NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Pociągi pasażerskie nadal nie mogą wrócić na Białoruś. Do odwołania

| Kasper Fiszer 06.09.2022 2,8k

Pociągi pasażerskie nadal nie mogą wrócić na Białoruś. Do odwołania
fot. Kasper Fiszer
Nie przestał obowiązywać zakaz uruchamiania pasażerskich połączeń kolejowych na Białoruś. W praktyce pociągów do Brześnia, Grodna czy Mińska, a także do Moskwy czy innych miast w Rosji, nie będzie aż do odwołania przepisów, które są formalnie związane z rozprzestrzenianiem się koronawirusa. W rozmowach o ewentualnym wznowieniu komunikacji z pewnością nie pomogą napięte stosunki dyplomatyczne Polski i Białorusi związane z toczącą się wojną Rosji z Ukrainą.
Do końca sierpnia miało obowiązywać rozporządzenie Rady Ministrów wprowadzające m.in. czasowy zakaz prowadzenia pasażerskiego ruchu kolejowego pomiędzy Polską a Białorusią. Dokument jest związany formalnie z zagrożeniem rozprzestrzeniania się koronawirusa. Wraz z początkiem września żadne połączenie do Brześnia, Grodna czy dalej w głąb Republiki Białoruś nie zostało jednak wznowione. Jak tłumaczy Ministerstwo Infrastruktury, przepisy uniemożliwiające przywrócenie kursów wciąż pozostają bowiem w mocy.

Przejścia graniczne zamknięte do odwołania

Na podstawie rozporządzenia dotyczącego wprowadzenia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku ze stanem epidemii pasażerowie kolei nie mogą bowiem obecnie przekraczać granicy polsko-białoruskiej do 30 września. Również po tej dacie uruchamianie pociągów międzynarodowych w tym kierunku może nie być możliwe, wspomniany akt prawny nie jest bowiem jedynym, który wymusza na przewoźnikach i organizatorach dalsze zawieszenie kursów. – Niedozwolony do odwołania jest osobowy ruch kolejowy z Białorusią przez przejścia graniczne Kuźnica Białostocka – Grodno i Terespol – Brześć – mówi Szymon Huptyś, rzeccznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

Podstawą prawną jest tu rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie czasowego zawieszenia lub ograniczenia ruchu granicznego na określonych przejściach granicznych wydane 13 marca 2020 r., a zatem niedługo po w wybuchu pandemii koronawirusa. Dodajmy, że przed wstrzymaniem przewozów były one realizowane wyłącznie przez dwa wspomniane już przejścia. Pozostałe nie są aktualnie dostosowane do prowadzenia ruchu pasażerskiego, co de facto oznacza całkowite wstrzymanie ruchu kolejowego na całej długości granicy – przynajmniej w zakresie przewozu pasażerów.

Ponad dwa lata całkowitej przerwy w ruchu

Choć w obecnych realiach politycznych trudno jest spodziewać się cofnięcia wspomnianego zakazu, nawet jeśli w najbliższym czasie przestałby on obowiązywać, najprawdopodobniej przez granicę polsko-białoruską pociągi pasażerskie nie zaczną kursować. – MI ani PKP Intercity nie planują uruchamiania połączeń kolejowych Polska – Białoruś w obowiązującym rozkładzie jazdy – stwierdza bowiem jednoznacznie nasz rozmówca. Nie precyzuje on natomiast, czy takie kursy mogłyby pojawić się w kolejnej rocznej edycji rozkładu, która wejdzie w życie w połowie grudnia.

Zarówno odcinek graniczny Terespol – Brześć, jak i ten biegnący z Kuźnicy do Grodna pozostają więc nieczynne od ponad dwóch lat. Oczywiście oznacza to także wstrzymanie przewozów do Rosji. Przed pandemią można było dojechać bezpośrednim pociągiem z Polski m.in. do Moskwy.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2022
NUMER 11/2022
Najnowszy numer miesięcznika „Rynek Kolejowy” dedykowany jest wyzwaniom, które stawia przed branżą zmiana otaczającej nas rzeczywistości… wcale zresztą nie pierwsza w ostatnich latach. Oprócz tego jak zwykle zapraszamy do lektury ciekawych wywiadów z samą czołówką producentów taboru i wykonawców infrastruktury. Nie brakuje również aktualności, takich jak rozbudowa portów, powrót pociągów na Litwę czy sytuacji transportu miejskiego.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5