NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Pociągi Malbork – Grudziądz opóźnione o 4,5 roku

| Jakub Rösler 30.11.2022 6,1k

Pociągi Malbork – Grudziądz opóźnione o 4,5 roku
Fot. Arriva
PKP PLK przyznają, że rewitalizacja fragmentu linii 207, na odcinku od Kwidzyna do Gardei potrwa jeszcze co najmniej pół roku. Pociągi z Grudziądza do Malborka mają wrócić w czerwcu 2023 roku, a więc 4,5 roku później, niż zakładano. Po zakończeniu prac odcinek ma być obsługiwany przez sześć par pociągów w dobie.
Linia kolejowa 207 między Malborkiem a Gardeją (granica województw pomorskiego i kujawsko-pomorskiego) miała zostać zrewitalizowana dzięki dofinansowaniu z pomorskiego RPO. Prace przy tej inwestycji zaczęły się w październiku 2017 roku i pierwotnie miały się zakończyć jesienią 2019 roku (pociągi miały wrócić w grudniu 2018 roku). Później termin ten był wielokrotnie przekładany i choć w końcu udało się przywrócić ruch pociągów między Malborkiem a Kwidzynem, co nastąpiło w lipcu 2021 roku, to wciąż nieprzejezdny pozostał odcinek od Kwidzyna do Gardei.

Problematyczny nasyp

Ówcześnie PKP PLK deklarowały, że pociągi powrócą na ten fragment linii 207 do końca 2021 roku. Także tego terminu nie udało się dotrzymać, w czym duży udział miało podmycie torowiska w czerwcu 2020 roku, na długości około 150 metrów. Zarządca infrastruktury ponad dwa lata czekał na możliwość odbudowy nasypu, co miało nastąpić do końca bieżącego roku. Teraz, jak informuje nas Przemysław Zieliński z PKP PLK, zadanie to wreszcie udało się zrealizować – Zakończone zostały zasadnicze roboty przy odbudowie nasypu w Rozpędzinach – przekazał Zieliński.

Powrót pociągów 4,5 roku po terminie?

Czy oznacza to więc, że pociągi między Malborkiem a Grudziądzem (rewitalizacja obejmuje odcinek do Gardei leżącej na granicy obu województw, lecz pociągi regionalne będą kursować w relacji Malbork – Grudziądz) wrócą już niebawem?

– Deklarowany przez wykonawcę termin zakończenia prac, umożliwiający wznowienie ruchu pociągów, to czerwiec 2023 roku – napisał przedstawiciel PKP PLK.

Prace wykończeniowe i torowe

Przemysław Zieliński uzasadnił to koniecznością wykonania następujących prac:

– Aktualnie realizowane są m. in. prace wykończeniowe na peronie nr 1 i placu przydworcowym na stacji Gardeja oraz w miejscowej nastawni. W rejonie przystanku Dziwno prowadzona jest dobudowa nasypu oraz budowa konstrukcji peronu. Na stacji Sadlinki postępuje wymiana torów, realizowane są prace w nastawni. Do zakończenia zadania pozostały prace związane z dobudową nasypów oraz na obiektach inżynieryjnych, po których wykonawca przystąpi do realizacji zasadniczych prac torowych i przebudowy przejazdów kolejowo-drogowych – napisał Zieliński.

Samorząd potwierdza otwarcie w czerwcu 2023 roku

Jednocześnie zapytaliśmy także pomorski urząd marszałkowski o to, kiedy, zgodnie z deklaracjami PKP PLK, na trasę będą mogły wyjechać pociągi regionalne, a także jaki będzie ich rozkład oraz relacja.

– Z informacji płynących z PKP PLK wynika, iż prace inwestycyjne na odcinku Kwidzyn – Gardeja potrwają jeszcze do czerwca 2023 roku – napisał nam Michał Piotrowski, rzecznik prasowy pomorskiego urzędu marszałkowskiego.

5 par pociągów regionalnych w dobie plus Flisak

W kwestii rozkładu rzecznik odesłał nas do Portalu Pasażera, gdzie możemy znaleźć informację o tym, że między Grudziądzem a Malborkiem zaplanowano pięć par połączeń w dobie, z czego jeden z pociągów w kierunku Malborka będzie wydłużony do Tczewa. Znacznie więcej pociągów do Malborka zaplanowano z Kwidzyna, którego mieszkańcy poza pięcioma parami kursów wydłużonych do Grudziądza będą mieli do dyspozycji jeszcze 7 pociągów zaczynających i kończących bieg w Kwidzynie.

Oba województwa, a więc kujawsko-pomorskie oraz pomorskie nie planują wydłużenia relacji pociągów Grudziądz – Malbork w kierunku Torunia bądź Trójmiasta, poza jednym pociągiem z Grudziądza, który będzie dojeżdżał do Tczewa. Z drugiej strony jednak po zakończeniu inwestycji między Gardeją a Kwidzynem, na ten odcinek ma wreszcie wjechać pociąg TLK Flisak, który z powodu obecnego remontu kursuje co prawda przez Grudziądz, lecz stamtąd kieruje się do Laskowic Pomorskich i dalej w kierunku Tczewa i Trójmiasta.

Ostatni fragment linii do rewitalizacji

Linia 207 biegnie z Gardei do Grudziądza a dalej do Chełmży oraz Torunia. Znaczny odcinek tej trasy w kujawsko-pomorskiem został już zrewitalizowany, a taki same plany PKP PLK ma wobec ostatniego niezmodernizowanego odcinka, łączącego Grudziądz z Gardeją. Aktualnie trwają prace nad niezbędną dokumentacją projektową dla tego zadania (dofinansowaną z RPO województwa kujawsko-pomorskiego), a inwestycja w tym miejscu będzie możliwa po zabezpieczeniu niezbędnych środków w ramach nowej perspektywy unijnej.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2022
NUMER 11/2022
Najnowszy numer miesięcznika „Rynek Kolejowy” dedykowany jest wyzwaniom, które stawia przed branżą zmiana otaczającej nas rzeczywistości… wcale zresztą nie pierwsza w ostatnich latach. Oprócz tego jak zwykle zapraszamy do lektury ciekawych wywiadów z samą czołówką producentów taboru i wykonawców infrastruktury. Nie brakuje również aktualności, takich jak rozbudowa portów, powrót pociągów na Litwę czy sytuacji transportu miejskiego.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5