NUMER 01-02/2023
NUMER 01-02/2023
Temat numeru:
Przewozy kolejowe 2022
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Dlaczego kursują pociągi KŚ do Żyliny, a do Bogumina nie?

| Kasper Fiszer 02.09.2021 5,9k

Dlaczego kursują pociągi KŚ do Żyliny, a do Bogumina nie?
Stacja w Chałupkachfot. Kamil Czaiński, lic. CC BY-SA 4.0
Podróżujący pomiędzy Polską a Czechami nadal muszą liczyć się ze sporymi utrudnieniami na przejściu granicznym Chałupki – Bogumin. Koleje Śląskie od miesięcy nie uruchamiają bowiem swoich kursów regionalnych. Nie wiadomo na razie, kiedy zawieszone w związku z pandemią połączenia wrócą do rozkładu jazdy.
W miniony weekend w życie weszła kolejna korekta rozkładu jazdy pociągów. Powakacyjne zmiany dostosowujące ruch do warunków roku szkolnego nie przyniosły przywrócenia zawieszonych w związku z pandemią koronawirusa połączeń Kolei Śląskich do czeskiego Bogumina (Bohumin). Kursy zniknęły z rozkładu jazdy w marcu tego roku, kiedy mieliśmy do czynienia ze wzrostem liczby zakażeń i wprowadzaniem pewnych obostrzeń dotyczących przekraczania granicy, a poziom wyszczepienia tak w Polsce, jak i w Republice Czeskiej był niewielki.

KŚ: Rozmawiamy o przywróceniu kursów. Nie wiadomo jednak, kiedy to nastąpi

Dziś, mimo że sytuacja prawna i społeczna uległa istotnej zmianie, na stronę czeską pojedziemy z Chałupek tylko pociągami dalekobieżnymi PKP Intercity. Co więcej, wojewódzki przewoźnik wciąż nie wie, kiedy wznowi zawieszony ruch. Trudno więc powiedzieć, czy stanie się to choćby przy okazji wejścia w życie nowego rocznego rozkładu jazdy pociągów w grudniu tego roku. – Cały czas jesteśmy w kontakcie ze stroną czeską, z którą rozmawiamy o powrocie naszych pociągów – powiedział nam jedynie Tomasz Musioł, rzecznik prasowy Kolei Śląskich.

Co zaskakujące, jak wynika z polskich rozkładów jazdy, KŚ wciąż obsługują inne przejścia graniczne – ze Słowacją w Zwardoniu. Optyka spółki jest jednak nieco inna. – Ruch na odcinku Zwardoń – Żylina odbywa się na podstawie wzajemnego honorowania biletów polskiego i słowackiego przewoźnika – twierdzi bowiem nasz rozmówca. – Realizacja tego połączenia przez KŚ kończy się w Zwardoniu, gdzie pasażerowie mają możliwość przesiadki do pociągu przewoźnika słowackiego – tłumaczy.

Kto obsługuje połączenie, ten ustala zasady?

Według jego opisu analogiczna sytuacja ma miejsce w Cieszynie. KŚ dowożą podróżnych jedynie do polskiej stacji granicznej. – Tam kończą się nasze połączenia, a pasażerowie mogą indywidualnie przesiąść się do pociągów czeskich – powiedział nam przedstawiciel Koei Śląskich. Tym samym polski operator ma nie odpowiadać w pełni za to, czy przez granicę w Zwardoniu i Cieszynie aktualnie można przedostać się pociągiem regionalnym, czy nie. Połączenia przez granicę w Cieszynie zostały przy tym również zawieszone. 

Rzeczywiście zarówno do Zwardonia, jak i do Cieszyna docierają składy wystawiane przez odpowiednio Koleje Słowackie i Koleje Czeskie, a do Bogumina do marca wjeżdżayy jednostki polskie. Zgodnie z polską informacją pasażerską powinno mieć to jednak głównie znaczenie techniczne, bo wszystkie kursy przez południową granicę opisywane są jako realizowane handlowo przez KŚ. Póki co polskie zespoły trakcyjne nie wjadą jednak ponownie do Czech.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2023
NUMER 01-02/2023
W najnowszym numerze miesięcznika szczegółowo podsumowaliśmy udany dla kolei rok 2022. Oprócz tego na tapet wzięliśmy temat inflacji, kryzysu gospodarczego i podwyżek cen biletów. Jak zawsze polecamy ciekawe rozmowy, w tym z. A. Popko, T. Myrdą, M. Rodkiem, K. Skorikiem i W. Jurkiewiczem, R. Mordak, T. Lehnertem czy P. Czekałą i T. Prejsem.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5