Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Podlasie zatwierdza podwojenie kosztu modernizacji linii 57 do granicy z Białorusią. Linia Łapy – Łomża później

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
28-10-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Podlasie zatwierdza podwojenie kosztu modernizacji linii 57 do granicy z Białorusią. Linia Łapy – Łomża później
Fot. Rafamiga CCA 3.0
Wysokie koszty inwestycji powodują konieczność rezygnacji z kolejnych inwestycji zapisanych w Krajowym Programie Kolejowym. Województwo podlaskie zdecydowało, że uruchomiony zostanie projekt modernizacji linii szerokotorowej nr 57 z Geniuszy do granicy z Białorusią. Środki zostały przesunięte m.in. z połączenia Łapy – Śniadowo – Łomża, dla której opracowana zostanie tylko dokumentacja.

Projekt zakładający rewitalizację szerokotorowej linii kolejowej nr 57 na odcinku Kuźnica Białostocka – Gieniusze (stacja znajduje się we wsi o odmiennej nazwie: Geniusze) oraz rewitalizację linii kolejowej nr 923 na odcinku Bufałowo Wschód – Bufałowo, które stanowią połączenie wzdłuż linii nr 6 do granicy z Białorusią został zapisany w Krajowym Programie Kolejowym oraz Regionalnym Programie Operacyjnym województwa. Od poczatku ubiegłego roku trwają starania o jego realizację; napotkał on jednak na okres znacznego wzrostu cen na rynku.

Seria nieudanych przetargów


Najpierw PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły dwukrotnie przetargi na zakup i dostawę szyn i podkładów niezbędnych do realizacji tych inwestycji, a także przebudowy samej linii nr 6 Białystok – Sokółka – Kuźnica Białostocka (granica państwa). Nie udało się wybrać wykonawców i jeden po drugim unieważniono. Mimo to, w czerwcu 2018 roku podpisano umowę na dofinansowanie rewitalizacji linii nr 57 i 923 o łącznej wartości projektów 99 mln złotych w ramach regionalnego programu operacyjnego województwa.

Po podpisaniu umowy ogłoszono łączony przetarg na realizację tych projektów, a także przebudowę linii nr 6 oraz wykonanie robot w rejonie przejścia granicznego w Kuźnicy Białostockiej. Łącznie na cztery inwestycje przeznaczono 455 mln złotych. Jak się okazało, wpłynęły dwie oferty przekraczające budżet o 52 oraz o 170 procent. PLK stwierdziła, że ceny zaproponowane przez wykonawców są "znacząco zawyżone" i unieważniła postępowanie

Ponownie ogłoszony przetarg nie przyniósł lepszych cen. W styczniu 2019 roku zdecydowano się unieważnić postępowanie w zakresie przebudowy linii nr 6 i przejścia Kuźnica Białostocka. W zawieszeniu od stycznia trwała pozostała część przetargu, dotycząca przebudowy linii nr 57 i 923. 

Jest decyzja samorządu – linie szerokotorowe zamiast połączenia Łomża – Śniadowo – Łapy

Już w styczniu 2019 roku informowaliśmy, że ze względu na wysokie ceny ograniczona może zostać liczba modernizowanych na Podlasiu linii kolejowych. Zatwierdzono to podczas nowelizacji Krajowego Programu Kolejowego w kwietniu (tu można znaleźć listę zmian w projektach na Podlasiu). Głównie środki przesunięto z projektu rewitalizacji linii 32 Lewki – Czeremcha i 49 Śniadowo – Łomża. Podczas kolejnej aktualizacji KPK w lipcu obniżono wartość projektu modernizacji linii nr 6 na odcinku Białystok – Sokółka – Kuźnica Białostocka – finansowanie z 352 mln do 82 mln złotych.

W piątek, 25 października zarząd województwa podlaskiego poinformował o zwiększeniu o ponad 90 mln zł dofinansowania na rewitalizację linii nr 57 ( Kuźnica Białostocka – Gieniusze) i linii nr 923 (Bufałowo Wschód – Bufałowo). Całkowita wartość projektu wzrosła jednocześnie z 121,8 mln zł do 246,2 mln zł Marszałek Artur Kosicki przyznał w rozmowie z Polską Agencją Prasową, że oznacza to ograniczenie modernizacji linii 36 Łapy – Śniadowo i nr 49 Śniadowo – Łomża do dokumentacji. – Musieliśmy dokonać trudnego wyboru i stwierdziliśmy, że jest to kluczowa inwestycja dla naszego województwa" – wyjaśnił marszałek.

W informacji urzędu marszałkowskiego o podpisaniu aneksu do umowy o dofinansowanie z PKP PLK czytamy, że „szerokie tory łączące Polskę i Białoruś to jedna z kluczowych inwestycji dla rozwoju gospodarczego regionu i całego kraju". – Usprawni ruch kolejowy w województwie, kraju, ale także ruch międzynarodowy – to wszystko przyniesie wymierne efekty gospodarcze – mówił marszałek cytowany w komunikacie. – Nie chcemy aby nasze województwo stało w miejscu, musimy iść do przodu, rozwijać się, a do tego potrzebne są zdecydowane i poważne działania. – Teraz inwestujemy w dwa odcinki nr 57 i 923, ale chcemy zrewitalizować całość linii, aż do Białegostoku – mówił Artur Kosicki, dodając, że samorząd zabiega o wpisanie całego odcinka kolejowego pomiędzy Kuźnicą a Białymstokiem do międzynarodowej sieci TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa), co pozwoli na finansowanie modernizacji trakcji nie tylko z Regionalnego Programu Operacyjnego.

Jak informował Krzysztof Pietras, dyrektor Regionu Centralnego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe, umowa na rewitalizację linii kolejowych 57 i 923 w systemie „projektuj i buduj” z wykonawcą inwestycji ma być podpisana w połowie listopada. Trwa kontrola uprzednia w przetargu. Jednak już przed miesiącem PKP PLK opublikowała informację o wyborze zwycięskiej oferty w przetargu. Prace za 239,75 mln zł brutto ma wykonać konsorcjum firm Intop, PBIiK i Rajbud.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Podlaskie i PLK podpisały umowę na linię do Łomży z Kolej+

Infrastruktura

Podlaskie i PLK podpisały umowę na linię do Łomży z Kolej+

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Łomża: Pociągi dalekobieżne wrócą za pięć lat?

Pasażer

Kolej do Łomży bez elektryfikacji. Co na to Polregio?

Infrastruktura

Łomża jednak bez pociągów elektrycznych. Zmiany w projekcie Kolej Plus

Infrastruktura

Jest przetarg na remont linii towarowych na Podlasiu

Infrastruktura

Zobacz również:

Podlaskie i PLK podpisały umowę na linię do Łomży z Kolej+

Infrastruktura

Podlaskie i PLK podpisały umowę na linię do Łomży z Kolej+

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Łomża: Pociągi dalekobieżne wrócą za pięć lat?

Pasażer

Kolej do Łomży bez elektryfikacji. Co na to Polregio?

Infrastruktura

Łomża jednak bez pociągów elektrycznych. Zmiany w projekcie Kolej Plus

Infrastruktura

Jest przetarg na remont linii towarowych na Podlasiu

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5