykonana praca eksploatacyjna, mierzona w pociągokilometrach, wzrosła o 50% – ocenia Piotr Figiel, członek zarządu fundacji Nowe Spojrzenie i autor bloga Błękitna Chusteczka, który walczy o korzystny dla pasażerów rozkład jazdy w województwie.
Podlaski Oddział Przewozów Regionalnych podsumował zeszły rok. W porównaniu z 2016 r. praca eksploatacyjna wzrosła o połowę, przyrost liczby przewiezionych pasażerów jest znacznie mniejszy. Inni przewoźnicy regionalni odnotowali o wiele lepsze wyniki. W roku 2016 pociągi Przewozów Regionalnych przewiozły na Podlasiu w sumie 835 793 podróżnych. Z analiz Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że mieszkańcy tego regionu najrzadziej w Polsce korzystają z kolei. Statystycznie odbywają 1,5 podróży rocznie!

Aby odwrócić ten negatywny trend i poprawić wizerunek Podlasia, władze samorządowe zdecydowały, że w roku 2017 uruchomią dodatkowe pociągi. Zaplanowano zwiększenie ilości zleconej Przewozom Regionalnym pracy eksploatacyjnej o 50%. Rozkład jazdy układał jednak przewoźnik, a nie organizator przewozów – samorząd województwa.

W ubiegłym roku wielokrotnie krytykowałem rozkład jazdy przygotowany przez Przewozy Regionalne dla mieszkańców Podlasia. Wytykałem m.in. brak pociągu z Białegostoku do Suwałk w popołudniowym szczycie. Przez cały rok pociągi odjeżdżały po 14 i po 20 wieczorem. Przewoźnik skrócił relację pociągu odjeżdżającego po 16 w stronę Ełku. Wraz z wejściem rozkładu jazdy na sezon 2016/17 pociąg ten, zamiast do Ełku, dojeżdża tyko do Grajewa.

(...) Urszula Arter, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego poinformowała, że w minionym roku pociągi regionalne na Podlasiu przewiozły 959 426 podróżnych. W 2016 roku było ich 835 793. Oznacza to, że w roku 2017 liczba pasażerów wzrosła w stosunku do roku 2016 o 14,8%. Wynik nie jest imponujący zważywszy, że wykonana praca eksploatacyjna, mierzona w pociągokilometrach, wzrosła o bagatela 50%.

Po części słaby wynik Przewozów Regionalnych na Podlasiu jest skutkiem ciągnącego się w ubiegłym roku remontu linii Białystok – Czeremcha. Jednak kluczową przyczyną mizernego przyrostu liczby podróżnych jest fatalny rozkład jazdy pociągów (...). Żeby nie być gołosłownym, warto przyrównać wyniki Polregio na Podlasiu do działań innych przewoźników. Łódzka Kolej Aglomeracyjna w roku 2017 zanotowała 52% wzrostu liczby przewiezionych pasażerów w stosunku do roku 2016. W tym samym okresie czasu praca eksploatacyjna tego przewoźnika wzrosła zaledwie o 17%, a poziom rekompensaty wypłacanej przez samorząd województwa nie uległ zmianie. Dobre wyniki odnotowały również Koleje Dolnośląskie oraz Koleje Małopolskie.

Cały artykuł dostępny jest tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5