– Zostały już zrealizowane istotne zalecenia Państwowej Komisji Badań Wypadków Kolejowych, skierowane do PKP PLK, związane z wypadkiem spowodowanym przez kierowcę 7 kwietnia ub.r. na przejeździe w okolicy Ozimka – poinformował Bohdan Ząbek z biura prasowego PKP PLK.
O realizację zaleceń PKBWK po wypadku pociągu Pendolino w Ozimku pytaliśmy, poza PKP Intercity, także PKP PLK, ponieważ komisja dopatrzyła się uchybień po stronie zarządcy infrastruktury. Chodziło m.in. o zbyt mało zdecydowane działanie w sytuacji, gdy pracownik PLK wiedział już o zagrożeniu na przejeździe, a także o niezgodne z regulaminem nachylenie toru z przejazdem na łuku, gdzie doszło do kolizji ED250 z ciężarówką.
– Wprowadzono priorytet w uruchomieniu przez dyżurnych ruchu systemu „radio-stop” lub innego dowolnego środka mającego na celu natychmiastowe zatrzymanie pociągów w przypadku otrzymania informacji o przeszkodach na torze (pkt 4) oraz (pkt 7) oznakowanie przejazdów kolejowo-drogowych indywidualnymi numerami identyfikacyjnymi wraz z podaniem kontaktowych numerów alarmowych – powiedział Bogdan Ząbek. O tej drugiej akcji
„Rynek Kolejowy” szeroko informował.
Jak dodaje przedstawiciel PKP PLK, do Zarządu Dróg Powiatowych w Opolu wystąpiono o uzupełnienie oznakowania drogowego (pkt.17 i 18). Ponadto został zainstalowany i jest testowany sprzęt do nagrywania rozmów pomiędzy dyspozytorami a dyżurnymi ruchu (pkt 5 zaleceń).
– Przeglądy przejazdów (z punktu 9) pod kątem prawidłowej niwelety kończą się za miesiąc. Zmiany na posterunku „Ok” stacji w Ozimku (dot. pkt 15), dotyczące stanowiska pracy dyżurnego ruchu (m.in. zmiana rozmieszczenia urządzeń srk, umeblowania) zakończą się we wrześniu br. Przygotowywany jest projekt likwidacji załomu profilu drogi na połączeniu z płytami przejazdowymi (z punktu 1). Do końca roku będą wykonane wszystkie zalecenia – zapewnił Bogdan Ząbek.
O tym, jakie wnioski z wypadku w Ozimku wyciągnęło PKP Intercity, piszemy
tutaj. Cały raport PKBWK można przeczytać
tutaj.