Paradoksalna sytuacja na odcinku Wodzisław – Chałupki. Zaledwie na trzy dni przed zmianą rozkładu jazdy, PLK zdecydowała, że otworzy ją ponad miesiąc później. Za opóźnienie wini hiszpańskiego wykonawcę prac – Rubau.
Od połowy grudnia powrócą pociągi pasażerskie na trasę Rybnik – Chałupki. Odcinek ten pokonają w 40 min. Stało się to możliwe dzięki rewitalizacji linii kolejowych nr 140 i 158 – zapowiadała szumnie w listopadzie PKP PLK. – Od 13 grudnia kolej na trasie z Rybnika do Chałupek stanie się alternatywą dla transportu drogowego – brzmiały zapowiedzi.
Z otwarcia odcinka Wodzisław – Chałupki (fragment rewitalizowanej linii z Rybnika do Wodzisławia jest już otwarty od października - przyp. RK) cieszyli się przewoźnicy. Koleje Śląskie planowały, że część pociągów, które dotychczas swój bieg kończyły w Chałupkach lub Wodzisławiu Śląskim będzie dojeżdżać do stacji w Bohuminie. Podpisały też z Kolejami Czeskimi umowę, która obniża ceny biletów i informują pasażerów, jak można najtaniej skorzystać z możliwości podróży pociągami transgranicznymi do Czech.
Z kolei PKP Intercity planowało, że pociągi międzynarodowe do Czech przekroczą granicę nie w Zebrzydowicach, a właśnie w Chałupkach. Łącznie kursować zrewitalizowaną linią miało sześć par pociągów, (w tym cztery pary spółki Koleje Śląskie).
Pociągi wrócą w drugiej połowie stycznia
Wszystko to jednak zdało się na nic. Dziś otrzymaliśmy sygnał od naszych Czytelników, że maszyniści KŚ i PKP IC nie mogą wykonać tzw. zapoznania szlaku. Bez tej praktycznej próby na szlaku maszynista może prowadzić pociąg z bardzo ograniczoną prędkością. – Do zmiany rozkładu pozostały trzy dni. Czarno to widzę – alarmował Czytelnik.
Jak się okazało, miał rację. W odpowiedzi na nasze pytania rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe Mirosław Siemieniec poinformował, że władze spółki zdecydowały o wznowieniu ruchu dopiero 18 stycznia 2016 roku. Czekamy na stanowisko przewoźników w sprawie zmian.
"Wina Hiszpanów"
W przesłanym do naszej Redakcji oświadczeniu PLK podkreśla, że wynika to „z winy wykonawcy, hiszpańskiej firmy Rubau". – Wobec nierzetelnego wykonawcy wyciągnięte zostaną wszystkie przewidziane umową konsekwencje finansowe – zapewnia spółka. To nie pierwszy wykonawca z Hiszpani, który nie wyrobił się z pracami w Polsce. Dość wspomnieć przykład firmy FCC Construcción na kontraktach w Olsztynie i linii E59.
Jak czytamy w oświadczeniu, PKP Polskie Linie Kolejowe „objęła inwestycję szczególnym monitoringiem, zwłaszcza na ostatnim etapie prac, gdyż montaż urządzeń sterujących na przejazdach kolejowo-drogowych zlokalizowanych na modernizowanym szlaku, nie przebiegał właściwie. Wykonawca deklarował ukończenie robót w sposób umożliwiający bezpieczną eksploatacje linii, jednak nie dotrzymał składanych obietnic – także deklaracji na poziomie zarządu wykonawcy". "Firma nie sprostała zadaniu, pomimo wsparcia PLK, istotnie wykraczającego poza zwykłe relacje kontraktowe" – dodaje PLK.
Zarządca infrastruktury informuje, że nie może wyrazić zgody na uruchomienie pociągów z nie w pełni działającą sygnalizacją na przejazdach kolejowo-drogowych, szczególnie na linii, gdzie od kilkunastu miesięcy nie kursowały pociągi. – Bezpieczeństwo jest sprawą absolutnie priorytetową. PLK dała czas wykonawcy na nadgonienie harmonogramu, zapewniając dodatkowe wsparcie organizacyjne. Wykonawca zobowiązał się do przyspieszenia prac i ukończenie ich zgodnie z zapisami kontraktowymi, jednak deklaracje nie zostały dotrzymane – informuje PLK.
To nie pierwszy raz. Nie drugi. I nie trzeci.
Informacje „Rynku Kolejowego" potwierdzają, że to właśnie sygnalizacja na przejazdach jest głównym problemem zrewitalizowanej linii. Jednak nie można przejść obojętnie wobec faktu, że o tym, że linia nie zostanie otwarta PKP PLK informuje dopiero na trzy dni przed zmianą rozkładu jazdy. To niedopuszczalne zaniedbanie wobec przewoźników i – przede wszystkim – pasażerów, który po raz kolejny nadwyręża zaufanie wobec transportu kolejowego. Połączenia wciąż można znaleźć w internetowej wyszukiwarce PKP (choć usunięto je już z systemu sprzedaży przewoźników).
Trzeba pamiętać, że nie jest to pierwszy raz, gdy otwarcie odcinka jest przekładane w ostatniej chwili. Zaledwie w październiku opisaliśmy kilka podobnych przypadków, m.in. na linii Warszawa – Radom. A we wrześniu okazało się, że na dwa tygodnie przed uruchomieniem połączenia trzeba było odwołać pociągi do Balic. Wszystko to pokazuje, że monitoring inwestycji, o którego wzmocnieniu wielokrotnie informowała PKP PLK, wciąż zawodzi.
Sytuacja, w której otwarcie linii jest przesuwane na trzy dni przed terminem jest jednak swoistym apogeum. Tym bardziej, że 18 stycznia nie będzie korekty rozkładu - nastąpi ona dopiero w marcu. Trudno wytłumaczyć stwierdzenie ponadmiesięcznego opóźnienia na trzy dni przed jego otwarciem.
2015-12-10 13:57:41 Autor: analityk kuuper van basten
---.dynamic.chello.pl
Parodia!
2015-12-10 14:03:23 Autor: ja
---.multi.internet.cyfrowypolsat.pl
To co KŚ i IC wprowadzą ZKA czy co??? Bardzo ciekawa sytuacja choć szczerze mówiąc widać to było już na początku miesiąca żaden pociąg tam nie pojedzie.Brawo PLK zawsze winnego trzeba znaleść ale jak prace się w wakacje już opóźniały było tylko słychać DAMY RADĘ wszystko będzie na czas
2015-12-10 14:09:54 Autor: Teresa Rozworowa
---.adsl.inetia.pl
I znowu Rubau! Ta firma powinna być przegnana z naszego kraju! Tak to jest gdy do przetargu dopuszcza się firmy nie mające u nas nawet 1 łopaty! Dosłownie. Oni do niedawna nie mięli u nas nawet biura. Jest tylko kilku prezesów. A wszystko robią w 100% podwykonawcy. Ale jak nie ma na taką firmę poważnych kar to ciągnie jak pszczoła do miodu....
2015-12-10 14:24:00 Autor: pasażer polski
---.dynamic.chello.pl
Nie mają łopat ale pewnie mieli wypchane koperty ...
2015-12-10 14:37:18 Autor: synowie mafii&córy koryntu
---.dynamic.chello.pl
Normalka. Brawa dla Filipka Wojciechowskiego, kwiaty mu dać i 2 miliony odprawy. PKP IC wydymane na 3 dni przed wprowadzeniem rozkładu kłapnie pyskiem na PLK, czy pozostanie pasywne w ramach ''ładu korporacyjnego''?
2015-12-10 14:37:19 Autor: Ja czyli on
---.static.drama.pl
I nie będzie delegacji zagranicznych panowie maszyniści.A tak poważnie to nie wierzę że nikt wcześniej nie wiedział o tym fakcie.Poza tym trzy dni przed rozpoczęciem kursowania pociągów robić zapoznania szlaku to tylko wysoka kadra KŚ potrafi.Podobnie było w 2012 roku!!!
2015-12-10 14:37:53 Autor: Rumcajs
---.35.41.73
A oczyścili i pomali bramki i słupy trakcyjne - tak jak stało w PFU ?
2015-12-10 14:40:54 Autor: Marvl jg
---.play-internet.pl
Od dawna powtarzam jak mantrę: PKP PLK powinna zmienić nazwę na PKP OPÓŹNIENIAN Czy jest jakaś inwestycja, w której by ta spolka dotrzymała terminu?!
2015-12-10 14:48:10 Autor: jaja kobyły kolejarz
---.81.168.130
Skoro już wieszacie psy na Hiszpanach - i słusznie, to napiszcie co się dzieje z LCS Łuków.
Miało być gotowe we wrześniu, potem mówiło się o końcu roku.
Teraz cisza. Przed burzą?
2015-12-10 15:00:35 Autor: ByłyAutomatyk
---.icpnet.pl
Jeżeli na miesiąc przed nowym rozkładem firma nie miała położonych kabli do kilkunastu SSP to tylko niepoprawni marzyciele względnie politolodzy zatrudnieni w public relations PLK-i mogli głosić, że wszystko będzie OK. Może redakcja zainteresuje się, dlaczego Rubau`owi odmówiono współpracy w zakresie instalacji urządzeń przejazdowych?
2015-12-10 16:48:55 Autor: jontek
---.inter-sat.pl
Nie od dzisiaj powtarzam że PKP PLK to jedno WIELKIE SZAMBO!!! I nikt i nic nie zmieni mojej, i innych również, opinii
2015-12-10 17:29:48 Autor: gość
---.internetia.net.pl
Polecam wątek Wodzisław odcięty od świata i artykuły w serwisie Nowiny.pl Wszyscy trąbili że będzie problem a PKP PLK 30 listopada organizuje konferencję na której ogłasza na całą Polskę sukces. Nadzór w PKP PLK nad tą inwestycją leży, nie informowano opinii publicznej o problemach, kłamano. Nie dokończono odcinka jednotorowego w pierwszej kolejności jak najpierw zakładano. Do tego remont nagle zdrożał o 35 mln złotych. Ten remont powinni zbadac służny nadzoru finansowego NIK a może i prokuratura.
2015-12-10 17:35:36 Autor: dlaczego aż do 18.01?
---.internetia.net.pl
Dlaczego ten remont przesunięto aż o tyle dni?! Tam jest do dokończenie zaledwie może pięć, dziesięć dni pracy. Co te PKP PLK wyprawia? Skandal i smród na całą Polskę i ...Czechy!
2015-12-10 18:07:44 Autor: KrakusE30
---.centertel.pl
"(...) To nie pierwszy raz. Nie drugi. I nie trzeci (...)".
A i owszem! To jest trzeci świat! Polska w ruinie, a Prezes Wojciechowski ukrywa się w laboratorium PLK. Żenada... Hiszpanie? Niech budują sobie jednotorowe KDP!
2015-12-10 18:34:06 Autor: Róg
---.leon.com.pl
Ktoś w PKP PLK nie pilnował obiboków hiszpańskich dla których nie wystarczyło na remont niedługiej 30 km linii ponad rok czasu, brak zim i świetna aura. A konsekwencjami obciąża się teraz przewoźników i pasażerów... PKP PLK tak wybitnie ocenili stan robót że dosłownie tydzień temu triumfalnie ogłosili zakończenie robót i same achy i ochy... Nowe władze ministerstwa powinne wyciągnąć wnioski z tego, a w ustawie o przetargach powinien znaleźć się zapis, że jeśli firma opóźniała wykonanie na poprzednich inwestycjach, powinna mieć odjętą jakąś pule punktów za to. To by szczególnie takie dziadowskie firmy nauczyło jakiegoś porządku i szanowania terminów.
2015-12-10 18:50:37 Autor:
---.centertel.pl
O co chodzi z tym odmowieniem wspolpracy odnośnie sygnalizacji przejazdowej?
2015-12-10 20:00:26 Autor:
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
I dobrze przynajmniej EC pojadą normalną trasą a nie lokalną linią przez wsie.
2015-12-10 20:15:07 Autor: Luca
---.dynamic.chello.pl
Czasem wydaje mi się, że Chińczycy w pewnych aspektach mają wcale nie tak złe prawodawstwo.
Tam nawet prezesa wielkiej firmy, jeżeli z czymś totalnie zawali, czeka publicznie wykonana kara śmierci.
U nas na takich prezesów czekają tylko milionowe odprawy...
2015-12-10 20:44:13 Autor: Joasia
---.puckey.org
Coś mi się widzi, że od poniedziałku mamy wakat na stołku Dyrektora Regionu Śląskiego CRI.
2015-12-10 21:20:58 Autor: On to nie ja
---.146.72.57.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
@ja czyli on - a kiedy mieli robić zapoznania? Może mieli wysłać maszynistów na piesze wycieczki! Jeśli jesteś takim specjalistą to chyba znasz zasady zapoznania szlaku. Chyba, że szkoda ci delegacji której nie dostaniesz. Zamiast narzekać pracownicy Kś powinni zacząć na początku solidnie wykonywać swoje obowiązki, a nie narzekać na kadrę bo ta zmienia się co chwilę właśnie przez bierność większości.
2015-12-10 21:21:14 Autor: On to nie ja
---.146.72.57.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
@ja czyli on - a kiedy mieli robić zapoznania? Może mieli wysłać maszynistów na piesze wycieczki! Jeśli jesteś takim specjalistą to chyba znasz zasady zapoznania szlaku. Chyba, że szkoda ci delegacji której nie dostaniesz. Zamiast narzekać pracownicy Kś powinni zacząć na początku solidnie wykonywać swoje obowiązki, a nie narzekać na kadrę bo ta zmienia się co chwilę właśnie przez bierność większości.
2015-12-10 21:21:23 Autor: On to nie ja
---.146.72.57.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
@ja czyli on - a kiedy mieli robić zapoznania? Może mieli wysłać maszynistów na piesze wycieczki! Jeśli jesteś takim specjalistą to chyba znasz zasady zapoznania szlaku. Chyba, że szkoda ci delegacji której nie dostaniesz. Zamiast narzekać pracownicy Kś powinni zacząć na początku solidnie wykonywać swoje obowiązki, a nie narzekać na kadrę bo ta zmienia się co chwilę właśnie przez bierność większości.
2015-12-10 21:21:38 Autor: On to nie ja
---.146.72.57.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
@ja czyli on - a kiedy mieli robić zapoznania? Może mieli wysłać maszynistów na piesze wycieczki! Jeśli jesteś takim specjalistą to chyba znasz zasady zapoznania szlaku. Chyba, że szkoda ci delegacji której nie dostaniesz. Zamiast narzekać pracownicy Kś powinni zacząć na początku solidnie wykonywać swoje obowiązki, a nie narzekać na kadrę bo ta zmienia się co chwilę właśnie przez bierność większości.
2015-12-10 21:37:34 Autor: czechofil
---.centertel.pl
@autor A ja się zawsze zastanawiałem dlaczego PKP IC puszcza te swoje międzynarodowe pociągi przez takie zupełnie niezaludnione tereny i wioski jak Zebrzydowice zamiast przez miasta typu Rybnik czy Wodzisław. Teraz już wiem... Po prostu linia była kiepska ale jak będzie po odbiorach i trasa się sprawdzi to powinno się tam skierować także te jadące do Wiednia. Przynajmniej zmniejszy sie deficyt PKP IC i te pociągi zaczną lepiej pracować na krajowym odcinku. W koncu Okręg Rybnicki to duże skupisko ludzi i silny gospodarczo region. Zdecydowanie kolej dalekobieżna powinna obejmować gęsto zaludnione obszary takiej jak Okręg Rybnicki, Wałbrzych, Rzeszów, Bielsko-Biała zamiast wioski i małe miasteczka. Dla nich niech będą szynobusy.
2015-12-10 21:57:01 Autor: Inn
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
No ładnie... A chciałam w styczniu wracając z Warszawy jechać właśnie jednym z tych trzech międzynarodowych żeby być szybciej w domu, a resztę trasy pokonać autem,a tu się jeszcze okaże, że pojadą zupełnie inną trasą...
2015-12-10 21:58:30 Autor: Staszek Biega
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
W PKP PLK zarówno osoby do inwestycji (tutaj odpowiada za to na szczeblu zarządu Marcin Mochocki) i od rozkładów jazdy (tutaj odpowiada za to na szczeblu zarządu Andrzej Pawłowski) musiały wiedzieć o stanie inwestycji, przejezdności na gruncie. Chyba, że ktoś na dole ich oszukiwał z Sosnowca...
W efekcie mamy międzynarodowy skandal, bo trasą tą muszą wjechać do Polski pociągi z Bohumina. W innym wypadku, byłoby tak jak wiele razy wcześniej np. z trasą Opole-Fosowskie (obsuwa 9 miesięcy). PLK nawaliła i nikt nie miał pretensji. Media siedziały cicho uspokojone przez pi-ar PLK.
Tutaj mamy złamaną dyrektywę unijną, a nawet polskie prawo przewozowe. Zmiany w rozkładzie jazdy powinny być minimum 7 dni przed ich wprowadzeniem znane opinii publicznej (wg prawa przewozowego), znacznie bardziej miękkiego niż prawo unijne. Chyba nawet sobie kupię bilet do Wodzisławia z Ostrawy i zażądam odszkodowania, który trasy międzynarodowe obejmuje bez odstępstw. Komunikacja zastępcza nie jest tu żadnym zadośćuczynieniem.
W kwietniu rzekomo PLK wprowadziło codzienny monitoring postępu prac.
http://www.nowiny.pl/nowiny-kolejowe/108438-po-remoncie-torow-pociagi-nie-przyspiesza.html
30XI Panowie z PLK dumni oświadczyli, że wszystko jest Ok, przyjęto z KŚ i IC przejazdy na zapoznanie trasy w dn. 6XII.
http://www.plk-sa.pl/biuro-prasowe/informacje-prasowe/w-40-minut-z-rybnika-do-chalupek-2943/
Panowie z PLK podłożyliście się. Ktoś może za to odpowiedzieć nawet w trybie art. 52 kodeksu pracy. Sprawa jest poważna.
2015-12-10 22:28:09 Autor: młody kolejarz
---.dynamic.chello.pl
Tych patałachów którzy tej inwestycji niedopilnowali i z decyzją o nieotwarciu czekali do ostatniej chwili (jak mawiał Piłsudski) należy w mordę lać...
2015-12-11 00:02:24 Autor: KrakusE30
---.centertel.pl
@Staszek Biega:
Staszku, nie wiem czy ktoś z IZ Sosnowiec wie o istnieniu tej linii... Tak czy inaczej centrala PLK w Warszawie MUSIAŁA o tym wiedzieć, bo, jak sam piszesz, to linia MIĘDZYNARODOWA.
Nie tylko KŚ, ale i CD mogą pozwać PLK i to nie tylko przez UTK czy naszymi sądami, ale i tymi nieco dalej na zachodzie Europy!
Skandal i szok! Wstyd przed Czechami, ale i Austrią, Węgrami.
30 km torów nie upilnować. DNO i 30 METRÓW MUŁU!!!!!!!!!
2015-12-11 06:50:29 Autor: DamianK
---.free.aero2.net.pl
To PLK jest winna bo odpowiada za linie jako zarządca. Kto zapłaci za wydrukowane rozkłady jazdy i w ogóle.
2015-12-11 07:38:24 Autor: zza miedzy
---.internetia.net.pl
Wina jest bezwzględnie PKP PLK i nadzoru tu nie ma o czym dyskutować. Mieszkańcy co chwila informowali media że są słabe postępy że są opóźnienia że nic sie nie dzieje, a PKP PLK słowami rzecznika uspokajało. 30 listopada był szczytem wszystkiego, zapowiadano jak to fajnie i dobrze będzie. Teraz dali Hiszpaną 1,5 miesiąca choć te prace które pozostały można zrobić w tydzień. Oto PKP PLK
2015-12-11 08:24:53 Autor: Waldek 58
---.static.korbank.pl
Witam, od kilkudziesięciu lat połączenia z Pragą były realizowane przez Międzylesie i było dobrze a teraz mamy nowe pomysły i efekty .... brawo, ręce opadają.
2015-12-11 08:57:10 Autor: kulejorz
---.rev.cloud.scaleway.com
W odpowiedzi na post Joasia:
"Coś mi się widzi, że od poniedziałku mamy wakat na stołku Dyrektora Regionu Śląskiego CRI."
Janusza nie wyleją. Raczej dla uspokojenia atmosfery zdejmą dyrektora projektu. Bankomaty zazwyczaj poświęcają tych na dole w imię ratowania swoich na górze.
2015-12-11 12:29:20 Autor: rynekkolejowypl
---.ssp.dialog.net.pl
"Wykonawca deklarował ukończenie robót w sposób umożliwiający bezpieczną eksploatacje linii, jednak nie dotrzymał składanych obietnic – także deklaracji na poziomie zarządu wykonawcy". "Firma nie sprostała zadaniu, pomimo wsparcia PLK, istotnie wykraczającego poza zwykłe relacje kontraktowe"
Współpracował ktoś z Was kiedyś z tym wykonawcą? Nie? To polecamy, przeżycia niezapomniane.
2015-12-11 16:49:24 Autor: bob
---.internetdsl.tpnet.pl
"...także deklaracji na poziomie zarządu wykonawcy" - wychodzi na to, że popełniono błąd ufając deklaracjom prezesa Raubau -panu Stefanowi Bekirowi Assanowiczowi. W środowisku ma dobrą opinią widocznie nie do końca zasłużoną.
2015-12-11 18:24:38 Autor: gość
---.leon.com.pl
Autorze to teraz przez tych debili z plk-i pojedziecie przez wsie i zadupia
2015-12-12 12:55:47 Autor: ropik
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Jaja jak berety.
2015-12-12 17:50:56 Autor: sj
---.dynamic-ww-3.vectranet.pl
"Firma nie sprostała zadaniu, pomimo wsparcia PLK, istotnie wykraczającego poza zwykłe relacje kontraktowe" – dodaje PLK."
Dobre dobre. Genialne wręcz. PLK i wsparcie.