| jar, Rynek Kolejowy ⚫ 08.01.2016 ⚫
222
O ułatwienia w dojazdach do Warszawy dla (głównie) mieszkańców powiatów bialskiego i łukowskiego zabiegano od wielu lat. Z uwagi na niedostateczną ofertę połączeń dalekobieżnych PKP IC, postulowano, aby przywrócić niekursujące wielu od lat pociągi regionalne łączące Terespol z Warszawą. Okresowo, w pewnym stopniu sytuację poprawiło kursowanie weekendowego pociągu IR Bug, który kursował w piątki i niedziele, stanowiąc dogodne połączenie dla pracujących i studiujących w stolicy. Jednak, wraz z całą ofertą połączeń komercyjnych PR, został on zlikwidowany.
Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy pociągów, podróżnym zaproponowano nową ofertę. Są to trzy pary codziennych pociągów Regio, które kursują na odcinku Siedlce – Łuków. Nie wszystkie jednak codziennie pokonują między stacjami Łuków i Terespol. Według obowiązującego do 12 marca rozkładu jazdy, z miasta nad granicą do Siedlec codziennie kursują pociągi rozpoczynające jazdę o 5:42 i 7:35, natomiast od poniedziałku do soboty jeździ pociąg nr 11026 (odjazd 13:27). W przeciwnym kierunku do Terespola kursują dwa codzienne pociągi, które ze stacji początkowej odjeżdżają o 9:18 i 15:35. Trzeci pociąg (odjazd o 10:26) kursuje tylko do Łukowa.
Honorowanie biletów
Od 13 grudnia na odcinku o długości niespełna 28 km obsługa połączeń regionalnych wykonywana jest przez dwóch przewoźników. Jak informują Koleje Mazowieckie i Przewozy Regionalne, podobnie jak na odcinkach Siedlce – Czeremcha i Kutno – Łowicz, przewoźnicy wzajemnie honorują bilety. W pociągach Regio można podróżować na podstawie biletów KM: sieciowych, jednorazowych i odcinkowych. Honorowane są również oferty promocyjne, takie jak np. KM-35, Firma z KM, ulga na Kartę Dużej Rodziny. Natomiast w pociągach osobowych KM honorowane będą bilety jednorazowe, odcinkowe i sieciowe, a także bilety turystyczne, Regiokarnety wydane na przejazd pociągami PR. Zatem jak wynika z informacji przewoźników nie ma pełnego honorowania ofert. Przykładowo, przewóz rzeczy i zwierząt odbywa się na zasadach ustalonych przez przewoźników. O ile KM nie pobierają opłat za przewóz roweru czy psa, tak podróżujący pociągami PR muszą zapłacić odpowiednio 7 zł i 4 zł 50 gr.
Warto wspomnieć, że współpraca między przewoźnikami nie ogranicza się jedynie do odcinków, na których wspólnie realizują przewozy. Przykładowo Koleje Mazowieckie honorują bilety jednorazowe wydane na przejazd pociągami regionalnymi PR na trasy z przesiadkami. Zatem podróżujący z np. Chotyłowa do Warszawy składami obu przewoźników (np. po przesiadce w Siedlcach) mogą podróżować na jednym bilecie. Jednak w takim przypadku KM nie honorują popularnych ofert promocyjnych PR. Również w przypadku awarii pojazdu realizującego połączenie, utrudnień w ruchu, co do zasady można kontynuować podróż pociągiem drugiego przewoźnika.
Co zyskali podróżni?
Nowa oferta to ułatwienie zwłaszcza dla mieszkańców mniejszych miejscowości położonych wzdłuż lubelskiego odcinka linii kolejowej Warszawa – Terespol. Pozwoli to im na dojazd bez przesiadek do Siedlec (dawne miasto wojewódzkie, liczące ok. 76 tys mieszkańców, gdzie zlokalizowanych jest m.in. kilka wyższych uczelni i większych zakładów) oraz z jedną przesiadką do Warszawy. Co istotne, pociągi Terespol – Siedlce – Terespol/ Łuków zostały skomunikowane z pociągami z Warszawy i, poza jednym przypadkiem, przesiadki powinny odbywać się na jednym peronie. To także możliwość korzystania ze wspomnianych oferty promocyjnych.
To co udało się na styku KM/PR w przypadku relacji Terespol – Siedlce – Warszawa, słabo wygląda w przypadku skomunikowań z pociągami Regio obsługującymi trasy Terespol – Brześć i Łuków – Dęblin. Tylko dwa pociągi zostały skomunikowane na stacji Terespol (jeden z Siedlec, drugi do tej stacji), a czas oczekiwania na przesiadkę wynosi od 9 do 52 minut. W rozkładzie jazdy jest przypadek pociągu o nr 123 z Brześcia, który przyjeżdża 6 minut po odjeździe pociągu nr 11026 do Siedlec... Praktycznie nie ma skomunikowań pociągów PR z linii Dęblin – Łuków ze składami przewoźnika do Siedlec (do nawiązania jednego zabrakło kilka minut...). Wprawdzie podróżni mogą przesiąść się do pociągów KM, wtedy jednak nie będą mogli skorzystać z niektórych ofert promocyjnych, np. oferty Ty i raz, dwa, trzy.
Więcej z regionu:
Polska (46250)Jakie wyzwania stoją przed Piotrem Rachwalskim w PKM Świerklaniec?
1,3k
Zintegrowany transport Z Piotrem Rachwalskim, nowym prezesem PKM Świerklaniec rozmawiamy o jego zadaniach w nowej spółce, a także szerzej, w strukturach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Rachwalski podkreśla, że przed GZM stoi ogromne wyzwanie odnośnie integracji taryfowo-biletowej, które trzeba będzie zrealizować w najbliższych latach.
Wrocław: Tramwaje próbne na mostach Pomorskich
795
Zintegrowany transport Cztery mosty Pomorskie, które mają łącznie 442 lata, przechodzą właśnie remont. Nowością będą przystanki tramwajowe i autobusowe. W środę 25 stycznia rozpoczęły się jazdy próbne tramwajów. Na regularne kursy trzeba poczekać do jesieni.
Pomorze: Zmiana zasad Fali. Bez odbicia karty na wyjściu
655
Zintegrowany transport W systemie Fala, który zacznie funkcjonować od 1 kwietnia w komunikacji publicznej w Gdańsku i na całym Pomorzu, wprowadzono istotną zmianę. Aby skorzystać z niższej ceny biletu nie będzie już trzeba „odbijać” karty przy wychodzeniu z pojazdu, co spotkało się z powszechną krytyką. Wystarczy tylko check in, czyli “odbicie” karty przy rozpoczęciu podróży.
Łódź z ofertami na studium tramwaju do Centrum Zdrowia Matki Polki
541
Zintegrowany transport Zarząd Inwestycji Miejskich w Łodzi otworzył oferty w przetargu na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla budowy linii tramwajowej od pętli Chojny Kurczaki do Instytutu Centrum Zdrowia Matki Polki. Opracowanie będzie gotowe w ciągu roku.
Zmiany w ruchu tramwajów na granicy Świętochłowic i Chorzowa
3,1k
Zintegrowany transport Na początku przyszłego tygodnia na ul. Katowickiej w Świętochłowicach rozpocznie się przebudowa torowiska tramwajowego. Dzięki inwestycji poprawi się komfort przemieszczania się oraz zredukowane zostaną wibracje i hałas emitowane przez przejeżdżające tramwaje. Na czas realizacji prac, Zarząd Transportu Metropolitalnego musi wprowadzić zmiany w funkcjonowaniu komunikacji autobusowej i tramwajowej. Będą one obowiązywać od 30 stycznia i obejmą łącznie 5 linii autobusowych oraz 4 linie tramwajowe, których trasy przebiegają przez Bytom, Chorzów, Gliwice, Katowice, Rudę Śląską i Zabrze.
Poznań. Dlaczego Tramino dwukrotnie uderzyły w wiadukt na Górczynie?
5,9k
Zintegrowany transport W odstępie pół roku na poznańskiej pętli Górczyn dwukrotnie doszło do niemal identycznego wypadku tramwajowego. W obu przypadkach poszczególne człony wagonów Solaris Tramino wykoleiły się uderzyły w górczyński wiadukt, powodując wstrzymanie ruchu i konieczność naprawy obu tramwajów. Co więc było powodem tych zdarzeń?
Łódź. Druga Gamma dotarła do miasta
1,3k
Zintegrowany transport Drugi z nowych tramwajów Moderus Gamma LF 06 AC dotarł do Łodzi w poniedziałek (23 stycznia) w godzinach nocnych. Do Łodzi dotrze łącznie aż 30 takich wagonów.
Bydgoszcz. Wkrótce tramwaje przetestują torowisko na Perłowej
806
Zintegrowany transport Wykonawca odpowiedzialny za budowę nowych mostów, firma Trakcja, rozpoczyna jeden z kluczowych etapów prac przy ich budowie. Do Bydgoszczy jeszcze w tym miesiącu przyjadą gotowe elementy obiektu drogowego, które zostaną zamontowane na wykonanych wcześniej podporach. Wykonawca pracuje również nad przygotowaniem torowiska na ul. Perłowej do próbnych przejazdów. W ostatnich tygodniach ZDMiKP rozmawiał z wykonawcą na temat konieczności zintensyfikowania prac.
Łódź pyta o Franciszkańską. Czy tory tramwajowe zostaną wydzielone?
879
Zintegrowany transport To będzie pierwsza inwestycja w Łodzi współtworzona z mieszkańcami aż w takim stopniu. Już na etapie przygotowania projektu będą zgłaszali wykonawcy swoje opinie i sugestie co do tego, jak ulica Franciszkańska ma wyglądać po przebudowie.
Strażacy z metra pomogą strażakom i ratownikom na powierzchni
596
Pasażer Strażacy Metra Warszawskiego będą wspierać działania ratowników nie tylko pod ziemią, ale na terenie całej Warszawy. Na mocy zawartego porozumienia zakładowa służba ratownicza kolei podziemnej będzie podlegać Komendantowi Głównemu Państwowej Straży Pożarnej.
jar, Rynek Kolejowy - dziennikarz
Absolwent prawa, zawodowo zajmujący się ochrony środowiska i dziennikarstwem. Jest redaktorem prowadzącym czasopisma „OIKOS. Ekologia i Współdziałanie” oraz redaktorem „Rynku Kolejowego”. Na stałe mieszka w Lublinie.
Wiecej z regionu:
Polska (46250)
Oferty pracy w branżach infrastrukturalnych >