NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Pociągi z Cieszyna do Czech są w rozkładach, ale nie w rzeczywistości

| Kasper Fiszer 20.09.2021 5,6k

Pociągi z Cieszyna do Czech są w rozkładach, ale nie w rzeczywistości
Regionalny pociąg z polskiego Cieszyna na stacji w czeskim Cieszyniefot. M. Szymajda
Pociągi Kolei Czeskich z Cieszyna do Frydka-Mistka uruchamiane we współpracy z Kolejami Śląskimi kursowały tylko do marca tego roku. Nie odnotowano tego jednak w popularnej wyszukiwarce. KŚ twierdzą, że nie są odpowiedzialne za aktualizację danych.
Niedawno informowaliśmy na naszych łamach o przedłużającym się zawieszeniu funkcjonowania transgranicznych połączeń Kolei Śląskich realizowanych we współpracy z Kolejami Czeskimi. Przez granicę nie przejedziemy ani pociągami KŚ w relacjach do leżącego w Republice Czeskiej Bogimina, ani czeskimi składami kończącymi do marca tego roku bieg w polskim Cieszynie. Spółka nadal nie wie, kiedy wznowi kursy na drugą stronę Odry i Olzy.

KŚ: Cięcia były niewielkie. Ale utrzymywane są bardzo długo

– Wynika to m.in. z niepewnej sytuacji związanej z pandemią – mówi Tomasz Musioł, rzecznik prasowy Kolei Śląskich. – Cały czas jesteśmy jednak w kontakcie ze stroną czeską, z którą rozmawiamy o powrocie pociągów do Bogumina i Cieszyna – zapewnia. Twierdzi on także, że w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa śląski przewoźnik wprowadził najmniej ograniczeń w swojej siatce połączeń spośród wszystkich operatorów regionalnych w skali kraju.

Większość samorządowych spółek kolejowych wróciła już jednak do standardowego grafiku połączeń. Przykładowo w województwie łódzkim kursy realizowane są od dawna na wszystkich trasach, a częstotliwość obsługi nie odbiega negatywnie od standardów obowiązujących do marca 2020 r. Co więcej, na części tras liczbę połączeń wyraźnie zwiększono, by odpowiedzieć w ten sposób na potrzeby pasażerów i ich obawy związane z ewentualnym tłokiem.

Rozkład swoje, życie swoje

Nasz rozmówca potwierdził, że zarówno wjazd polskich pociągów do Bogumina, jak i czeskich do Cieszyna odbywa się na podstawie podpisanej przez KŚ umowy zakładającej wzajemne rozliczenia na podstawie poniesionych przez każdą ze stron kosztów. Mimo to podkreślił, że pociągi do Cieszyna nie są uruchamiane przez KŚ. Okazało się to sporym problemem w kontekście informacji pasażerskiej. W popularnej wyszukiwarce rozklad-pkp.pl, a także w niektórych rozkładach udostępnianych przez czeskiego zarządcę infrastruktury połączenia relacji Cieszyn – Frydek-Mistek oznaczone są jako aktualnie wykonywane. – Spółka nie przekazała informacji dotyczących tych pociągów do powyższych źródeł rozkładów jazdy – powiedział nam rzecznik KŚ, argumentując, że to nie polski przewoźnik był za to odpowiedzialny.

Zapewnił nas jednocześnie, że po zgłoszeniu problemu przez naszą redakcję KŚ przekazały odpowiednim podmiotom informację o niepoprawności danych zawartych w rozkładach. Wyszukiwarka rozklad-pkp.pl w poniedziałek 20 września rano wciąż proponowała jednak możliwość przejazdu niekursującymi w rzeczywistości pociągami.

Problem biletowy

Problemem w wypadku połączenia kolejowego z polskiego do czeskiego Cieszyna (gdy jest ono realizowane) jest także kwestia zakupu biletów. Nie ma możliwości zakupu biletu w tej relacji przez aplikację, a także przez stronę internetową KŚ. Nie umożliwia tego także automat biletowy stojący przez nowoczesnych dworcu po polskiej stronie. Jedyna opcja zakupu biletów w tym wypadku to jego kupno u czeskiego konduktora, wyłącznie za czeskie korony, lub skorzystanie z którejś z czeskich aplikacji, np. IDOS.

(współpraca: Michał Szymajda)
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2022
NUMER 11/2022
Najnowszy numer miesięcznika „Rynek Kolejowy” dedykowany jest wyzwaniom, które stawia przed branżą zmiana otaczającej nas rzeczywistości… wcale zresztą nie pierwsza w ostatnich latach. Oprócz tego jak zwykle zapraszamy do lektury ciekawych wywiadów z samą czołówką producentów taboru i wykonawców infrastruktury. Nie brakuje również aktualności, takich jak rozbudowa portów, powrót pociągów na Litwę czy sytuacji transportu miejskiego.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5