Szacowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wzrost średniej stawki dla Kolei Śląskich w stosunku do rozkładu jazdy pociągów 2013/2014 wynosi 3,5% – informuje Maciej Dutkiewicz, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK. Przewoźnik informował, że w rozkładzie 2014/15 wzrost stawek za dostęp do infrastruktury PLK wyniesie ok. 5,6%.
– Zmiany stawek za dostęp do infrastruktury PKP PLK zaproponowane w nowym cenniku nie są korzystne dla naszej spółki. – mówił na początku października w rozmowie z „RK” Michał Wawrzaszek, rzecznik KŚ. – W 2013 r. PLK zapowiadały kilkuletnią stabilizację cen za dostęp do infrastruktury. Szacujemy, że zatwierdzenie przez Prezesa UTK projektu drugiego wariantu cennika oznacza średni wzrost ceny 1 pockm o ok. 5,6%, przy ogłoszonym już utrzymaniu przez PKP PLK zerowej stawki marży zysku. Przypomnę, że nasze wstępne wyliczenia dotyczące poprzedniej wersji cennika wskazywały na około 4-5% wzrost kosztów, także przy utrzymaniu przez PLK zerowej stawki marży zysku – dodawał Wawrzaszek.
Nie 7,70, tylko 8,04 zł za pockm
PLK kwestionuje jednak te wyliczenia, twierdząc, że finalny wzrost stawek dla KŚ wyniesie ok. 3,5%. Maciej Dutkiewicz zakwestionował też informacje (które podaliśmy na podstawie odpowiedzi przekazanych nam przez KŚ), iż np. na linii kategorii 4, przy masie brutto pociągu w przedziale 240-300 t (czyli np. przy dwóch połączonych ze sobą „Elfach”) w rozkładzie 2013/14 stawka wynosi 7,70 zł/pockm, a w rozkładzie 2014/15 (projekt drugiej wersji cennika) stawka ma wynosić 8,71 zł/pockm., czyli wzrost wyniesie o 11,6%. Kategorię 4 posiada między innymi odcinek Poraj – Dąbrowa Górnicza.
– Stawka jednostkowa dla 4 kategorii linii zelektryfikowanych i masy brutto 240-300 t na rozkład jazdy pociągów 2013/14 wynosi 8,04 zł/pockm, a nie 7,70 zł/pockm. W związku z czym, wzrost dla tej komórki cennikowej wynosi 8,3%, a nie 11,6%. Przy zmianie stawki z 7,70 na 8,71 wzrost ten wynosiłby 13,1%, a nie 11,6% – wylicza Maciej Dutkiewicz. Zwraca on jednocześnie uwagę, że przy wyliczeniu średniego wzrostu stawek dla KŚ o 3,5%, PLK założyła m.in. takie same masy zamawianych pociągów jak w rozkładzie 2013/14.
Pierwszy projekt odrzucony, drugi też z wątpliwościami
PKP PLK w sierpniu br. przedstawiła drugi projekt cennika stawek za dostęp do infrastruktury na rozkład 2014/15. Pierwszy projekt, złożony w UTK w marcu, został odrzucony. Także co do drugiego projektu stawek, przewoźnicy zgłaszają zastrzeżenia. Koleje Mazowieckie zwróciły się do UTK o odrzucenie także tego projektu.
– Druga wersja projektu stawek przygotowana została na podstawie przepisów nowego rozporządzenia w sprawie warunków dostępu i korzystania z infrastruktury kolejowej. Wprowadzone zmiany w kalkulacji stawek w stosunku do pierwszej wersji projektu polegające na przyjęciu mniejszych wielkości kosztów i mniejszej pracy eksploatacyjnej wynikają z nowego rozporządzenia Spowodowały one, że średnia stawka jednostkowa za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej wzrasta o 0,8% w stosunku do obecnie obowiązującego cennika 2013/14, przy czym szacowany wzrost średniej stawki jednostkowej jest większy dla pociągów pasażerskich (2,8%) niż dla pociągów towarowych (0,1%) – zauważa Maciej Dutkiewicz.